Miten toimitte ennen kuin tsiigaatte jonkin elokuvan ensimmäistä kertaa?
Elokuvien katsominen ja arvostelut
En yleensä lue tieten tahtoen jo valmiiksi hankkimani elokuvan arvostelua ennen katsomista, mutta sen sijaan monet arvostelut ovat saaneet minut hankkimaan kyseisen elokuvan joten sillä perusteella äänestin "melko usein"-vaihtoehtoa.
Käytännössä luen arvosteluja ennen elokuvan katsomista sen verran harvoin, että "en ikinä" ‑vaihtoehto pitänee parhaiten paikkansa.
Katsomisen jälkeen arvosteluja tulee kyllä luettua.
Elokuvien saaminen katsottavaksi maksaa rahaa, joten normaalisti luen muutaman arvion joiltain arvostamiltani tahoilta (tällöinkin yleensä skippaan kaiken juonenselostuksen) ennen kuin päätän kannattaako leffaan satsata.
Sitten kun tiedän tulevani katsomaan jonkun elokuvan, yritän saada siitä etukäteen mahdollisimman vähän tietoa.
Peesaan Romeroa. Monta hyvää leffaa olisi mennyt ohi huomaamatta jossei olisi sattunut lukemaan arvostelua jostain.
Harvoin etukäteen. Usein jälkikäteen.
Usein luen leffasta ainakin muutaman arvostelun etukäteen.
Melko usein. Vaikka Hohdossa on – köh – puutteensa, se tarjoaa kuitenkin näppärän pikakatsauksen sen hetkiseen teatteritarjontaan. Poikkeuksen muodostavat ne teokset, joilta ilmeisesti on lupa odottaa tavanomaista enemmän t. erikoisia juonikuvioita.
Takavuosilta tällaisia "luen arvostelun ehdottomasti vasta elokuvan jälkeen"-tapauksia ovat olleet mm. Se7en, Ringu ja Shyamalanin elokuvat. Tällä hetkellä Carnivalèsta kuuluu ulkomailta sen verran mielenkiintoisen sävyistä "ootsä jo nähnyt tän?"-kohinaa, että välttelen myös tuohon mahdollisesti liittyviä paljastuksia.
Itsestäänselvistä leffoista luen arvostelut vasta jälkikäteen, kiikun kaakun ‑päätökset teen silloin kun mahdollista Mitä elitistit katsovat ‑ketjun kommenttien perusteella.
Itse luen yleensä elokuvista synopsikset (imdb) mutta kaikki varsinaiset arvostelut jätän väliin, pahin virhe on lukea jostain Filmihullusta elokuvan puhki analysoiva arvostelu ennen katsomista. Suurimmasta osasta elokuvia tiedän hyvin pienellä informaation määrällä että haluanko katsoa sen vai en.
Yritän välttää arvostelujen lukemista etukäteen, mutta välillä tulee tehtyä poikkeuksia.
Samalla linjalla eli harvoin etukäteen, mutta jälkikäteen lähes poikkeuksetta.
aika harvoin etukäteen. viimeksi tsekkasin jotain ulkomaisia arvioita Constantinesta kun mietin että kannattaako moisen takia vaivautua teatteriin. mulla oli ongelmia sen kanssa että Constantinesta oli tehty jenkki mutta kyllähän sen pitkästymättä katsoi. jos elokuvan tekijöistä ei tiedä mitään niin kritiikki voi vaikuttaa katsomispäätökseen mutta aika harvoja nämä tapaukset on. mitä elitistit katsovat on munkin listoilla korkealla, Hesarin lapsinerojen kanssa olen taas melkein aina eri mieltä
Joskus tuntuu siltä että sitä tulee luettua enemmän arvosteluja kuin katsottua leffoja. Mä vaan katson melkeen kaiken aina jälkijunassa.
Pääasiassa valitsen elokuvat ohjaajan, käsikirjoittajan ja valmistusmaan perusteella. Sitten pienen osan valitsen intertekstualisuusuuden, kirjojen, kaverien ja arvostelujen avulla. Kyllä sitä välttyy tökeröiltä juonipaljastuksilta jos lukee arvostelut laadukkaista paikoista.