4.11.2005 08:51
Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että pitäisin moderneja multipleksejä elokuville hyvänä, eli että elokuvakulttuuri kukoistaisi tästä näennäisestä valinnan vapaudesta. Se helpottaa ihmisten vapaa-ajan suunnittelua ja tekee elokuviin menemisestä vaivattomampaa. Samalla se kuitenkin sotii kaikkea laatu ajattelua vastaan, koska pidemmän päällehän juuri tällainen sumppuun lykkääminen vain homogenisoi tarjontaa, mikä on mielestäni jo ollut havaittavissa tennarin elinvuosien aikana.
No joo, vaikea sanoa. Mä itse en ihan heti allekirjottaisi lausuntoa multiplexien tarjonnan homogeenisyydestä – ainakaan ilman jonkinlaista kunnollista evidenssiä aiheesta. Itse olen tennarissa käynyt katsomassa niinkin erilaisia elokuvia kuin Blueberry, Idiootit, Spirited Away normaalien kassamagneettien ohella. Täytyy kuitenkin muistaa että ensi-iltojen määräkin on Helsingissä käsittääkseni kasvanut kymmenessä vuodessa melkoisesti ja tarjonta ainakin määrällisesti monipuolisempaa. Ja vielä, jos esim. katsoo mitä Tennispalatsissa oikeasti esitetään tänään: venäläistä fantasiaa, animea, uutta hyvää kauhuelokuvaa, brittiläistä vahaanimaatiota, uutta suomalaista elokuvaa...plus niitä kassamagneetteja. Ei, en vain niele ihan helposti väitettä multiplexien homogenisoivasta vaikutuksesta.
Mitä tulee edelleen itse Bristoliin, ei sen menetys minua itseäni hirveästi kosketa kun sen tarjonta on aina ollut siinä mainstreamin keskiössä. Eikä minua ylipäätään ole koskaan kiinnostanut hirveästi se minkälaisessa salissa elokuvan katson. Siinä mielessä muistelen enemmän lämmöllä jotain Museokadun nuhjusta Cinemaa tai sitä "eurooppalaisiin sivistyselokuviin" profiloitunutta teatteria Yrjönkadulla Foorumin takana (Oliko se Sofia?), siinä missä taitaa nykyään olla joku yökerho. Sepä vasta oli mukava vanhan ajan teatteri, Garbon kuvineen ja ohjaajien mukaan nimettyine saleineen.
Laadullisesti monipuolisempaa elokuvatarjontaa ei edistä niinkään se että käy saman firman eri saleissa vaan se että käy enemmän esim. Bio Cityssä tai Kino Engelissä joissa on oikeasti vaihtoehtosempaa tarjontaa. Elokuvakulttuurin kannalta joku Bio City on Bristolia paljon mageempi paikka olemassa. Kelatkaa sitä että siellä saatetaan näyttää samaa elokuvaa pari vuotta putkeen! Ei missään finnkinon teatterissa ikinä tehdä jotain sellaista.
Se 70mm ‑asia on tietenkin harmi, vaikka toisaalta ei kai siitäkään hirveästi iloa ole ollut.