Kävin äskettäin katsomassa uuden elokuvan Mystic River. Tämän elokuvan alussa huomioni kiinnittyi varoitustekstiin, jossa yleisöä muistutettiin pian esitettävän elokuvan tekijänoikeuksista ja uhkailtiin niitä, jotka olivat mahdollisesti tulleet kopioimaan kyseisen elokuvan videokameralla. Hetkellisesti olin varsin hämilläni, sillä tunnelma oli kuin jokailtaisessa kotikatsomossani. Ymmärrän kyllä mistä on kysymys; kopiot tuntuvat nykyään leviävän aikamoisella vauhdilla (ja pahimmissa tapauksissa jo ennen ensi-iltaa). En ole kuitenkaan käynyt vähään aikaan – ennen tätä kyseistä iltaa – katsomassa uusia elokuvia (johtuen ainoastaan tarjonnan heikkoudesta), joten haluaisinkin nyt kysyä, että miten yleisiä tällaiset varoitustekstit nykyään ovat? Onko tämä kokonaan uusi juttu vai onko tällaista harjoitettu jo pidemmän aikaa?
This is a Warning
7.11.2003 23:59
8.11.2003 01:00
Luultavasti kyseisen elokuvan filmipurkkien päällä on lukenut "domestic". Eli filmikopiot ovat samoja kuin Yhdysvalloissa ja varoitus on suunnattu sikäläisille katsojille.
Hollywood-yhtiöt eivät ole pitäneet varsinkaan Suomessa levitettäviä filmejä piratisteja houkuttelevina kohteina, koska ne on tapana tekstittää. Suurille laittomille markkinoille on helpompaa ja ennen kaikkea tuottoisampaa tehdä kopiota filmeistä heti tuoreeltaan USA:ssa, kuin odotella niiden viiveellä tapahtuvia eurooppalaisia dubattuja tai tekstitettyjä julkistamisia.
10.11.2003 18:10
Minä kiinnitin viikonloppuna sattumalta Tennarissa huomiota siihen, että ovella oli kyltti, jossa luki, että videokameroiden vienti saliin on kielletty.
10.11.2003 18:25
Samankaltainen ilmoitus oli liimattu myös Kinopalatsi 2:n sisääntuloaukon seinään, kun menin katsomaan Matrix Revaa: "Tallentavien laitteiden vienti saliin kielletty" tms.
11.11.2003 20:13
Minulla oli miniDV-kamera messissä M.Revolutionsissa. Ei tullut tosin piratismia harrastettua, vaan kiiruhdettua heviä kuvaamaan leffan jälkeen.