Julkaistu: 2018-06-06T08:08:34+03:00
Ohjaaja:
elokuva arvostelu
Väkivaltaohjaaja Naosuke Kurosawan eksistentialistisessa kaupunkidraamassa on liikaa sivuhahmoseksiä.
Naosuke Kurosawa oli eittämättä 80‑luvun alun mielenkiintoisimpia Roman Porno ‑ohjaajia. Kurosawa debytoi häikäisevällä pink-giallolla Zoom In: Sex Apartments (1980), jota seurasivat neo noir ‑elokuva Love Beast: Attack (1981) ja surrealistinen kauhufantasia Nurses' Journal: Beastly Afternoon (1982). Kammottavan nimen alle haudattu eksistentialistinen kaupunkidraama Ecstasy Sisters oli Kurosawan neljäs ja taiteellisesti kunnianhimoisin elokuva.
Ecstasy Sisters seuraa Tokiossa asuvaa ilotyttö Mikaa (Asako Kurayashi), joka pyrkii jättämään likaiset työt taakseen ja löytämään kunniallisemman ammatin. Prostituutio kulkee suvussa, sillä myös perheen äiti (Moeko Ezawa) ja sisko (Kazuyo Ezaki) tienaavat elantonsa kadulla. Mikan löydettyä uuden työpaikan ja siskon iskettyä varakkaan liikemiehen perheen onni tuntuu kääntyvän – ainakin hetkeksi.
Ecstasy Sisters tuo mieleen Noboru Tanakan psykologiset prostituutiodraamat, kuten Secret Chronicle: She Beast Market (1974) ja Pink Salon: Five Lewd Women (1978). Syykin on ilmeinen: Ecstasy Sistersin kirjoittanut Akio Ido vastasi edellä mainittujen elokuvien tarinoista. Kurosawa puolestaan tunnettiin pinnallisten, mutta visuaalisesti tarkkanäköisten elokuvien ohjaajana. Kurosawan ja Idon yhdistelmä on kutkuttava, mutta lopputulos hieman kahtiajakoinen.
Ecstasy Sisters jättää päähenkilönsä tietoisen alikirjoitetuksi, mikä sopii elokuvan eksistentialistiseen henkeen. Roolinsa vähäeleisesti vetävä Asako Kurayashi ei ollut Nikkatsun parhaita näyttelijöitä, mutta hänen matalassa äänessään ja kärsiviltä näyttävissä kasvoissaan oli jotain harvinaisen vangitsevaa. Kuvaaja Masaru Mori (Zoom In: Rape Apartments, 1980) on oivaltanut tämän, tuoden kameran toistuvasti lähelle Kurayashin kasvoja. Mori tyylittelee myös kuvaamalla heijastumien kautta, käyttäen rikkinäisiä peilejä ja luoden tyylikkäitä kuvasommitteluja.
Tapahtumien näyttämönä toimiva Tokio herää eloon pienten yksityiskohtien ansiosta. Junat kiitävät sivukujalla keskustelevien hahmojen taustalla, kamera kääntyy toisinaan seuraamaan ohi ajavaa poliisiautoa ja asunnon sisällä tapahtuvassa kohtauksessa voi kuulla liikennevaloihin pysähtyvän moottoripyörän äänen, vaikka prätkä ei liitykään tarinaan millään tavalla. Elokuvan äänimaailma on muutenkin huolella suunniteltu, aivan kuten ohjaajan aiemmissa elokuvissa. Kokonaisuus hengittää paljon raikkaammin kuin Nikkatsulle ominaiset tunkkaiset makuukamaridraamat.
Kurosawan aiempia elokuvia hallinnut väkivalta puuttuu Ecstasy Sistersistä. Ohjaaja vaikuttaa pyrkineen todistamaan kykynsä epäilijöille tekemällä psykologisen draaman, joka vihdoin vapauttaisi hänet Ecstasy Sistersiin asti jatkuneesta pääasiallisesta apulaisohjaajan virasta. Yritys onnistui ainakin siinä mielessä, että Ecstasy Sistersin jälkeen Kurosawa ei enää joutunut apulaisohjaajan töihin.
Aiempia elokuviaan riivanneista heikkouksista Kurosawa ei silti ole päässyt eroon. Mukana jälleen liikaa tympeää sivuhahmoseksiä, mikä oli Nikkatsun perinteinen ratkaisu silloin, kun päähenkilön tarinaan ei onnistuttu kirjoittamaan riittävästi lihallista sisältöä. Elokuvan sivuhahmot – häitään odottava sisko ja rikkauksista haaveileva hössöttävä äiti – eivät hekään ole kovin mielenkiintoisia tapauksia. Päähenkilönsä mielenmaisemaa kartoittaessaan filmi toimii paremmin.
Ecstasy Sisters ei lopulta siivittänyt Kurosawaa suureen taiteelliseen menestykseen, ja ohjaajan loput pink‑elokuvat vaihtelivat hyvän ja surkean välillä. Kankean periodidraaman Banned: A Woman Pictures (1983) jälkeen Kurosawa päätyi ohjaamaan sekalaisia filmejä Roman Porno ‑sarjan loppumetreille saakka. Niistä pirteät draama‑ ja toimintakomediat Lolita Wife (1984) ja Young Lady Detectives: Heart Beat! (1987) olivat onnistuneita, lajityyppiä keski-ikäisille naiskatsojille markkinoinut Fake Widow (1984) ja Takashi Ishiin käsikirjoitukseen pohjannut neo noir ‑toiminta Dream Crimes (1985) puolestaan täysiä katastrofeja.
Geneon on julkaisuut elokuvan remasteroidulla dvd:llä Japanissa, tosin ilman tekstityksiä.
Elokuvan muut nimet
Ohjaaja
Käsikirjoittaja
Näyttelijät
Säveltäjä
Kuvaaja
Levittäjä / Jakelija
Maa
Genre
Kategoria