Palomuuri

Dotcom 25.10.2005 17:08

Tietokoneen mukana tullut 60 päivän Norton internet security systeemi (jossa on siis palomuuri)menee umpeen parin päivän päästä, enkä millään haluaisi maksaa Nortonille 40 euroa, kum missään ei edes selkeästi sanota, kauanko toi systeemi on sen jälkeen voimassa. Kaveri suositteli kerion jotain palomuuria (www.kerio.com) mutta en oikein tiedä, käsitin etä ohjelma muuttuisi maksulliseksi vuoden vaihteessa. Kuulin, että Giant AntiSpyware, joka on siis nykyään microsoftin alainen olisi hyvä, helppo ja toimiva ohelma. Downloadasin sen kuneelle, mutten ole vielä asentanut sitä. Voin siis manuaalisesti poista Nortonin ohjauspaneelista, ja sen jälkeen asentaa tuon antispywaren (jonka siis pitäisi toimia ilman ongelmia?). Jostain syystä nuo Nortonin omat valikot eivät hirveästi kerro ohjelman poistamisesta. Ongelma on suhteellisen akuutti.

(Miksen ostanut iMaccia?)
Romero 25.10.2005 17:21

Suosittelisin Sygate Personal Firewallia, ilmainen ja varsin helppo käyttää eikä ole ainakaan minulla aiheuttanut minkään valtakunnan ongelmia. Nortonissa ei tosiaan varsinaista uninstalleria tainnut olla, nappaa nettipiuha pois ja hätistä ohjelma tiehensä Lisää/poista sovellus-toiminnan kautta (sisältää muistaakseni 2 erillistä entryä, Internet Securityn ja jonkun Centerin, kenkää molemmille), sitten vain uutta ohjelmaa tilalle.

drake2j 25.10.2005 17:22

Spywaresoftat eivät ole sama asia kuin palomuuri.

Lataa Sygate Personal Firewall, ilmainen ja paras.

Macit on tehty idiooteille, eli jos tunnet olosi sellaiseksi – suosittelen.
psilocybianth 25.10.2005 17:31

Jees, Sygatea olen itsekin käyttänyt jo pidemmän aikaa, kun norton hajosi. Eipä ole ollut valittamista. Keriokin mulla tais joskus olla, mutta muistaakseni se vaati hieman enemmän säätämistä kuin sygaten softa.

Dotcom 25.10.2005 17:50

Kun klikaa tota personal firewallia, päätyy lopulta tohon Registry First Aid 4.1.0, jonka alaupuolella lukee shareware 10 days ja et se ois muutne maksullinen? Onko toi siis joku sellanen paketti, et toi personla firewall on kuitenkin koko ajan voimassa?

iMaccia softan takia Jetro tarvisin, vaikka emmä kyllä näistä PC:stä nauti.
drake2j 25.10.2005 18:30
Kun klikaa tota personal firewallia, päätyy lopulta tohon Registry First Aid 4.1.0, jonka alaupuolella lukee shareware 10 days ja et se ois muutne maksullinen?

Älä sitä Registry First Aidia lataile, se on ihan eri ohjelma.

Ota silmä käteen, niin näet siinä alempana ne SPF:n latauslinkit smile.gif – valitse niistä vaikka "Finland". Sieltä latautuvan tiedoston nimi on "spf.exe".
wicked clown 25.10.2005 19:07
Dotcom ( 25.10.2005 17:09)
(Miksen ostanut iMaccia?)

Hyvä kysymys.

Jetro: Macit on tehty juuri niille idiooteille, jotka eivät jaksa käyttää aikaansa jonkin täysin turhan asian, kuten itseasennettavat palomuurit ja virustutkat, kanssa leikkimiseen. Itse teen ainakin mieluummin töitä kuin skannailen koneeltani pöpöjä tai päivittelen umpeutuvia palomuurilisenssejä.
drake2j 25.10.2005 19:41
wicked clown ( 25.10.2005 19:08)
Jetro: Macit on tehty juuri niille idiooteille, jotka eivät jaksa käyttää aikaansa jonkin täysin turhan asian, kuten itseasennettavat palomuurit ja virustutkat, kanssa leikkimiseen. Itse teen ainakin mieluummin töitä kuin skannailen koneeltani pöpöjä tai päivittelen umpeutuvia palomuurilisenssejä.

Jep, kuten sanoin: ihan oikeasti suosittelen Macia ihmisille, jotka eivät tajua – eivätkä haluakaan tajuta – tietokoneiden sielunelämän päälle.
wicked clown 25.10.2005 20:24
drake2j ( 25.10.2005 19:42)
wicked clown ( 25.10.2005 19:08)

Jep, kuten sanoin: ihan oikeasti suosittelen Macia ihmisille, jotka eivät tajua – eivätkä haluakaan tajuta – tietokoneiden sielunelämän päälle.

No voi juma. Tietojenkäsittelytiedettä lukeneena ja atk:n opettajana ymmärrän hyvinkin paljon tietokoneen sielunelämästä ja koko ajan maccia käyttäessäni opin lisää. Ei kai loogisuus ja helppokäyttöisyys tarkoita sitä, että osaavat eivät konetta voi käyttää. Sitä paitsi mielestäni Unix pohjainen käyttis sopii juuri kuvailemasi ihmistyypin negaatiolle paremmin kuin sotkuinen Windows. Linux on sitten hieman eri juttu.

Onko muka niin, että osaava henkilö ei saa käyttää muuta kuin Linux tai Win peeceitä, jotta voi viritellä niitä jatkuvasti niin softa kuin rautapuolellakin (ja näin kasvattaa virtuaalipenistään)? Mitä sellaista niillä voi muka tehdä, jota macilla ei voisi tehdä? Sun ajatusmaailma on valitettavan samankaltainen kuin monen muunkin peeceetä käyttävän. Itse käytän sujuvasti molempia, tosin vain työni puolesta peeceetä.
drake2j 25.10.2005 20:49
wicked clown ( 25.10.2005 20:25)
No voi juma. Tietojenkäsittelytiedettä lukeneena ja atk:n opettajana ymmärrän hyvinkin paljon tietokoneen sielunelämästä ja koko ajan maccia käyttäessäni opin lisää. Ei kai loogisuus ja helppokäyttöisyys tarkoita sitä, että osaavat eivät konetta voi käyttää. Sitä paitsi mielestäni Unix pohjainen käyttis sopii juuri kuvailemasi ihmistyypin negaatiolle paremmin kuin sotkuinen Windows. Linux on sitten hieman eri juttu.

Onko muka niin, että osaava henkilö ei saa käyttää muuta kuin Linux tai Win peeceitä, jotta voi viritellä niitä jatkuvasti niin softa kuin rautapuolellakin (ja näin kasvattaa virtuaalipenistään)? Mitä sellaista niillä voi muka tehdä, jota macilla ei voisi tehdä? Sun ajatusmaailma on valitettavan samankaltainen kuin monen muunkin peeceetä käyttävän. Itse käytän sujuvasti molempia, tosin vain työni puolesta peeceetä.

No johan repes – heikko itsetunto?

En missään välissä kyseenalaistanut Sinun (enkä muidenkaan Macin käyttäjien) atk-tuntemusta. Kunhan suosittelin (ja suosittelen edelleen) Macia niille ihmisille, joita tietokoneiden sisuskalut ja ‑säätö eivät erikoisemmin kiinnosta – Mac kun on yksinkertaisempi ja helppokäyttöisempi laite kuin PC.
(The Lukewarm.) 25.10.2005 21:09

Linuxin saa myös Macille.

Olen haparoivasti yrittänyt kääntää ihmisiä Linuxiin, joten ymmärrän miksi wicked clown hermostuu tällaisista kommenteista:

drake2j ( 25.10.2005 17:23)

Eihän kukaan halua tuntea itseään idiootiksi vaikka olisi kuinka käsi tietokoneiden kanssa...
drake2j 25.10.2005 21:17
(The Lukewarm.) ( 25.10.2005 21:10)
Olen haparoivasti yrittänyt kääntää ihmisiä Linuxiin, joten ymmärrän miksi wicked clown hermostuu tällaisista kommenteista:

drake2j ( 25.10.2005 17:23)

Eihän kukaan halua tuntea itseään idiootiksi vaikka olisi kuinka käsi tietokoneiden kanssa...
Auttaako, jos muotoilen lausuman vähemmän provosoivaan muotoon? "Macit ovat idioottivarmoja."?
(The Lukewarm.) 25.10.2005 21:25
drake2j ( 25.10.2005 21:18)
Auttaako, jos muotoilen lausuman vähemmän provosoivaan muotoon? "Macit ovat idioottivarmoja."?

Varmaankin. Pointtini oli kuitenkin se, että ei kannata yllättyä jos ihmiset reagoi vahvasti vaihtoehtoisten järjestelmien "mollaajiin".
drake2j 25.10.2005 21:31
(The Lukewarm.) ( 25.10.2005 21:26)
drake2j ( 25.10.2005 21:18)
Varmaankin. Pointtini oli kuitenkin se, että ei kannata yllättyä jos ihmiset reagoi vahvasti vaihtoehtoisten järjestelmien "mollaajiin".

Joo, en yllättynyt, enkä mollannut.
wicked clown 25.10.2005 22:28

No ok. Nyt kuulostaa jo järkevältä. Aikaisemmasta kommentista tuli sellainen mielikuva, että mac sopii idiooteille, mutta ei muille (tällaistakin kuulee). Eli vaikka tarkoituksesi ei ollut mollata, sen kuvan viestistäsi sai. Siinä olen täysin samaa mieltä, että ihmisen, joka ei ymmärrä tietokoneista yhtään mitään, olisi järkevämpää käyttää macia. Se on todellakin idioottivarma.

Heikko itsetunto? En tunnusta.