15.10.2003 13:03
YLEn etusivulta:
Kino Into: Hyvästi, Afrikka! (K)
Näin jälkikäteen katsottuna skandaalinhajuisten ja sensationalististen
Mondo ‑elokuvien luojakaksikko Gualtiero Jacopetti ja Franco Prosperi oli
oikealla paikalla oikeaan aikaan. He matkustivat Afrikkaan 1960-luvun
alkupuolella luotaamaan maanosassa tapahtuvaa poliittista ja
kulttuurillista myllerrystä.
Italialaisten journalistien kamerat seurasivat länsimaisten
kolonialistihallitusten romahtamista ja siitä aiheutuneita seuraamuksia eri
puolilla mannerta. Hyvästi, Afrikka! (Africa Addio/Italia 1966) tarjoaa synkkiä ja usein häiritseviä kuvia lähimenneisyydestä. Vapautumisen mukanaan tuoma
poliittis-yhteiskunnallinen myllerrys ja etniset puhdistukset eivät ole
kaunista katsottavaa. Ruutuun vyöryvät Mau Mau ‑terroristit, Kongon verinen
sisällissota, Dar Es Salaamin mellakat, Sansibarin vallankumous, watussien
joukkomurha ja angolalaisten pohjaton viha portugalilaisia siirtomaaisäntiä
kohtaan. Välikkeinä toimivissa kohtauksissa valotetaan ihmisen äärimmäistä
julmuutta muuta luomakuntaa kohtaan.
Suomessa elokuva ei sopinut oman aikansa romanttiseen kehitysuskoon ja
vasemmistolaiseen kehitysmaiden vapautumisen ja vallankumouksen nimiin
vannovaan kulttuurikäsitykseen. Helsingin Uudella Ylioppilastalolla
pidettiin elokuvaa vastustava tilaisuus ja Hyvästi, Afrikka! elokuvaa esittävän
teatterin edustalla järjestettiin mielenosoitus. Yhä edelleen elokuva herättää
katsojissa vahvoja tunnepohjaisia reaktioita.
Mondo ‑elokuvat ovat sukua amerikkalaisille eksploitaatio- eli
riistoelokuville, joissa yleisöä houkutellaan teattereihin lupaamalla
mahdollisimman suuria sensaatioita. Toisin kuin eksploitaatioelokuvat,
mondo ‑dokumentit kykenevät tarjoamaan katsojille koskettavia ja
järisyttäviä kokemuksia. Kun kärsivä virtahepo teurastetaan keihäillä,
vastenmielisessä barbariassaan ylittämätön kohtaus herättää pohtimaan koko
dokumentin moraalia.