Rare Exports Inc.

Janne Timonen 17.10.2010 11:59
Red Right Hand ( 30.9.2010 21:36)
Mut joku uskoi... in your face, hähää! biggrin.gif

[size="1"](Itse asiassa selailin ketjun eräitä vanhoja viestejä jo tuoreeltaan leffan jälkeen, ja naureskelin partaani. Mut en viitsinyt vittuilla kenellekkään koska se ei ole tyylini.)

Jalmari & Orasmaa palkittiin Stigesin kekkereillä. thumbsup.gif

[size="1"](Itse asiassa minäkin selailin ketjun vanhoja viestejä jo tuoreeltaan leffan jälkeen, ja naureskelin partaani. Mutta en viitsinyt vittuilla kenellekään koska olen tullut vanhaksi.)
(The Lukewarm.) 17.10.2010 14:39

Rare Exports valittiin parhaaksi elokuvaksi noiden henkilökohtaisten palkintojen lisäksi.

http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/Rare+Exports+voittoon+filmifestivaaleilla+Espanjassa/1135260955981
Disco Studd 3.11.2010 19:58

Rare Exportsin traileri on päässyt arvostetulle

Movie-List ‑saitille.

Nimimerkin JRae kommentti: What the fuck?
Disco Studd 5.11.2010 11:13

Helanderin iso haastattelu päivän Hesarissa. Paperiveriossa Jalmari kertoo myös mitä sille UKK-leffalle tapahtui.

http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/Uutuselokuva+Rare+Exports+kertoo+erilaisen+tarinan+joulupukista/1135261419477
Red Right Hand 5.11.2010 16:38
Helander päivän hesarissa.

En ole kiinnostunut nyhertelystä. Joku elokuvallisuus pitää mukana olla. Useimmat suomalaiset elokuvat... No, en sano mitään.

Kun mun ikäiset ukkelit alkaa tehdä elokuvia, muutos tulee olemaan iso. Me ei olla katsottu pieninä suomalaista elokuvaa vaan ihan muuta. Keittiödraama vähenee. Tulee elokuvia kuin Rare Exports,jotka saattavat kiinnostaa muitakin kuin suomalaisia.
Disco Studd 6.11.2010 14:30

Helanderin näkemys on mitä kunnioitettavin ja toivottavin. Toisaalta taas Jalmarin ikäiset ukkelit ovat jo alkaneet tehdä elokuvia. Samaan ikäluokkaan kuluvat Dome Karukoski ja Lauri Nurkse eivät ole juurikaan lähteneet uudistamaan rohkeasti kotimaista elokuvaskeneä tai genreajattelua, vaan tyytyneet hyvin laskelmoituun valtavirta-keittiödraamaan. Myös heitä edeltänyt Louhimies/Mäkelä ‑tekijäpolvi ei varmaankaan ole niinikään tuijottanut pienenä kotimaisia vaan ihan jotain muuta, mutta omassa tuotannossa se ei näy. Ja vaikka joku Aleksi Mäkelä tekeekin näennäisesti genre-elokuvia, niitäkin vaivaa staattisuus ja kaavamaisuus.

En siis usko, että kyse on sukupolvien välisistä näkemyseroista, vaan asenteesta. TAIKissa kesytetyt ammattilaiset tekevät säätiörahoitettua massakivaa, harrastelijapohjalta ammattinsa oppinut indepentent-skene ottaa riskejä. Ihan sama minkä ikäisistä ihmisistä on kyse.
Red Right Hand 7.11.2010 14:19
Disco Studd ( 6.11.2010 14:30)
Toisaalta taas Jalmarin ikäiset ukkelit ovat jo alkaneet tehdä elokuvia. Samaan ikäluokkaan kuluvat Dome Karukoski ja Lauri Nurkse eivät ole juurikaan lähteneet uudistamaan rohkeasti kotimaista elokuvaskeneä tai genreajattelua, vaan tyytyneet hyvin laskelmoituun valtavirta-keittiödraamaan.

Toi on tavallan totta. Mutta mä epäilen että Helander ei ikäisillään ukkeleilla tarkoittanut sitä ihan sanantarkasti, vaan viittasi enemmänkin niihin tyyppeihin jotka ovat ehkä just nyt pääsemässä tekemään elokuvia ja sen TAIK-lihamyllyn ulkopuolelta. En tiedä. Hyvä kuitenkin että vähän aukoo turpaansa.
(The Lukewarm.) 8.11.2010 17:44

En tiedä kuinka viisasta pään aukominen on. Voi olla, että jotain on tapahtumassa, mutta kyllä Rare Exportsin nerous piilee sarjassa omaperäisiä ideoita. Jos näin idearikkaita ja kunnianhimoisia elokuvia tehtäisiin enemmän, niin ehkä jotain todella muuttuisi, mutta vaikea uskoa, että näitä kekseliäitä elokuvallisia aivoja olisi tässä maassa niin järjettömästi piilossa.

Toivon todella hartaasti, että tämä ei jää flopiksi Suomessa. Menestystä Yhdysvalloissa on mahdoton arvioida, mutta tietenkin ylipäätään se että elokuva saa ensi-illan ennen uutta vuotta viidestä kymmeneen Helsinkiä isommassa kaupungissa on jotain mitä aika harva suomalainen elokuva tulee koskaan kohtaamaan näin nopeasti valmistumisensa jälkeen. Jos tämä ohitetaan tyystin Jussi-gaalassa niin se on surkeuden huippu.

12/03/10 – New York, NY – IFC Center

12/10/10 – Los Angeles, CA – Laemmle Sunset 5

12/10/10 – Los Angeles, CA – Laemmle Playhouse

12/10/10 – Minneapolis, MN – Landmark Lagoon

12/10/10 – Portland, OR – Regal Fox Tower

12/10/10 – Seattle, WA – Landmark Varsity

12/16/10 – Juneau, AK – Gold Town Nickelodeon

12/17/10 – Berkeley, CA – Landmark Shattuck

12/17/10 – Boston, MA – Landmark Kendall Square

12/17/10 – Irvine, CA – Regal Westpark 8

12/17/10 – San Francisco, CA – Landmark Opera Plaza

12/17/10 – Washington, DC – Landmark E Street

12/22/10 – Philadelphia, PA – Landmark Ritz Bourse

http://www.oscilloscope.net/shop/view_film.php?ID=41&r=gallery
Bad Rain 8.11.2010 17:48
(The Lukewarm.) ( 8.11.2010 17:44)
Jos tämä ohitetaan tyystin Jussi-gaalassa niin se on surkeuden huippu.

Uskon ja toivon, että tekijät eivät kelaile tämän tyyppisiä asioita ihan ensimmäisenä.
(The Lukewarm.) 8.11.2010 18:36
Bad Rain ( 8.11.2010 17:48)

Uskon ja toivon, että tekijät eivät kelaile tämän tyyppisiä asioita ihan ensimmäisenä.

En tajua mitä tarkotat? Kyse oli mun mielipiteestä. Musta on surkeaa jos tätä elokuvaa ei palkita. En ymmärrä mitä tekemistä tekijöillä on sen kanssa.
Bad Rain 8.11.2010 19:22
(The Lukewarm.) ( 8.11.2010 18:36)

En tajua mitä tarkotat? Kyse oli mun mielipiteestä. Musta on surkeaa jos tätä elokuvaa ei palkita. En ymmärrä mitä tekemistä tekijöillä on sen kanssa.

En vain ymmärrä mitä tekemistä Jussi-gaalassa palkituksi tulemisella on elokuvan tason kanssa. Vai onko gaalassa jo oma sarja eniten Yhdysvalloissa teatteriesityksiä saaneelle suomalaiselokuvalle?

Etkö ole koskaan törmännyt "idearikkaaseen ja kunnianhimoiseen" elokuvaan joka ei ole kerännyt pystejä erinäisissä gaaloissa ja palkitsemistilaisuuksissa. Minä olen, useat niistä eivät pääse edes ehdolle. Jos Jussi-gaalassa, tai Oscar-gaalassa, palkituksi tulemisella on sinulle suuri merkitys, mikä ettei, minulle sillä ei ole.

Kyse oli mun mielipiteestä.

Tämä on aina oletusarvo ellei ilmoita kertovansa jonkun toisen mielipidettä.
(The Lukewarm.) 8.11.2010 19:50
Bad Rain ( 8.11.2010 19:22)
Kyse oli mun mielipiteestä.

Tämä on aina oletusarvo ellei ilmoita kertovansa jonkun toisen mielipidettä.

Sulla tuntuu olevan jostain syystä hirveästi sisäpiirin tietoa siitä mikä mun mielipide on.

Bad Rain ( 8.11.2010 19:22)
(The Lukewarm.) ( 8.11.2010 18:36)

En vain ymmärrä mitä tekemistä Jussi-gaalassa palkituksi tulemisella on elokuvan tason kanssa. Vai onko gaalassa jo oma sarja eniten Yhdysvalloissa teatteriesityksiä saaneelle suomalaiselokuvalle?

Etkö ole koskaan törmännyt "idearikkaaseen ja kunnianhimoiseen" elokuvaan joka ei ole kerännyt pystejä erinäisissä gaaloissa ja palkitsemistilaisuuksissa. Minä olen, useat niistä eivät pääse edes ehdolle. Jos Jussi-gaalassa, tai Oscar-gaalassa, palkituksi tulemisella on sinulle suuri merkitys, mikä ettei, minulle sillä ei ole.

Miksi sitten osallistut niin vahvasti keskusteluun palkinnoista? Miksi katsot aiheelliseksi kritisoida näitä instituutioita, jos ne eivät merkitse mitään?

Todellisuudessa niin Oscarit kuin Jussit ovat kiva bonus, joka parhaimmillaan on ponnahduslautana menestyksekkäälle uralle. Mulle merkittävämpää ja kiinnostavampaa on miten elokuva vastaanotetaan amerikkalaisessa ja brittilehdistössä, mutta olisi ihan kiva jos Jussi-palkinto ei olisi joku vitsi joka jaetaan jollekin Prinsessan ohjaajalle.

Toisekseen en ole missään vaiheessa väittänyt, että elokuvan taso olisi sidonnainen Jusseihin. Musta olisi vaan outoa ja surkeaa, jos elokuva ohitettaisiin etenkin kun Musta jää putsasi potin pelkällä Berlinaleen pääsyllä.
Disco Studd 8.11.2010 21:22
(The Lukewarm.) ( 8.11.2010 19:50)
olisi ihan kiva jos Jussi-palkinto ei olisi joku vitsi joka jaetaan jollekin Prinsessan ohjaajalle.

Minä ymmärsin, että Bad Rain tarkoitti ensimmäisessä kommentissaan juuri tätä. Prinsessa jos mikä on elokuva, joka on tehty jussinkuvat silmissä. Rare Exports toivottavasti ei ole.
Red Right Hand 8.11.2010 21:27

Palkinnot ovat aina kivoja, mutta mä epäilen että Helanderille itselleen se R&A-yleisön vastaanotto oli se paras mahdollinen kotimainen palkinto tehdystä duunista. (Hyvän kaupallisen menestyksen lisäksi, tietenkin.)

Helanderilla taitaa muutenkin olla isommat kuviot mielessä, eikä sillä polulla jollain nevöhööd Jussi-patsaalla ole mitään arvoa. Ehkä se tunnustus kelpaisi, mutta toisaalta senkin voi sitten laskea sellaiseksi tyypilliseksi jälkikäteen selkääntaputteluksi, niiltä samoilta kotimaisen elokuvakentän tyypeiltä ja elokuvasivistyneistöltä, joilla ei ollut mitään luottoa miehen taitoihin alunperin. Hova, Disco, Willberg, Shocky, Rautsi jne. vm. 2005, eivät olleet yksin mielipiteineen, silloin kun Jalmari on hakenut apuja projekteilleen. Eli Renny Harlin, igen.

(Jussi-palkinnot on yksi vitun vitsi ollut niin kauan kun mä muistan, enkä näe että tämä olisi mitenkään muuttumassa ja tää on mun mielipide. Voidaan pistää pydeen vaikka joku bisse-veto siitä kuinka paljon Napapiirin Idiootit ja Prinsessa tulevat palkintoja saamaan.)
Janne Timonen 9.11.2010 11:41
Red Right Hand ( 8.11.2010 21:27)
Palkinnot ovat aina kivoja, mutta mä epäilen että Helanderille itselleen se R&A-yleisön vastaanotto oli se paras mahdollinen kotimainen palkinto tehdystä duunista. (Hyvän kaupallisen menestyksen lisäksi, tietenkin.)

Kävin moikkaamassa ennen ja jälkeen, selvästi jännitti etukäteen ja oli tosi onnellisen oloinen jälkikäteen.

Oon kyl vilpittömästi hyvilläni Jalmarin puolesta.