Paras Ghibli

Spiritual Boxer 6.4.2005 17:46

Tänään postin kotiini kantamien Nausicaä & Porco Rosso ‑kiekkojen innoittamana...

Rehellisesti sanoen ainoita animeja, joita olen koskaan jaksanut katsoa.
sorsimus 6.4.2005 17:49

Tootoroo Too too roo!!

Näkemättä Grave of the Fireflies, Ghost in the shell kakkonen ja Howl's moving castle.
THaavisto 6.4.2005 18:21
sorsimus (6.4.2005 17:50)
Tootoroo Too too roo!!

Yllättävä vastaus sinulta. *öhöm* Vastaan The Cat Returns/Kissojen Valtakunta. Henkien Kätkemä on vaikuttavampi ja Totoro herttaisempi, mutta The Cat Returnsin suoraviivainen seikkailu iskee jostain syystä aivan täysillä ja pienimuotoien huumori naurattaa jokaisella katselukerralla. Ei ehkä teknisesti tai numeerisesti paras, koska leffassa on vikansa (lyhyt kesto), se ei sisällä Miyazakimaista sanomaa/filosofiaa jne. mutta suoraviivaisena viihteenä tämä kestää parhaiten jatkuvaa uusintakatselua ja jostain syystä vai vetoaa allekirjoittaneeseen eniten. Lisäksi kyseessä on ainoa Ghibli, jonka olen tilannut Japanista saadakseni elokuvasta parhaan mahdollisen version (hinnasta ei sitten puhuta).

Aliarvostetuimmat Ghiblit ovat Whisper of the Heart ja Kiki's Delivery Service, joiden lämminhenkisyys ei kaikkia herkistä. Miyazakin Mononoke ja Nausicaa of the Valley of the Wind taas ovat kovin epätasaisia ja ajoittain raskaitakin (silti erinomaisia), Porco Rosso taas jätti jostain määrittelemättömästä syystä kylmäksi. Tästä voi tehdä sen päätelmän, että pienimuotoiset tuotannot toimivat minulle paremmin kuin Nausicaan kaltaiset tuhatta eri teemaa käsittelevät suurelokuvat.
drake2j 6.4.2005 18:48

Ihan kaikkia en ole vielä nähnyt (näkemättä: Nausicaä, Kiki, GitS 2 & Howl), mutta paras näkemistäni on ehdottomasti Grave of the Fireflies.

Jonkun The Cat Returnsin valinta parhaaksi Ghibliksi taas on asia jota en varmasti koskaan kykene ymmärtämään.
T.K 6.4.2005 19:02

Grave of the Fireflies sai minunkin ääneni.

Artemisa Absinthium 6.4.2005 19:12

Totoroa äänestin.

Näkemättä: Grave, The Cat's Return, Whispers, Howl ja GitS 2.
Esa Linna 6.4.2005 19:33

Tämähän on ihan mahdoton tehtävä.

Totoro olisi helppo vastaus, mutta kun on sen nähnyt niin monta kertaa että tällä hetkellä voisi sanoa Nausicaä.

No, otetaan Prinsessa Mononoke. Siihen vaikuttaa varmasti ympäristö, Jyväskylän Kesässä Finnkinon Fantasia-elokuvateatterin isolta kankaalta katsottuna ja silloin ensimmäinen näkemäni Ghibli-elokuva.
JoonasS 6.4.2005 20:10

Oli pakko äänestää Totoroa vaikka yhtä hyvin olisi voinut äänestää Henkien kätkemää. Nausica ja Laputa on vähän ehkä liian hmm... eeppisiä. Ilmeisesti olen tunteeton äpärä sillä viime viikolla, kun katsoin Grave of the Firefliesin, en päässyt ihan sen surullisuuden tasolle, ehkä katsoin vähän liian myöhäiseen ajankohtaan. Whisper of the Heart oli aika tylsä, ilmeisesti yläasteikäisille tytöille suunnattu anime, kuten The Cat's Returnkin, joka oli parempi, muttei Ghiblin mestariteosten tasoa. Princess Mononoke on kyllä todella hyvä myös. Vois olla ehkä sitten se kolmanneksi parhain. Voisinkin katsoa Porco Rosson vielä tänään. GITS 2 ja Howl's Moving Castlea voi toivoa tulevan R&A:han.

Alien Sun 6.4.2005 20:42

Moni näkemättä, mutta odottavat pinossa vuoroaan.

Totoro on söpöin, oli pakko ostaa metropolis.japantoday.com/xmg/519/519-F-Totoro.jpg">palapelikin.

Jos olisi ollut fyffeä niin olisin ostanut reilun metrin korkuisen pehmon blush.gif
netzach 6.4.2005 20:57

Äänestäisin Nausicaä of the valley of the windin manga-versiota jos voisin.

psilocybianth 6.4.2005 21:14

hmmm.. aika vaikea kysymys.

Totoro on ihan hyvä, mutta suurimmat arvothan sillä ovat tuolla söpöily puolella. Ja vituttaa ne 15v h&m teinix punkkigoottiakat jotka worshippaa totoroa cu se on niin ihq söde ja kaikkee! =^___^=

Mononoke Hime on hyvä myös, mutta jotenkin muistelin että se piirrosjälki ei oikein miellyttänyt silmää. Se "älä tuhoa luontoa" ‑sanoma on myös jotenkin.. kömpelö.

Kiki oli loppujen lopuksi vähän mitään sanomaton, tosin nukahdin 10min ennen loppua. En tiedä jäikö jotain oleellista näkemättä.

Porco Rosso menee samaan luokkaan edellisen kanssa itselläni, tosin näkemisestä on aikaa... noh, koskas tämä ja totoro tv:stä tuli ensimmäisen kerran?

Grave of the fireflies on ihan hieno, mutta pieni pettymyskin sen hypetyksen jälkeen mitä siitä olin kuullut.

Henkien Kätkemä taitaa olla ainoa joka on päätynyt omaan hyllyyn. Tarinahan tuntuu olevan melko sivuseikka tässä, mutta eipä tuohon kovasti kiinnitä huomiota. Erittäin viihdyttävä kuitenkin.

Cat Returns on kieltämättä melko suoraviivainen. Ei kuitenkaan yllä omalla mittapuullani ihan noiden muiden huippujen tasolle.

Laputa odottaa tuossa katselua tällä hetkellä... joten noiden nähtyjen valossa täytyy sanoa, että en kyllä osaa valita omaa suosikkia noista.
JMustonen 6.4.2005 23:58

Grave of the Firefliesin suosiota en ole koskaan ymmärtänyt. Ääni Tootoroolle.

Liisa_ 7.4.2005 01:33

Tonari no Totoro on eka minkä oon nähnyt mutta silti se on vaan yhä paras, sen voisi katsoa ihan kuinka monta kertaa vaan. Siinä on sielukkaimmat ja uskottavimmat lapsipäähenkilöt ikinä, ehkä Henkien kätkemä vetää vertoja.

Olisi kyllä voinut äänestää montaa muutakin ja tosi lähellä oli kyllä että olisin ruksinut Kikin. Joku sanoikin että se on aliarvostettu. Olin jotenkin ihan haltioitunut siitä. Se on ihan mieletön kasvukertomus ja taas ihan uskomaton päähenkilö. Tulee vaan sellainen olo että tosi harvassa näytelmäelokuvassa sellainen henkilö olisi mahdollinen tai uskottava tai toimiva. Lapsinäyttelijät on vaikeampia ohjattavia kuin lapsianimaatiohahmot.
Shocky 7.4.2005 11:05

Parhausjärjestyksessä:

Nausicaä

Laputa

Totoro

Spirited Away

Grave of the Fireflies

****½

Mononoke Hime

Porco Rosso

Kiki's Delivery Service

*** – ****

Pom Poko

Cat Returns

Only Yesterday

I Can Hear the Sea

Whispers of the Heart

Kolme viimeisintä nähty kuppaisilta vhs-kopsuilta muinoin, pitäisi ehkä antaa uusi tilaisuus noille.

Lisäksi nähty Mitakan Ghibli-museossa mahtavia lyhäreitä, esim. musavideo On Your Mark ja muita scifistisiä, etenkin mielikuvituksellisia sukellusveneitä, lentokoneita ja sotateknologiaa sisältäviä pätkiä. Totorollekin on jatko-osa, tosin vaan lyhäri. Mai to Konekobasu, eli Mai & The Kitten Bus. Se on kyllä vähän tapahtumaköyhä, Mai matkustaa yöllä kissabussilla satojen totoroiden kanssa suuren puun sisällä oleviin bileisiin. Mutta 35 mm printiltä sekin on aika kova, etenkin salissa jokeltavien japsiskidien ansiosta: "toto.. toro.. TOKORO!!"

My Neighbors the Yamadas, Howl's Moving Castle ja GITS: Innocence (täähän on joku co-produced vaan) on näkemättä, luulen ja toivon että tilannetta korjaa seuraava R&A.

Mielipiteitä:

– Grave of the Fireflies on vähän turhankin kaavamaista surkeuden maksimointia, vaikka kaikin puolin erinomainen onkin. Btw, jos jotain kiinnostaa niin tää pyörii Helsingissä tiistaina 12.4. videotykitettynä Uuden vitoskerroksessa, alkaa n. klo 17:30-18.

– Etenkin Mononokessa ja parissa muussakin alkaa ärsyttämään ne geneeriset kyläläishahmot, etenkin naiset, joille ei olla jaksettu tehdä persoonallisuuksia eikä edes yksilöllisiä vaatteita. Samanlaiset yksiväriset huivit ja hameet jne.

– Totoro on tietty paras Ghibli hahmo, mutta itse leffa nyt on lähinnä söpöilyä ja fiilistelyä. Paha tietty vertailla erilaisia täydellisyyksiä, mutta itse arvostan vielä mielikuvituksellisempaa kamaa.

Edit: korjasin ton Grave.. näytöksen päivän
Red Right Hand 7.4.2005 11:15

Grave of Firefiles.

Se Ghiblituotannoille usein ominainen ylipirteys-jee-ja-meillä-kaikilla-oli-niin-mukavaa loistaa poissaolollaan. No en tosin noista ole nähnyt kuin ehkä puolet.