28.12.2004 17:45
Antti Näyhä (28.12.2004 18:00)Mun pitkäaikaisen luuloni mukaan high conceptilla viitataan leffaan, joka on helppo myydä pelkän (yhteen-pariin lauseeseen tiivistettävissä olevan) ideansa perusteella. Vastakohtana on sitten rahoittajille riskaapelimpi, eurooppalaistyylinen low concept ‑tuotos, jonka idea ei välttämättä kuulosta paperilla mitenkään kiinnostavalta tai myyvältä – oli lopputulos sitten kankaalla miten mahtava tahansa. Näitä LoCoja myydään lähinnä auteurien maineella ja lainaamalla kriitikkojen ylistystä.
Näin minäkin sen olen ymmärtänyt, siksi joku Alien vs. Predator ja White Chicks olisivat mitä Highimpiä Concepteja. Mutta jos itse Don Simpson kutsuu näitä toisia elokuvia HiCo:ksi niin paha väittää vastaan.
Se on kyllä aivan totta että jossain välissä, ehkä Top Gunista, ehkä ei, syntyi elokuvatyyppi jota näissä HiCo-threadeissa on osuvasti kuvattu. Bad Boys 2 varmasti onkin ko. tyypin kulminaatiopiste, se näyttää huimalta (etenkin Tapian kämpän tuho ja ja ja..) mutta ei sitä kyllä voi millään parilla sanalla tai edes lauseella myydä, ellei ne ole "Bad Boyssin jatko-osa". Jos Simpson olisi vielä hengissä niin soittaisin ja kysyisin onko ok vaihtaa tämän hyvännäköisen, toimintapainotteisen High Conceptin nimeksi joku no-brainer tms. MITENKÄÄN KYSEISIÄ ELOKUVIA VÄHEKSYMÄTTÄ.
Pahus, pitää lähteä töistä juuri kun tuntuu että ollaan pääsemässä asian ytimeen :/