Julkaistu: 2018-08-06T08:08:58+03:00
Ohjaaja:
elokuva arvostelu
Ohjaus: Michael Melski
Kanadan Nova Scotiassa toimi odottaville nuorille naisille tarkoitettu turvakoti vuosina 1928–1945. Sitä pyöritti Youngin pariskunta, joka kehitti äitiyskotitoiminnasta tuottoisan adoptiobisneksen sekä jotain vielä karmaisevampaa. Naimattomuuteen, ihonväriin tai muihin soveliaisuussyihin sen ajan kriteereillä vedoten lapsen haluttiin syntyvän syrjäisen turvakodin hiljaisuudessa. Jos syntynyt lapsi oli väärän värinen, sairas tai muuten adoptioon soveltumaton, William ja Lila Young hoitivat vastasyntyneen pois päiviltä. Lapset haudattiin läheiseen metsään pienissä elintarvikeliikkeestä peräisin olevissa puulaatikoissa. Aikoinaan kuohuttanut tapaus tunnetaankin nimellä "Butterbox Babies". Kanadalaisohjaaja/käsikirjoittaja Michael Melski on käyttänyt monivuotista murhenäytelmää löyhästi The Child Remains ‑kauhuelokuvansa pohjana. "Perustuu tositapahtumiin" ‑teksti ei vilahda alkutekstien aikana siis aivan turhaan.
Idylliseen maalaiskartanoon muutaman päivän lepoloman buukanneella pariskunnalla (Suzanne Clément ja Allan Hawco) ei ole saapuessaan aavistustakaan talon historiasta äitiyskotina, kunnes roolistaan kaiken irti mehustelevan Shelley Thompsonin (The Labyrinth, 1986) esittämä majatalon emäntä Raelle ja Liamille asiaa valottaa. Miljöötä ja kartanon historiaa ajatellen sattuu Rae olemaan sopivasti raskaana ja aiheesta lypsetäänkin kaikki olennainen irti. Vaikka Melski on taitava ohjaaja, on The Child Remainsin ensimmäinen tunti ja risat varsin perinteistä haunted house ‑kauhua narisevine nurkkineen ja itsestään sulkeutuvine ovineen. Ja laitetaan siihen päälle vielä muutama pelottavan näköinen nukke.
Tulevan äitiytensä ohella Rae on traumaperäisestä stressistä kärsivä rikostoimittaja. Mielenkiintoisempi ja kajahtaneempi aspekti mukaan saadaan, kun Rae järkeilee myös talon, entisen turvakodin, kärsivän samaisesta vaivasta. Raen pakkomielle vie tämän sekä hulluuden partaalle että alituisiin riitoihin miehensä Liamin kanssa ja pääosan pariskunnasta on muutenkin elokuvan edetessä mahdoton pitää tai välittää. Onko se ollut ohjaaja/käsikirjoittaja Melskin tarkoitus, vaikea sanoa, lopputulos on sama. Neuvoisin kuitenkin jatkamaan The Child Remainsin loppuun asti, sillä viimeiset 20–30 minuuttia ovat hienosti överiksi vedettyä kauhutaidetta 80‑lukuisessa Evil Dead ‑hengessä. Shelley Thompsonin nautiskellen tekemän pahisroolin lisäksi katsojia ilahduttaa kanadalaisen genrekasvo Géza Kovácsin (Scanners, 1981 ja The Dead Zone, 1983) läsnäolo.
Elokuvan muut nimet
Ohjaaja
Käsikirjoittaja
producers
Näyttelijät
Säveltäjä
Kuvaaja
Levittäjä / Jakelija
Maa
Genre
Kategoria