Räppi rules

Red Right Hand 31.12.2005 15:00

Ihme ettei räpille ole vielä omistettu omaa keskustelua, joten aloitetaan nyt.

Olen lähdössä parin kk:n päästä Kuubaan ja jostain luin että viime vuosina Kuubasta on tullut paljon kiinnostavaa ja hyvää räppiä. Osaako kukaan suositella jotain mistä aloittaa maan hiphop-kyldyyriin tutustumista?
Janne Timonen 31.12.2005 15:13
Red Right Hand ( 31.12.2005 15:01)

Olen lähdössä parin kk:n päästä Kuubaan ja jostain luin että viime vuosina Kuubasta on tullut paljon kiinnostavaa ja hyvää räppiä. Osaako kukaan suositella jotain mistä aloittaa maan hiphop-kyldyyriin tutustumista?

Castro

+

Dr. Rhythm

That's all.
Yoshua Ben Yosef 31.12.2005 15:42

Ainoa mitä tulee mieleen rapista ja Kuubasta on Jeru The Damajan riimit "Believe me when I tell you that I dictate the mic like Fidel does his nation"

Ja oikeassahan Jeru on.
Il Pinguino 11.1.2006 22:34
Yoshua Ben Yosef ( 31.12.2005 15:43)

Ainoa mitä tulee mieleen rapista ja Kuubasta on Jeru The Damajan riimit "Believe me when I tell you that I dictate the mic like Fidel does his nation"

Ja oikeassahan Jeru on.

Muistaakseni menee näin: "I control the mic like Fidel Castro locked (tai: la) Cuba".

Räppisuositus: MF DOOM / Dangermouse / Viktor Vaughn
Yoshua Ben Yosef 12.1.2006 07:51
Il Pinguino ( 11.1.2006 22:35)
Yoshua Ben Yosef ( 31.12.2005 15:43)

Ja oikeassahan Jeru on.

Muistaakseni menee näin: "I control the mic like Fidel Castro locked (tai: la) Cuba".

Räppisuositus: MF DOOM / Dangermouse / Viktor Vaughn

Taitaa olla kyse eri kappaleista: laittamani teksti on El Presidentestä, Jerun ja DJ Hondan yhteistyöstä.

En ole kuunnellut suositustasi, mutta Doomin ja Grimmin Special Herbs & Spices vol. 1 on aika mahtava levy.
Hanzkilla 12.1.2006 09:32

Eipä ainakaan ihan heti tule mieleen ketään kuubalaisia räppäreitä tms. mutta Kuubastahan on lähtöisin paljonkin räp-, hiphop-, yms. muusikkoja. Mieleen tulee ainakin Senen Reyes eli Sen Dog, Cypress Hillin kuubalaissyntyinen vahvistus ja hänen veljensä Ulpiano Sergio Reyes eli Mellow Man Ace. Ovat vissiin tekemässä jotain yhteisjuttua nimellä Reyes brothers vuodelle 2006. Sen Dogin räppäystä kuulee siis monissa Cypress Hillin biiseissä aina kun B-Real malttaa antaa Senille vähän mikkiaikaa.

Tuossa vielä pari lisää. Eivät kaikki ole edes kuubassa syntyneitä mutta pitävät itseään kuubalaisina.

Edit. Niin juu ja onhan se B-Realkin puoliksi kuubalainen. D'oh!
Red Right Hand 12.1.2006 09:44
Hanzkilla ( 12.1.2006 09:33)
Eipä ainakaan ihan heti tule mieleen ketään kuubalaisia räppäreitä tms. mutta Kuubastahan on lähtöisin paljonkin räp-, hiphop-, yms. muusikkoja. Mieleen tulee ainakin Senen Reyes eli Sen Dog, Cypress Hillin kuubalaissyntyinen vahvistus ja hänen veljensä Ulpiano Sergio Reyes eli Mellow Man Ace. Ovat vissiin tekemässä jotain yhteisjuttua nimellä Reyes brothers vuodelle 2006. Sen Dogin räppäystä kuulee siis monissa Cypress Hillin biiseissä aina kun B-Real malttaa antaa Senille vähän mikkiaikaa.

Tuossa vielä pari lisää. Eivät kaikki ole edes kuubassa syntyneitä mutta pitävät itseään kuubalaisina.

On jäänyt mulla ylipäätään latinorap-osasto aika vähälle, Cypress Hill tietty poikkeuksena.
Red Right Hand 2.9.2006 14:14

Nostetaas ylös kun on sopivasti vibaa puntissa.

Kuuntelen just Young Jeezya joten miten olisi pienet dirty south suositukset? Top 5:sia peliin.
Yoshua Ben Yosef 2.9.2006 15:52
Red Right Hand ( 2.9.2006 14:15)

Kuuntelen just Young Jeezya joten miten olisi pienet dirty south suositukset? Top 5:sia peliin.

Dirty South ei pahemmin uppoa, enkä kauheesti tiedä ketkä olis kovia tekijöitä. En nääs ole koskaan pahemmin pitänyt sellasesta bling-blingailusta. Mut on kai niitä ainakin Juvenile, Lil Wayne, jossain määrin Outkast.

Mut sitten muutamia Southernpoppoita/ ‑artisteja, joita kannattaa kuunnella ovat Goodie Mob ja Cee-Lo, joka on yksi Goodie Mobin jäsenistä. Hänen albuminsa Cee-Lo Green... Is the Soul Machine vuodelta ‑04 on kova. Sit on tietysti Geto Boys, jonka jäsen on itse Scarface. Bubba Sparxxx kelpaa kanssa ainakin joillekin; sellanen omaa hillbilly ‑taustaansa parodioiva valkoinen rappari, en pidä.

Mun lemppari kuulemistani (joita ei siis kauheesti ole) Southernrappareista/rapryhmistä on Cunninlynguists. DJ Kno tuottaa ja Deacon the Villain on sit varsinainen rappari (vaikka vierailevia jäseniä onkin, mm. Mr. SOS). Todella, todella hyvää matskua... itse olen kuunnellut nyt Will Rap For Foodia ja sit Southernundergroundia. Kno on todella hyvä tuottaja ja sen louhimat samplet on loistavia (vaikkapa biisissä "Rain" Southernundergroundilla). Mies tuottaa lähes kaikki biisit, mutta Southernundergroundilla on ainakin yksi RJD2:n tuottama biisi, "Seasons".

Eli Dirtyistä viis, kannattaa tsekata ainakin Goodie Mob, Cee-Lo, Geto Boys ja Cunninlynguists.
Maldoror 2.9.2006 16:08
Yoshua Ben Yosef ( 2.9.2006 15:53)

Dirty South ei pahemmin uppoa, enkä kauheesti tiedä ketkä olis kovia tekijöitä. En nääs ole koskaan pahemmin pitänyt sellasesta bling-blingailusta. Mut on kai niitä ainakin Juvenile, Lil Wayne, jossain määrin Outkast.

Kyllähän dirty south on kuumottavinta nykyhiphoppia helposti. Kaiken maailman Doomit ovat avutonta nysväystä jonkun Lil Jon & The East Side Boyzin Kings of Crunkin rinnalla.

Pastor Troy kannattaa ottaa kuunteluun myös ehdottomasti.
Yoshua Ben Yosef 2.9.2006 16:39
Maldoror ( 2.9.2006 16:09)

Kyllähän dirty south on kuumottavinta nykyhiphoppia helposti. Kaiken maailman Doomit ovat avutonta nysväystä jonkun Lil Jon & The East Side Boyzin Kings of Crunkin rinnalla.

Pastor Troy kannattaa ottaa kuunteluun myös ehdottomasti.

Jos Maldoror nyt viitattaa Dr. Dooomiin ja/tai MF Doomiin, niin on kyllä aika pahasti metsässä. Pahasti. Ymmärrän sen, jos pitää jostain Lil Jonista enemmän kuin Dr. Dooomista, mutta että MF shock.gif

Madvillainilta (MF Doom & Madlib) on tuloillaan uusi albumi syksyllä, siinä on todennäköisesti kuumottavinta nykyhiphoppia. Jos odotukset eivät ole korkealla kannattaa ensin kuunnella vaikkapa Madvillainya, Operation Doomsdayta, Special Herbs and Spicesia yms.

Brand new Madvillain: Monkeysuite
Maldoror 2.9.2006 20:00
Yoshua Ben Yosef ( 2.9.2006 16:40)
Jos Maldoror nyt viitattaa Dr. Dooomiin ja/tai MF Doomiin, niin on kyllä aika pahasti metsässä. Pahasti. Ymmärrän sen, jos pitää jostain Lil Jonista enemmän kuin Dr. Dooomista, mutta että MF shock.gif

Madvillainilta (MF Doom & Madlib) on tuloillaan uusi albumi syksyllä, siinä on todennäköisesti kuumottavinta nykyhiphoppia. Jos odotukset eivät ole korkealla kannattaa ensin kuunnella vaikkapa Madvillainya, Operation Doomsdayta, Special Herbs and Spicesia yms.

Meillä on selkeästi eri käsitys kuumottavasta, koska ei tuo juuri minua liikkumaan saa.
Red Right Hand 2.9.2006 20:02
Eli Dirtyistä viis, kannattaa tsekata ainakin Goodie Mob, Cee-Lo, Geto Boys ja Cunninlynguists.

Hmmmm en ole kyllä Geto Boysia ikinä ajatellut dirty southina, heh, mutta nämä genrethän menevät aina kivasti limittäin ja ristiin. Kyllähän mä niitä olen kuunnellut since the day one. (tai ainakin melkein.)
Yoshua Ben Yosef 2.9.2006 20:50
Maldoror ( 2.9.2006 20:01)
Yoshua Ben Yosef ( 2.9.2006 16:40)

Meillä on selkeästi eri käsitys kuumottavasta, koska ei tuo juuri minua liikkumaan saa.

Aaaa, ok. Jos haet rapilta tanssibiittiä tai vastaavaa, niin meillä on todellakin erilainen käsitys kuumottavasta. Minua ei saa liikkumaan siinä mielessä mikään muu kuin kaunis tyttö ja humalatila... ja nekin harvemmin.

Uppoaako sulle sitten missään mielessä esim. yllämainitut tai muut vähemmän party rap ‑tyyppiset??
Yoshua Ben Yosef 2.9.2006 21:00
Red Right Hand ( 2.9.2006 20:03)

Hmmmm en ole kyllä Geto Boysia ikinä ajatellut dirty southina, heh, mutta nämä genrethän menevät aina kivasti limittäin ja ristiin. Kyllähän mä niitä olen kuunnellut since the day one. (tai ainakin melkein.)

No joo, varmaan se että on jostain etelästä kotoisin (tai on käynyt siellä joskus kiertueella) riittää lokeroimaan dirty southiksi. Mä en itse pahemmin perusta näistä tällaisista jaotteluista juuri hankalan rajaamisen takia. Varmasti esim. east, west ja south eroaa toisistaan jossain määrin, ainakin fiilikseltään. Ja tietysti jokaisen suunnan tunnetuimmat vaikuttajat: rapparit, tuottajat ym. luo sitten omalta osaltaan yleistä käsitystä tai leimallisuutta.

On jotenkin mukavampi jaotella rap ihan vaan tyyliin hot/not

Ja just tulin lenkiltä ja täytyy sanoa että Killah Priestin levy Black August on HOT, samoin on Aceyalonen Love And Hate.