Julkaistu:


The Long Dark (2014)

peli arvostelu

arvosana 3.5/5

(Sandbox Alpha v.271)

The Long Dark heittää pelaajan mystisen geomagneettisen luonnonilmiön todistaneen ja sen myötä jään ja lumen peittämään maahan syöksyneen postilentokonepilotin pöksyihin.

Luonnon armoilla pelaaja kohtaa susia, peuroja ja jäniksiä, muttei paljon muuta. Suurin uhka on alati pimenevä ilta ja jatkuva kylmyys, jolta täytyy hakea aktiivisesti suojaa, verhoten itseä topakampiin vaatteisiin sekä lämmittäen hylättyjen mökkien kamiinoja polttopuilla.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Pelin visuaalinen ilme on eräänlainen sekoitus Borderlandsin ja Team Fortress 2:n sarjakuvamaista tyylittelyä. Vaikkei grafiikka sinänsä ole realistista, ei se silti ole toiminut esteenä varsin tunnelmallisen maailman luomiselle.

The Long Darkin parhaisiin puoliin kuulukin kuinka yllättävän immersiivisesti se onnistuu simuloimaan lumista ihmisten hylkäämää erämaata. Pelissä yöt ovat pilkkopimeitä ja nähdäkseen jotain pelaaja tarvitsee kannettavan lyhdyn tai jonkun muun valonlähteen. Realististen sääolosuhteiden luomiseen on pelissä panostettu rutkasti ja rikas äänimaailma tukee visuaalista tunnelmointia varsin miellyttävällä tavalla. On kunnioitettava saavutus kuinka aidosti ahdistavaksi kokemukseksi tuulensuojan etsiminen alati yltyvän lumimyrskyn keskellä onnistuu muodostumaan.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Pelin sisäinen crafting-järjestelmä tarjoaa pelaajalle mahdollisuuden valmistaa erilaisia raaka-aineita yhdistellen esimerkiksi ongenkoukkuja, eläinten nahasta tehtyjä rukkasia sekä muutamia muita alkeellisia esineitä. Esineiden työstö ei ole mahdollista aivan missä tahansa, vaan se täytyy tehdä asumusten sisältä löytyvien työpöytien äärellä.

Esineiden valmistuksen ohella myös useimmat muut toiminnot, kuten verhoista kankaan repiminen, huonekalujen polttopuiksi hajottaminen, marjojen poiminta ja lihan erottelu metsästetyistä eläimistä kuluttavat päähahmon kaloreita ja edistävät nopeutetusti kellonaikaa sekä näin ollen sysäävät nälkä‑ ja janomittareita vauhdilla eteenpäin. Hahmon jaksamista mittaa myös erillinen stamina-mittari, joten metsässä juoksentelu ei onnistu loputtomiin, vaan hahmo hengästyy aikansa juostuaan.

Päähahmo voi myös satuttaa itsensä erinäisin tavoin, joista selvästi yleisin on nilkan nyrjähtäminen (joskus jopa naurettavan pienistä putoamiskorkeuksista). Haavereihin on toki löydettävissä ja valmistettavissa erilaisia lääkkeitä ja tarvikkeita, joiden avulla hahmo on mahdollista parantaa takaisin voimiinsa. Paraneminen vaatii myös eripituisia ajanjaksoja lepoa. Turhan helposti tapahtuvan nilkan nyrjähtämisen lisäksi toistuvaksi ärsytyksen aiheeksi pelissä nousee pelaajan taskujen hyvin rajallinen tila, kun hylätyistä asumuksista tai jäätyneiden ruumiiden taskuista kerättyä kaikkea kivaa ei enää pystykään varastoimaan mukaansa.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Pelissä ei tällä hetkellä ole minkäänlaista sen syvempää tarkoitusta, vaan peli rajoittuu muutamaan erilliseen sandbox-ympäristöön, joissa pelaaja voi halutessaan metsästää metsän eläimiä sekä etsiä hylätyistä rakennuksista esineitä, aseita ja aina entistä lämpimämpiä vaatteita – mutta siinäpä oikeastaan kaikki mitä pelillä on tällä hetkellä tarjota. Peliin on kyllä myöhemmin tulossa mukaan erillinen juonellinen tarinamoodi, mutta sen sisällöstä ei toistaiseksi ole vielä kovin tarkkaa tietoa.

Nykyhetkellä sandbox-vaeltelumoodissa erilaisia aloituspaikkoja on valittavissa neljä: Mystery Lake, Coastal Highway, Pleasant Valley ja Desolation Point. Näistä aivan aluksi valittavissa on vain mysteerijärvi, ja muut kohteet täytyy ensin ensimmäistä kertaa löytää ennen kuin niistä on mahdollista käynnistää uusi pelisessio. Peli tarjoaa myös kolme erilaista vaikeusastetta, joista helpoin, pilgrim-moodi, mahdollistaa rauhallisen metsässä käyskentelyn ilman petoeläimistä koituvaa häiriötä. Voyageur-vaikeusaste tuo hieman lisää haastetta selviytymiseen ja vaikein Stalker-moodi vielä sitäkin enemmän. Päähahmoksi valittavissa on joko mies‑ tai naishahmo, mutta valinta ei sinänsä vaikuta muuhun kuin siihen miltä hahmo kuulostaa itsekseen höpistessään.

Kanadalainen Hinterland-peliyhtiö varmisti pelille ~180 000 euron Kickstarter-rahoituksen vuoden 2013 lokakuussa. Peli itsessään on toteutettu suositulla Unity 5 ‑pelimoottorilla, ja samoin kuin The Forestiin, myös The Long Darkiin on lupailtu myöhemmin ilmestyväksi Oculus Rift ‑virtuaalilasituki.

  • Visuaalisessa yksinkertaisuudessaan kiehtova ja tunnelmallinen maailma
  • Moninpelimahdollisuuden puute tekee olon yksinäiseksi
  • Visuaalisuus:
  • Immersio:
  • Pelimekaniikka:
  • Uudelleenpelattavuus:

Teoksen tiedot:

developers

distributors

Kategoria

platforms