Forbidden World VTC fix leikkaussalissa

Rantala 9.2.2006 10:19

Vertailin eilen Forbidden worldin saksakiekkoa (Mutant ‑Das grauen im all) ja vanhaa kunnon Fix:iä keskenään. Fixistä puutuu tirausgorea, mutta varsinaisesti sitä ei ole leikattu, VTC:n pojjaat ovat piilottaneet ronskeimmat efektit hidastuksien alle, leikkaamatta ääniraitaa. Tempuista katalin!

Anyway leffasta ei paljon puutu. Sensuroinnit koskevat kahta kohtausta:

Kun tukikohdan blondi tiedenainen yrittää kommunikoida hirviön kanssa, hirviö lävistää naisen lonkerollaan (lmeisesti) pillusta sisään ja selästä ulos. Noh, sensuroimattomassa nähdään kun lonkero tunkeutuu selästä ulos ja valtava veriroiske lentää pihalta. Kohtaus jatkuu parin muun kuvan jälkeen samasta kuvakulmasta, missä toinen iso verenpurskahdus roiskuu selästä ulos ja nainen alkaa kaatumaan. Fix-versiossa on peitetty veripurskahdukset hidastetulla kuvalla hirviön hampaista! Näkyy vain lyhyesti kun lonkero tunkeutuu pihalle (ei verta) ja kun nainen on jo kaatumassa (pikku liru verta roiskahtaa).

Toinen sensurointi tapahtuu hetkeä myöhemmin kun tukikohdan brunette tiedenainen menee yksin laboratorioon, jossa on professorin lahoava ruumis. Ruumis tarraa naista housuista, mutta nainen rimpuilee itsensä irti repäisten kämmenen mukanaan. Fix:stä on korvattu lähikuva irti lähtevästä kädestä hidastetuna kuvana professorin ruumiista. Tämä kuva kuitenkin näkyy VTC:n muilta nauhoilta löytyvällä trailerilla.

Eipä niitä montaa ollut mutta kuitenkin. Hauskana yksityiskohtana saksakiekosta pitää mainita, että siinä on ilmeisesti jonkinsortin saksalainen epilogi lisätty. Ennen lopputekstejä on editoitu alkukohtaus uuudelleen (!!!) mutta ilmeisesti uudella dialogilla dubattuna, jossa keskustellaan ilmeisesti filmin tapahtumista. Vaikka muussa leffassa on myös englanninkielinen dialogi, niin tämä epilogi oli pelkästään saksaksi joten en tajunnut siitä hevonvittuakaan. Niin ja saksakiekolla on myös leffan goblinmainen soundtrack kokonaisuudessaan!
sud 9.2.2006 12:03

Olikos tästä nyt sitten liikkeellä sekä u/c ja cut SFx-kassut? Vai pelkästään leikattu? Tai kaksi erilaista leikattua versua?

Samvli 9.2.2006 12:26
sud ( 9.2.2006 12:04)
Olikos tästä nyt sitten liikkeellä sekä u/c ja cut SFx-kassut? Vai pelkästään leikattu? Tai kaksi erilaista leikattua versua?

Legendan mukaan tästä on sekä leikattu että leikkaamaton versio liikenteessä.
Romero 10.2.2006 16:04
Samvli ( 9.2.2006 12:27)

Ei se ole mikään legenda, minulla on ollut molemmat – ja leikkaamaton on edelleenkin. Ulkoisesti noita ei erota mitenkään eli tilanne selviää ainoastaan katsomalla itse elokuvan.

Tässähän ne ovat molemmat julisteenpainoina
Samvli 10.2.2006 16:08
Romero ( 10.2.2006 16:05)
Samvli ( 9.2.2006 12:27)

Ei se ole mikään legenda, minulla on ollut molemmat – ja leikkaamaton on edelleenkin. Ulkoisesti noita ei erota mitenkään eli tilanne selviää ainoastaan katsomalla itse elokuvan.

Tässähän ne ovat molemmat julisteenpainoina

Tiedän rolleyes.gif