Finnkino irtisanonut Bristolin vuokrasopimuksen

Red Right Hand 4.11.2005 08:51
(The Lukewarm.) ( 3.11.2005 16:51)
Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että pitäisin moderneja multipleksejä elokuville hyvänä, eli että elokuvakulttuuri kukoistaisi tästä näennäisestä valinnan vapaudesta. Se helpottaa ihmisten vapaa-ajan suunnittelua ja tekee elokuviin menemisestä vaivattomampaa. Samalla se kuitenkin sotii kaikkea laatu ajattelua vastaan, koska pidemmän päällehän juuri tällainen sumppuun lykkääminen vain homogenisoi tarjontaa, mikä on mielestäni jo ollut havaittavissa tennarin elinvuosien aikana.

No joo, vaikea sanoa. Mä itse en ihan heti allekirjottaisi lausuntoa multiplexien tarjonnan homogeenisyydestä – ainakaan ilman jonkinlaista kunnollista evidenssiä aiheesta. Itse olen tennarissa käynyt katsomassa niinkin erilaisia elokuvia kuin Blueberry, Idiootit, Spirited Away normaalien kassamagneettien ohella. Täytyy kuitenkin muistaa että ensi-iltojen määräkin on Helsingissä käsittääkseni kasvanut kymmenessä vuodessa melkoisesti ja tarjonta ainakin määrällisesti monipuolisempaa. Ja vielä, jos esim. katsoo mitä Tennispalatsissa oikeasti esitetään tänään: venäläistä fantasiaa, animea, uutta hyvää kauhuelokuvaa, brittiläistä vahaanimaatiota, uutta suomalaista elokuvaa...plus niitä kassamagneetteja. Ei, en vain niele ihan helposti väitettä multiplexien homogenisoivasta vaikutuksesta.

Mitä tulee edelleen itse Bristoliin, ei sen menetys minua itseäni hirveästi kosketa kun sen tarjonta on aina ollut siinä mainstreamin keskiössä. Eikä minua ylipäätään ole koskaan kiinnostanut hirveästi se minkälaisessa salissa elokuvan katson. Siinä mielessä muistelen enemmän lämmöllä jotain Museokadun nuhjusta Cinemaa tai sitä "eurooppalaisiin sivistyselokuviin" profiloitunutta teatteria Yrjönkadulla Foorumin takana (Oliko se Sofia?), siinä missä taitaa nykyään olla joku yökerho. Sepä vasta oli mukava vanhan ajan teatteri, Garbon kuvineen ja ohjaajien mukaan nimettyine saleineen.

Laadullisesti monipuolisempaa elokuvatarjontaa ei edistä niinkään se että käy saman firman eri saleissa vaan se että käy enemmän esim. Bio Cityssä tai Kino Engelissä joissa on oikeasti vaihtoehtosempaa tarjontaa. Elokuvakulttuurin kannalta joku Bio City on Bristolia paljon mageempi paikka olemassa. Kelatkaa sitä että siellä saatetaan näyttää samaa elokuvaa pari vuotta putkeen! Ei missään finnkinon teatterissa ikinä tehdä jotain sellaista.

Se 70mm ‑asia on tietenkin harmi, vaikka toisaalta ei kai siitäkään hirveästi iloa ole ollut.
(The Lukewarm.) 4.11.2005 11:33

Tottakai Bio City on diversiteetin kannalta tärkeämpi kuin Bristol, mutta sattuu nyt vain olemaan niin, että olen teinivuosinani nähnyt erittäin paljon erittäin hyvillä muistoilla varustettuja elokuvia Bristolissa. Olin muistaakseni ensimmäisillä leffatreffeillänikin Bristolissa... Siellä on nähty mm. Soderberghiä, Coenia, Magnolia ja aivan lähimuistista sellaiset valopilkut kuin Playtime (elämäni ainut 70mm), Jackie Brown, Pulp Fiction, Kill Bill Vol. 1...

Bristolissa on jotain sellaista tyyliä ja tunnelmaa mikä uupuu melkein kaikista muista Helsingin saleista. Ainoastaan Maxim pääsee edes lähelle tuota, mutta tunnesiteet Bristoliin ovat vain suuremmat. Siellä olen käynyt katsomassa aivan kersanakin jotain Disneyn leffoja...

Voi olla, että tämä diversiteetti näkökulma oli huono, mutta en nähtävästi ole yksin se pelon kanssa, että kohta Helsingissä on olemassa vain kaksi multipleksiä. ...ja mitä tulee tuohon listaamaasi näennäiseen diversiteettiin niin anime on pissistelyä, uusi suomalainen elokuva munatonta ja amerikkalaistunutta, "venäläinen fantasia" = Ryssien turha jenkkiremake, ja Brittiläisiä elokuvia esitetään ainoastaan siitä syystä, että kieli on tuttu suomalaisille. Sitä paitsi W&G on vähintään 60% amerikkalainen tuotos. Siis pointtini on se, että näitä kaikkia yhdistää kuitenkin se, että ne ovat taloudellisesti täysin riskittömiä valintoja, ja laadultaankin vain parempaa keskitasoa.

Enkä nyt yritä väittää, että Bristol olisi riski-elokuvien todellinen näyttämö... Mutta satun vain muistaman nuoruudestani sen tunteen kun elokuviin meneminen tuntui vielä joltain. Ja Bristolissa tuo tunne on edelleen. Siinä on jotain huomattavasti erikoisempaa kuin Tennarin 1 saliin hivuttautumisessa (kaikki muut Tennarin salithan on tehty täysin samalla kaavalla, ja ovat vain mini versioita tästä samasta muotista). En tiedä, ehkä olen sen verran wanna-be arkkitehti, että tilalla on kovin paljon merkitystä elokuvissa käymiseen liittyvissä muistoissani.
Red Right Hand 4.11.2005 14:29
(The Lukewarm.) ( 4.11.2005 11:34)
....ja mitä tulee tuohon listaamaasi näennäiseen diversiteettiin niin anime on pissistelyä, uusi suomalainen elokuva munatonta ja amerikkalaistunutta, "venäläinen fantasia" = Ryssien turha jenkkiremake, ja Brittiläisiä elokuvia esitetään ainoastaan siitä syystä, että kieli on tuttu suomalaisille. Sitä paitsi W&G on vähintään 60% amerikkalainen tuotos. Siis pointtini on se, että näitä kaikkia yhdistää kuitenkin se, että ne ovat taloudellisesti täysin riskittömiä valintoja, ja laadultaankin vain parempaa keskitasoa.

No nuo ovat kyllä sinun omia henkilökohtaisia mielipiteitä. Se että animen ottaminen ohjelmistoon tänäpäivänä on jossain määrin riskitöntä ei tarkoita sitä että se olisi ollut silloin kun niitä alettiin suomessa festareiden ulkopuolella pyörittämään. Spirited Away ei varmasti ollut mikään riskitön valinta Tennispalatsin ohjelmistoon pari vuotta sitten. Yhtälailla Night Watch ei ole kovin riskitön valinta sanoisin. Mutta silti vaikka ne olisivatkin riskittömiä valintoja niin en oikein ymmärrä mikä on vialla jos elokuvat kuitenkin ovat "laadultaan parempaa keskitasoa." Kai nyt viime kädessä on tärkeintä se että saa katsoa elokuvia jotka ovat enemmän hyviä kuin huonoja? Lisäksi täytyy muistaa että myös tennarissa järjestetään erilaisia spessuja joissa näytetään jotain ohjelmistoa mitä muuten ei näytettäisi. Esim. House of the 1000 Corpses tuli nähtyä siellä.

Yleisellä tasolla (en tarkoita välttämättä tätä keskustelua) tämä menetettyjen pikkuteattereiden perään itkeminen tuo mieleen keskustelun pienten kauppojen katoamisesta. Ihmiset selittävät kyllä mielellään gallupeissa ja haastatteluissa kuinka kivaa on kun tuossa nurkalla on vielä se Penan Valinta mutta ajavat kuitenkin viikonloppuostoksille Citymarkettiin, käyvät ostamassa kengät Dinskosta ja vaatteet Stokkalta.

Jos tässä joku salaliitto on takana niin kyllä se on maksavan yleisön. Ei Finnkino ole tahallaan pyörittänyt salia tappiolla monta vuotta tai valinnut sinne sellaisia elokuvia jotka eivät vedä yleisöä jotta saataisiin sitten tekosyy päästä siitä eroon... se vasta olisi omituista pisnestä. Anyway, jonkun jättimäisen salin pitäminen ydinkeskustan varmasti kalliissa kiinteistössä tyhjillään ei ole millään tasolla järkevää – viime kädessähän tappiollisen salin pitäminen tulee näkymään lipun hinnassa. Bristol oli lippulaiva kunnes tennarista tuli uusi lippulaiva. Ehkä 15 vuoden päästä tämän päivän tennarisukupolvi itkee tennarin perään kun jossain avataan joku siistimpi paikka. Kyllä mullekin olisi kiva juttu jos nostalgiasyistä voisi käydä fiilistelemässä Bio Biossa (useita treffileffoja, minifestivaaleja) ja Cinemassa (mm. The Wall ja Hell's Angels on Wheels...) mutta maailma menee eteenpäin, mään.

Ja lisätään nyt vielä että sen sijaan että nyt turhaan yrittäisi potkia ruumista hereille ja itkeä jo menetetyn perään kannattaisi aloittaa taisto vielä toimivien mageitten teattereiden puolesta. Kinopalatsin sijaan käydä just Maximissa, tennarin sijaan Forumissa. Ja mahd. usein Bio Cityssä, Rexissä, Engelissä. Ikävä kyllä mulla vain on sellainen fiilis että 1-3 vuoden päästä joku täällä aloittaa keskustelun siitä kuinka ikävää on nyt kun Forum/Rex/Engel/Bio City sulkee ovensa. Mutta sitten se vaan on myöhäistä kun asialle pitää tehdä jotain nyt, eli käydä niissä teattereissa. Ja muutenkin kuin lehdistönäytöksissä.
(The Lukewarm.) 4.11.2005 15:55

En ole mielestäni yrittänytkään esittää, että tässä olisi kyse loppujen lopuksi mistään muusta kuin henkilökohtaisesta tunnesiteestä. Kuten sanottu mikään muu Helsingin teatteri ei herätä minussa samanlaisia tunnereaktiota kuin Bristol.

Bio Rex, Forum 1 ja Maxim 2 ovat käsittääkseni kaikki suojeltuja teattereita, joten ne eivät ainakaan tiloina voi tuhoutua. Eniten Bristolissa vituttaa juuri se, että koko paikan tuhoutuminen on hyvin todennäköistä. Se, että paikan päällä ei voi käydä edes nostalgisoimassa aiheuttaa mielipahaa.

Kamraksen ja Mondon teatterit ovat käsittääkseni jossain määrin jonkun EU-tuen piirissä tai ylipäätään ovat jossain isommassa ringissä mukana, joten en oikeastaan osaa edes pelätä niiden puolesta. Puolustukseni voin kuitenkin todeta, että viimeksi kun ostin sarjakortin joskus viime joulukuussa, niin se oli nimenomaan Kamraksen teattereihin.

No, joka tapauksessa... olen vielä niin helvetin naivi, että jaksan masentua ylipäätään koko rahan vallasta, ja että elokuvakulttuurin kohdalla se on erittäin painava asianhaara (kaikki muut taiteethan oikeastaan pyörivät tukirahalla; toki meillä on Orion..). Lisäksi tässä vituttaa se, että mielestäni Finnkinossa asustaa joku laadun päälle ymmärtävä epätoivonen asukaskunta, jotka esim. järjestivät aikanaan kerhomaisia näytöksiä ysärihelmistä – Lost Highway, Breaking the Waves – Nordiassa (vai mikä sen teatterin nimi oli, jonka paikalle tuli nyt jo kuopattu Tiikeri tai Tiger)... Mutta sitten aina iskee taloudellinen "todellisuus" – Finnkinon paikka osana Rautakirja yhtymää, jonka suuromistajana on Erkko-setä joka ei muista koska on viimeksi katsonut elokuvan -, jota kiinnostaa ainoastaan taloudellinen kasvu.