Joku soundtrackin omaava tai muu tietävä ja avulias (wannabe-)elitisti vois kertoa mikä biisi se on joka soi sen hektisen lopun aikana? Sähköshokkeja ja ass-to-assia ja se hemmetin hieno kappale taustalla. Ihan kuin se soisi myös telkkarissa pyörivässä pelimainoksessa (Lotr?).
Musiikkia Requiem for a Dreamissa
Se on ihan Requiemin teema, eli alkuperäis musiikista kyse. Soi viime vuonna myös Two Towersin trailerissa. Selityksenä oli, että trailerin tullessa ulos ei musiikit olleet vielä valmiina, joten piti käyttää jotakin muuta sopivaa. Varmaan perustelevat Kuninkaan paluu pelin mainoksen samoin.
Requiemin soundtrackia olis muuten tarjolla cdon.comissa alennushintaan 7,95.
wicked clown (29.11.2003 02:44)Se on ihan Requiemin teema, eli alkuperäis musiikista kyse.
Ja tämä kappalehan on siis Gyorgy Ligetin Lux Aeterna, jota ainakin Paul Oakenfold on versioinut tavalla, joka ei tuo kappaleeseen mitään uutta. Tämä on myös niitä biisejä, jotka tuntuvat hyppäävän esiin joka vuosi jossakin uudessa yhteydessä.
Lotr:n trailerissa ollut versio oli teemasta jokin uudelleen miksaus ja sitä ei sellaisenaan löydy ainakaan normaalilta scorelta. Tämä tuli ainakin itselleni mielettömänä pettymyksenä silloin kuin sain viimeinkin levyn hankittua pienoisella kiskurihinnalla. Muutenkin kaikkein mielenkiintoisimmat revittelyt olivat sellaisia parinkymmenen sekunnin pyrähdyksiä, jotka loppuivat ennen kuin ehtivät oikein kunnolla alkaa. Mielestäni kannattaa pyrkiä koekuuntelemaan ennen ostopäätöstä, ainakin jos hinta on enemmän kuin tuossa willbergin postauksessa. Ja omastani en luovu vaikka valituksestani saattaa saada sellaisen kuvan.
Niin, onko tuo sitten Ligeti'n Requiem vai Lux Aeterna, joka rakentuu suoraan Requiemin aiheille?
Ligeti'n musaa voi muistaakseni kuunnella myös Avaruusseikkailu 2001 soundtrackilta.
Vielä enemmän off-topic:
Maailmalla tunnetuimman suomalaisen kapellimestarin Esa-Pekka Salosen levytyssuunnitelmissa on ollut jo pidempään Ligeti'n koko tuotannon levyttäminen Los Angelesin Filharmoonikkojen kanssa. Homman rahoitus oli tarkoitus hoitaa omistus/sponsorointi ym. suhteiden takia Michael Jacksonin talousimperiumin rahoituksella, mutta taitaa Maikkelin rahat ehtiä haihtua ennenkuin tuosta mitään tulee ja homma taitaa kusasta pahasti.
Ligeti performoi tosiaan 2001 – Space Odysseyn soundtrackilla, taisi ainakin tuo Lux Aeterna olla mukana. Kubrick käytti Ligetin musiikkia myöhemmin myös Eyes Wide Shutissa.
Off-topicissa pysyäkseni, muistaakohan kukaan, mikä on nimeltään se Ligetin n. 15-minuuttinen urkuteos, joka kuullostaa suunnilleen siltä kuin urkupillit sulaisivat? Ligetiä julkaistiin jokunen vuosi sitten sarja, tuo löytyy siltä kosketinteoksia sisältävältä osalta. Muisti vain leikkaa kiinni aika täysin. Olipa siinä vinkkiä kerrakseen.
Se, mitä haet, kulkee luultavasti tällä nimellä.
Volumina (sävelletty 1961-62)
Juurikin tuota ajattelin, kiitoks. Ehdottomimpia kuulemiani modernin musiikin tekeleitä.