Julkaistu: 2016-05-09T05:48:35+03:00
Ohjaaja:
elokuva arvostelu
Ohjaus: Koichiro Ikawa
Legendaarinen pink-ohjaaja Mamoru Watanabe toimi liikkeellepanijana nuoremman kollegansa Koichiro Ikawan luotsaamassa elokuvassa Latitudes of Lust: Treasure Ship, joka tuotettiin juhlistamaan lajityypin 50‑vuotista taivalta. Watanabe menehtyi tuotannon alkupuolella, mutta elokuva saatettiin loppuun pienen empimisen jälkeen. Taloudelliset mahdollisuudet haistanut tuotantoyhtiö Pink Link lanseerasi elokuvan kansainväliseen festivaalilevitykseen, joka on jo kattanut esimerkiksi Saksan ja Alankomaat. Kotimaassaan Latitudes of Lust sai rinnalleen Watanabe-retrospektiivin ja esityspaikoikseen suurkaupunkien suosituimmat arthouse-näyttämöt.
Latitudes of Lustin pohjana toimi sanonta "elämä on tragediaa läheltä katsottuna, mutta komediaa kauempaa nähtynä". Elokuvan valokeilassa on tuore aviopari Kazuo (Tomohiro Okada) ja Chiharu (Nana Aida), joista ensimmäinen kaipaisi lisää vipinää petiin jälkimmäisen kuitenkin kammoksuessa mitään perusaktia eksoottisempaa. Kaikki ei kuitenkaan ole sitä miltä ensi alkuun näyttää, mikä alkaa paljastua pikku hiljaa tuttavapariskunnan (Seiji Nakamitsu ja Mayuki Sasaki) sekaannuttua kaksikon elämään.
Latitudes of Lust kuvattiin pink-elokuvan sääntöjen mukaisesti 35‑millimetriselle filmille (videolle tai digille kuvattua kuonaa ei lajityyppiin virallisesti lasketa), minkä ansiosta elokuva näyttää hyvältä verrattuna muihin tuoreisiin eroottisiin tuotantoihin. Elokuvan kesto on pink-elokuville ominainen 71 minuuttia. Lajityyppitribuuttina Latitudes of Lust ei silti ole aivan rehellisin tuotanto, sillä aikuiseen asenteeseen ja hyvään käsikirjoitukseen panostava elokuva muistuttaa enemmän Shinji Imaokan (Underwater Love, 2011) kaltaisten eksentristen kapinallisten töitä kuin keskivertoa pink-elokuvaa. Toisaalta Imaokan ja Ikawan kaltaiset ohjaajat ovat aina olleet pink-elokuvan oleellinen suola, joka on pitänyt lajityypin maailmankartalla hankkimalla sille kunnioitusta aitona taiteenalana.
Latitudes of Lustin kypsä asenne selittynee osittain sen poikkeuksellisen iäkkäällä tekijäryhmällä. Watanabe oli tuotannon alkaessa 82‑vuotias, ohjaaja Ikawa 51‑vuotias ja elokuvan johdantojaksossa piipahtava naisnäyttelijä Hotaru silmämääräisesti jotain heidän väliltään. Elokuvan varsinaiset pääosanesittäjät ovat hekin kaikki neljä‑ tai viisikymppisiä, joukon nuorikkoa, 33‑vuotiasta Aidaa lukuun ottamatta. Kiusattavia koulutyttöjä ei näy missään; teemana on sen sijaan ihmissuhteet ja avioliitto. Kokonaisuus ei yllä lajityyppinsä muistettavimpien elokuvien tasolle, mutta hyvin kirjoitetut hahmot, pureva tragikomedia ja tasokas tekninen toteutus takaavat viihdyttävän 71‑minuuttisen.
Elokuvan muut nimet
Ohjaaja
Näyttelijät
Maa
Genre
Kategoria