Elitistien top 5 ohjaajat

Masterbrain 10.7.2005 01:02

Mitkä ovat elitistien top 5 ohjaajat? Kaiken maailman Spielbergit, Hitchcockit ja Kubrickit ovat Empiren top 5:sa. Mutta ovatko elitistit samaa mieltä? En tiedä onko samankaltainen kysely jo olemassa tai ovatko elitistien mielipiteet muuttuneet, mutta kysyn silti. Perustelkaa, kiitos.

Vastaan kun olen selvin päin....
drake2j 10.7.2005 16:42

Ei järjestyksessä:

– Risto Jarva

– Alejandro Jodorowsky

– Al Bradley

– Dusan Makavejev

– Hal Ashby

...perustelen kun olen humalassa....
(The Lukewarm.) 10.7.2005 16:50

En ole ihan varma olenko selvin päin, mutta...

Stanley Kubrick

Perfektionisti, joka hallitsi melkein kaiken. Olin koukussa heti ensimmäisistä kuvista lähtien. Yksi Kubrick pitää katsoa vähintään puolen vuoden välein.

David Lynch

Vuokrattiin joskus Eraserhead vehari kaverin kanssa. Kaveri vihasi elokuvaa; itse en tajunnut mistään mitään, mutta pidin helvetisti. Sittemmin olen nähnyt melkein kaiken Lynchin vähintään kertaalleen, ja ymmärränkin ehkä hieman enemmän.

Jean-Luc Godard

Näin joskus ykköseltä pätkiä Pierrot le fousta. Naureskelin aika innostuneesti. 60-luvun Godard on ehkä viihdyttävintä ei kertovaa elokuvaa, jolla on joskus jotain sanottavaakin. Anna Karinasta lisäpisteitä.

Peter Greenaway

Greenawayssa yhdistyy maalaustaiteen, musiikin ja intellektuaalisen ajattelun parhaat puolet. Elokuvien kuiva huumori puree aika hyvin. Provokatiivinen sisältö tekee myös vaikutuksen.

Wong Kar Wai

Pettämätön korva musiikille ja rytmille. Wong tekee elokuvia kuin improvisoitua musiikkia. Kokeilemalla ilman varsinaista käsikirjoitusta... Lopulta kerronta jäsentyy tiettyjen kuvien tai tapahtumien toistoilla, erilaisten väliosien seassa.

(tulipas korkealentoista. en tiedä musiikista mitään, ja kaikki tämä on kovin intuitiivista sanojen ja ajatusten tapailua)
Korson Antti 10.7.2005 18:59

Don Siegel

John Huston

Sam Fuller

Jean Pierre Melville

Timo Koivusalo

Edit:tämä vähän vaihtelee, paitsi viimeinen, bubbling under Sergio Leone
JariM 10.7.2005 19:14

David Lynch

On oma genrensä.

Takashi Miike

Kun laittaa Miikeä dvd-soittimeen voi saada lähes mitä tahansa.

Mario Bava

Katsoin äsken taas Diabolikin.

Bava teki aivan mahtavaa tavaraa.

Nuo kolme tällä hetkellä.

Loput kaksi vaihtelevat tilanteen ja fiilisten mukaan.
Jumbu 10.7.2005 19:28
Jim Jarmusch

Viilein ja tyylitajuisin ohjaaja päällä maan.

Paras: Down by Law

Sam Peckinpah

Ei tartte perusteluja.

Paras: The Wild Bunch

Luis Buñuel

50 vuotta kestänyt ura täynnä mestariteoksia, jotka puhuttelevat ja koskevat ihmisiä yhä edelleen.

Paras: Los Olvidados

Ingmar Bergman

Laaja tuotanto, jonka heikoimmatkin elokuvat ovat vähintään mielenkiintoisia ja parhaat vähintään loistavia.

Paras: Smultronstället

Jean-Luc Godard

En ole nähnyt kuin muutaman Godardin, mutta kaikista olen pitänyt erittäin paljon.

Paras: Le Mépris
Korson Antti 10.7.2005 19:33

Peckinpah ei tarvitse perusteluja

Jumbu 10.7.2005 19:34
Korson Antti (10.7.2005 18:34)
Peckinpah ei tarvitse perusteluja

Heh, no ei sitte.
kongon oskari 11.7.2005 00:44

Luchino Visconti

Teuvo Tulio

Lasse Braun

Erich von Stroheim

William Friedkin

Kattokaa jätkien elokuvat niin mun ei tartte perustella
Korson Antti 11.7.2005 01:08

Paljastan tyhmyyteni mutta Senso oli todella tylsä

kongon oskari 11.7.2005 01:27
Korson Antti (11.7.2005 01:09)
Paljastan tyhmyyteni mutta Senso oli todella tylsä

Ei kai tyhmyydellä ole mitään tekemistä sen kanssa että jonkun mielestä joku elokuva on tietyllä hetkellä ja tietyssä mielentilassa jne. tylsä.

Suomen kielestä ei mielestäni löydy tyydyttävää vastinetta sille mitä itse kuvittelen termin "emotionally disturbing" tarkoittavan, joten lainataan IMDb:n kommenteista:

Like all of Visconti's films, it's emotionally disturbing.

Tämä "emotionally disturbing" itse asiassa yhdistää noita neljää ensimmäistä listani ohjaajista ja on tärkein ja pysyvin arvo kaikkien neljän tuotannossa. Friedkin väläyttelee tuota puolta vähemmän mutta osaa halutessaan senkin.
Korson Antti 11.7.2005 01:43

Mulle esim Tiikerikissa oli emotionally disturbing mutta Senso oli plain boring, tylsä homofantasia

MiR 11.7.2005 15:25

David Lynch

Minulle Lynch on hitaasti valtaan noussut, mutta sittemmin asemansa kiistattomaksi lujittanut kuningas. Blue Velvet ja Wild At Heart lienevät pääsyyllisiä, vaikka pidänkin herran myöhäisemmästä tuotannosta enemmän.

Federico Fellini

Mestari jonka töistä löytää loputtomasti ammennettavaa. Satyricon on yksi ensimmäisistä elokuvista, joka oikeasti vavahdutti kerrontansa oudolla vetovoimalla.

Stanley Kubrick

Ohjaaja jota aluksi inhosin, mutta josta opin nopeasti pitämään – kunhan vain pääsin yli ennakkoluuloistani. Space Odyssey 2001 lienee eräs parhaista elokuvista mitä on ikinä tehty.

Francis Ford Coppola

Epätasainen mutta onnistuessa syntynyt tulos on aivan toisesta maailmasta. Pidän jopa herran Dracula näkemyksestä, vaikka monille versio olikin turhan siirappinen. Kaksi ensimmäistä kummisetää pitää katsoa vähintään kerran vuodessa

Terry Gilliam

Tarvitseeko tämä herra edes perusteluja? Toivottasti piakkoin ilmestyvät The Brothers Grimm ja Tideland jatkavat kunniakkaita perinteitä.

----------------

Bubbling under:

John Carpenter ja James Cameron
november 11.7.2005 15:56

Sam Peckinpah – Ollut aina ehdoton ykkönen eikä tosiaan kaipaa perusteluja.

Joel & Ethan Coen – Maanmainioita omanlaisiaan helmiä tekevät veljekset. Tosin pari viimeisintä on ollut vähän vaisumpia..

David Fincher – Äijällä hieno filmografia, jossa tosin pari keskinkertaisuutta. Fight Club on loistava ja Seven on omalla top 5 parhaat leffat listalla.

William Friedkin – Hänellä on kyllä sontaakin, mutta kun on tehnyt elokuvat Manaaja, Kovaotteiset miehet ja Elää ja kuolla L.A:ssa on listalle pääsy selviö.

Charles Chaplin: Nero, jonka tuotantoa Limelightiin asti pitää katella ainakin vähintään kerran vuodessa.
Spaddu 11.7.2005 16:01

• polanski: ei yhtään huonoa leffaa

– kubrick: yksi vähän nojoo (spartacus), sekin on useimpia muita Hollywoodin ns. historiallisia spektaakkeleita parempi. Äijän leffat juhlaa silmille ja korville.

– lynch: en jaksa perustella

– cronenberg: tasainen ura plussan puolella, ei kompromisseja. Miinuksena se, että leffojen katsominen voi olla vähän nihkeää.

– verhoeven: osa leffoista on kuraa, mutta eivät ole ainakaan tylsiä

ulos rankkautuivat: oliver stone, peter greenaway & john carpenter