In The Mood For Love

TL 26.11.2004 19:36

Olen jo aikoja sitten menettänyt toivoni ekstravalikoimaltaan täydellisen version löytämisestä (joka painos tuntuu sisältävän koosteen tai pari joita ei ole muilla), mutta nyt pyytäisinkin teiltä kommentteja elokuvan erinäisten julkaisujen kuvan- sekä äänenlaadusta; mikä vaikuttaisi olevan tekniseltä tasoltaan paras paketti?

(The Lukewarm.) 26.11.2004 20:38
Tuomas Laasanen (26.11.2004 19:37)
Olen jo aikoja sitten menettänyt toivoni ekstravalikoimaltaan täydellisen version löytämisestä (joka painos tuntuu sisältävän koosteen tai pari joita ei ole muilla), mutta nyt pyytäisinkin teiltä kommentteja elokuvan erinäisten julkaisujen kuvan- sekä äänenlaadusta; mikä vaikuttaisi olevan tekniseltä tasoltaan paras paketti?

Kaksi ekstroiltaan kattavinta pakettia dvdBeaverin vertailussa.

Itse omistan halvalla ostamani R4:n joka näyttäisi olevan hyvin lähellä ylempänä vertailtua R2:ta. Ihan hyvän arvion sekin on saanut, ja ekstrojakin piisaa. Kotelon ulkoasu tosin ei pärjää vertailussa Criterionin ja Tf1:n bokseihin.
Antti Näyhä 28.11.2004 20:46
(The Lukewarm.) (26.11.2004 20:39)
dvdBeaverin vertailussa

Hra Toozen lausuntoja ei kannata aina aivan purematta niellä. Noidenkaan screenshottien perusteella en menisi mitenkään varmasti sanomaan, että Ranska-kiekon kuva olisi kokonaisuutena yhtään Criterionia parempi tai väreiltään alkuperäiselle uskollisempi. Ja miehen ainaiset "tässä julkaisussa kuvaa näkyy vasemmassa reunassa 1,5% enemmän, joten tämä toinen levy on siis ylirajattu"-croppausvalitukset ovat luku sinänsä.

En kiistä etteivätkö nuo DVDBeaverin vertailut usein olisi varsin hyödyllisiä – usein niissä kitistään ihan aiheestakin – mutta Jumalan sanana niitä ei kannata ottaa.
(The Lukewarm.) 28.11.2004 22:00
Antti Näyhä (28.11.2004 20:47)
(The Lukewarm.) (26.11.2004 20:39)
dvdBeaverin vertailussa

Hra Toozen lausuntoja ei kannata aina aivan purematta niellä. Noidenkaan screenshottien perusteella en menisi mitenkään varmasti sanomaan, että Ranska-kiekon kuva olisi kokonaisuutena yhtään Criterionia parempi tai väreiltään alkuperäiselle uskollisempi. Ja miehen ainaiset "tässä julkaisussa kuvaa näkyy vasemmassa reunassa 1,5% enemmän, joten tämä toinen levy on siis ylirajattu"-croppausvalitukset ovat luku sinänsä.

En kiistä etteivätkö nuo DVDBeaverin vertailut usein olisi varsin hyödyllisiä – usein niissä kitistään ihan aiheestakin – mutta Jumalan sanana niitä ei kannata ottaa.

DVDbeaverin vertailuissa pidän eniten siitä, että niissä voi ITSE päättää. Missään muualla ei näe kuvia, ja joutuu ostamaan sian säkissä.

Croppauksesta olen vähintään yhtä nirso kuin Tooze, joten minulle ne ovat aiheellisia huomautuksia, mutta tässäkin suhteessa pätee se, että jokainen voi itse vetää omat johtopäätökset näkemästään. Omaa tärkeysjärjestystä voi miettiä ihan rauhassa.

Jos oletit minun vihjaavan, että osta ihmeessä se Ranska versio äläkä missään nimessä Criterionia, niin tulkitsit väärin. Criterionissa boxi on huomattavasti koolimpi ja värimanipulaatio ei ainakaan minusta ole mitenkään järkyttävän epäaito (kuitenkaan koskaan video ei ole sama kuin filmi)... Criterion tunnetusti harrastaa värimanipulaatiota, eikä tuo johtopäätös perustu pelkästään noihin Screenshotteihin.

Jos tykkäät siitä miltä Criterionin kuva näyttää niin osta ihmeessä se. Sitä paitsi Criterionin saa halvemmalla (joka ainakin minulle on usein aika kova prioriteetti)...
Antti Näyhä 29.11.2004 00:12
(The Lukewarm.) (28.11.2004 22:01)
Croppauksesta olen vähintään yhtä nirso kuin Tooze, joten minulle ne ovat aiheellisia huomautuksia

Nirso olen itsekin rajausten kanssa, mutta Beaverin kaverit sortuvat usein vaahtoamaan laskemistaan pikseleistä ja prosenteista sen sijaan että katsoisivat miltä kuva näyttää. Tyypit tuntevat filmitekniikkaa aika huonosti, eikä Tooze tiennyt (ennen kun kerroin) mm. sitä että negatiiville tallentuu vaihteleva määrä ylimääräistä – eli pois rajattavaksi tarkoitettua – kuvaa muulloinkin kun soft matte ‑menetelmällä kuvattaessa. Se, että jollain DVD:llä näkyy jossain reunassa 7 pikseliä enemmän kuvaa kuin saman elokuvan toisessa julkaisussa, ei siis vielä kerro että ensimmäisen rajaus olisi yhtään sen lähempänä oikeaa. Saati että koko 7 pikselillä olisi useimmissa tapauksissa tasan mitään merkitystä.

Ja vaikka juttuja ei lukisikaan, pelkistä screenshoteista ei silti saa mitenkään täydellistä kokonaiskuvaa liikkuvan kuvan laadusta, kuten monet Beaverin fanit usein tuntuvat kuvittelevan. Varsinkin jos osa screenshoteista on paskasti skaalattu (OK, ei liene hirveän yleistä mutta kerran törmäsin tuollaiseenkin tapaukseen... eikä ole näköjään vieläkään korjattu.)

Mitä muuten on "värimanipulaatio" ja mistä päättelet että Criterionin ItMfL:ssä sitä on enemmän kuin Ranska-lätyssä? Kaikille kunnon DVD-mastereille tiettävästi tehdään jonkin sortin värimäärittely.

(The Lukewarm.) (28.11.2004 22:01)
Jos tykkäät siitä miltä Criterionin kuva näyttää niin osta ihmeessä se.

Enpä ole ostamassa kumpaakaan, kunhan kehotin mahdollisia ostajia lähdekriittisyyteen.

Sanotaan nyt lopuksi kuitenkin vielä uudestaan, että Beaver on yleisesti ottaen varsin hyödyllinen palvelu ja lisätään että olen itsekin tehnyt sen arvostelujen perusteella ostopäätöksiä.
(The Lukewarm.) 29.11.2004 16:31

1. En tiedä mihin viittaat noilla seitsämän pikselin valituksilla... Itse muistan aiheellisia valituksia ainakin Playtimen ja Jules et Jimin osalta (vaikka J&J:ssä menivätkin täysin päin honkia ensimmäisessä kirjoituksessa). Harvemmin käsittääkseni vanhemmissa elokuvissa kuvassa on juuri yhtään rajattavaksi tarkoitettua sälää.

2. En tiedä mitä on skaalaus. Enkä syystä tai toisesta näe kuvia kunnolla tällä koneella (näytönohjain ilmeisesti ei kunnossa, tai värien määrä naurettavan alhainen).

3. Mielestäni kaikki Criterionin julkaisut läpikäyvät huomattavasti kattavamman värimäärittelyn – jota siis kutsuisin jo manipulaatioksi – kuin kenenkään muun julkaisut. Se onko tämä hyvä vai huono asia, on varmaankin tapauskohtaista, ja saattaa jopa riippua laitteistosta jolla aiot dvd:tä katsella...
Antti Näyhä 29.11.2004 18:49
(The Lukewarm.) (29.11.2004 16:32)
En tiedä mihin viittaat noilla seitsämän pikselin valituksilla...

No otetaas nyt vaikka tämä Fargon vertailu. Saattaahan tuo R1 olla vähän lähempänä oikeaa rajausta sen sijaan että R2 näyttäisi liikaa (neljäs kuvapari ainakin viittaisi siihen), mutta että "big problem"?

Pystyvätköhän Gary ja pojat käymään ollenkaan elokuvissa, kun harvassa kahdessa teatterissakaan kuva on 100% samalla tavalla rajattu? Vai ottavatkohan sielläkin salaa valokuvia että voivat kotona vertailla eri teattereiden esityksiä? (Onneksi mulle sentään riittää noin 95% täydellisyys. wink.gif)

Esim. Playtimen vertailussa sen sijaan tosiaankin oli valitettu aiheesta.

Harvemmin käsittääkseni vanhemmissa elokuvissa kuvassa on juuri yhtään rajattavaksi tarkoitettua sälää.

Miten sen nyt ottaa. Jo 50-luvulla kuitenkin kuvattiin elokuvia 24x18 mm mykkäkameraportilla, mutta sommiteltiin ne vaikkapa 20,96x11,33 mm laajakuvakokoon. Videosiirrossa on siis ainakin periaatteessa mahdollista näyttää aika monta pikseliä liikaa kuvaa suunnassa jos toisessakin. Beaverin jannuthan valittavat kroppauksesta heti (ja vasta silloin) jos jostain löytyy toinen DVD, jossa näkyy jossain reunassa vähän enemmän.

2. En tiedä mitä on skaalaus.

DVD-kuvan geometriaa joudutaan aina muuttamaan katsottaessa tai screenshotteja otettaessa. Jopa 4:3-kuva on tarkkaan ottaen levyllä anamorfisena; pikselit eivät ole neliöitä vaan hieman litistyneitä suorakaiteita. Suurin osa tietokoneiden DVD-softista skaalaa kuvan lievästi väärin, ja noilla softilla saatuja virheellisiä lukuja Beaverinkin tyypit sitten edelleen latelevat "tämä levy on 2,37:1 mutta tämä toinen on 2,31:1"-lausunnoissaan. Jos kerran pilkkua on nussittava niin tehtäisiin se edes kunnolla. (Knife in the Waterin kohdalla en viitannut tähän, vaan ilmeisesti kehnon kuvankaappaussoftan aiheuttamiin skaalaushäiriöihin kuvassa. Vertaile siinä sitten kuvanlaatua.)

Värimanipulaatioasiaan en näytön puutteessa ota kantaa.
(The Lukewarm.) 29.11.2004 23:33

Ensinnäkin todettakoon, että tunnet DVDbeaverin arvostelut minua paremmin. En ollut Fargon vertailua edes lukenut, ja olet oikeassa sen pikkumaisuuden suhteen.

Olen myös samaa mieltä siitä, että on puutteellista tehdä suuria lausuntoja pelkästään vertailemalla kahta dvd-kuvaa. (Tosin In the Mood for Love vertailussa vedottiin myös muiden tahojen mielipiteisiin.)

Skaalauksesta olin kuullut ja omistan joitain epämääräisiä muistikuvia suorakaiteen muotoisista pikseleistä, mutta en ollut asiaa koskaan täysin sisäistänyt. Kiitos selvityksestä.

Oletko varma siitä, että Knife in the Waterin vertailussa skaalausvirheet ovat nimenomaan dvd-ohjelmiston? Tietenkin tämä

Edelleen kuitenkin painotan sitä, että DVDbeaverin vertailussa ja arvioissa minulle hyödyllisintä on se, että kuvat pääsee näkemään itse. (Nuo Knife in the Waterin tapaiset tapaukset lienevät harvassa.)
Antti Näyhä 1.12.2004 15:09
(The Lukewarm.) (29.11.2004 23:34)
Oletko varma siitä, että Knife in the Waterin vertailussa skaalausvirheet ovat nimenomaan dvd-ohjelmiston?

Gary ainakin väitti jossain nettikeskustelussa, etteivät ko. virheet ole itse DVD:ssä vaan johtuvat todnäk. nimenomaan kuvien kaappaajan käyttämästä softasta. (Olisinkin aika äimänä jos vuonna 2003 julkaistussa Criterionissa olisi tuollainen vika.) Eivätpä kuitenkaan ole vaihtaneet kuvia ehjiin. Eipä niin että ilmaiselta palvelulta voisi aivan täydellisyyttä odottaakaan; varsin ahkeriahan nuo kaverit enimmäkseen ovat.