19.7.2005 11:14
Päätinpä alkaa ajankuluksi kirjoittelemaan hieman näyttelijöistä sekä erilaisista roolityypeistä, jotka vaikuttavat katsojaan poikkeuksellisen vahvasti.
Itselleni tällainen eräänlainen suosikkiryhmä voisi olla kohtalokkaat, kuolemaa uhmaavat henkilöt. Johtohahmona voisi olla Humphrey Bogart, ja onhan hänestä sanottu että hänen kasvoiltaan näkyi kuoleman hiipiminen, mikä kärjistyi tietenkin hänen viimeisissä elokuvissaan. Mutta toisaalta Bogartin roolit olivat jo alusta alkaen miehiä, jotka kokivat väkivaltaisen kuoleman ja myöhemmin henkilöt kamppailivat lähellä tuota rajaa. Toinen esimerkki voisi olla Terence Stampin rooli Toby Dammitissa (Histoires extraordinaires), jossa tuhoutumisen halu on lähes valtaisaa. Stampin suoritus kuvastaa ilmiömäisesti mm. mielipuolisuutta ja kaiken ympärillä olevan merkityksettömyyttä.
Toinen edelliseen liittyvä ryhmä on eksyksissä olevat ihmiset, jotka ovat menettäneet uskonsa itseensä, ihmiskuntaan, Jumalaan jne. Tästä ryhmästä parina hienona esimerkkinä voisi mainita Gunnar Björnstrandin roolin pastorina elokuvassa Talven valoa sekä Marcello Mastroiannin elokuvassa 8½. Esimerkkejä voisi mainita lukemattomia muitakin ja tuoreempana esimerkkinä vaikka William H. Macyn roolin elokuvassa Magnolia.
Lähes aina kyseessä on myös vahva ja persoonallinen näyttelijä, jonka suoritus tekee roolista tavallista unohtumattomamman. Toinen asia minkä olen huomannut on se, että sitä alkaa suosimaan omien suosikkiohjaajien vakionäyttelijöitä, mikä nyt sinänsä on ihan ymmärrettävää. Tällaisia ovat itselleni esimerkiksi Bergmanilla Gunnar Björnstrand ja Max von Sydow, Kurosawalla Toshiro Mifune, Scorsesella Robert de Niro jne.
Jaahas, ja sitten se vaikein eli mitä minä tässä topicissa edes kysyn. Varmaan jotain sellaista, että löydätkö sinä jotain yhtäläisyyksiä omista suosikkinäyttelijöistäsi sekä rooleista, joita he näyttelevät? Tai jotain vastaavaa, joka sivuaa itse aihetta.