Julkaistu:


Snowpiercer (2013)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 4/5

Ohjaus: Bong Joon-ho

Snowpiercerin lähtökohta herättää uteliaisuutta: korealaisin voimin tuotettu 30 miljoonan euron toimintascifi Hollywood-näyttelijöillä, joka perustuu 80‑luvun ranskalaiseen sarjakuvaan. Memories of Murderin (2003) ja The Hostin (2006) voimin maineeseen noussut Joon‑ho Bong sai kymmenisen vuotta sitten päähänpinttymän filmatisoida ilmastokatastrofin jälkeisestä jäämaailmasta kertova sarjakuva Le Transperceneige. Projekti onnistui: pohjateoksen piirtäjä Jean-Marc Rochette on tyytyväinen elokuvaan ja luonnehti sitä jopa "mestariteokseksi". Sarjakuva itsessään perustuu Georges Jean Arnaudin La Compagnie des glaces ‑romaaneihin. Aiheen potentiaalia todistavat myös Arnaudin kirjaan pohjautuvat tv‑sarja Grand Star (2007) ja Transarctica-niminen videopeli vuodelta 1993.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Snowpiercerin jääkautisessa post-apocalypse ‑maailmassa ihmiskunnan rippeet ajelevat miniatyyriyhteiskunnan sisältävällä junalla loputonta luuppia vuodesta toiseen. Perimmäisissä vaunuissa majailee köyhin ja surkein aines, jota mystiset auktoriteetit etuvaunuista sortavat. Tieto ulkomaailmasta alkaa olemaan jo myyteiksi kääntyvää muistelua ja perimätietoa. Köyhät saavat tarpeekseen. Epätoivoisen, mutta tarkkaan koordinoidun vallankumousoperaation johtajana toimii määrätietoinen partasuu Curtis (Chris Evans, Captain America: The First Avenger, 2011), heikossa hapessa olevan mentor-hahmo Gilliamin (John Hurt) tukemana. Kapinalliset etenevät kohti veturia ja siellä vaikuttavaa mystistä junan kapteenia ja luojaa, Wilfordia, jota kukaan ei tunnu olevan edes nähnyt aikoihin.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Aluksi toivottoman älyvapaalta vaikuttavasta konseptista muotoutuu loppua kohti monien käänteiden kautta yllättävänkin looginen kokonaisuus. Lisäksi tarinan rakenne on mielenkiintoinen, koska jokaisesta uudesta vaunusta voi paljastua vaikkapa koululuokka tai jotain muuta, mihin rähjäisen joukkion on hankala suhtautua. Samoin yläluokan reaktiot kapinallisiin ovat herkullisia. Juna-aiheesta otetaan irti paljon, vaikka Snowpiercer hyödyntää vain pienen suikaleen alkuteoksen laajaa maailmaa. Sinänsä juna on jo aiemmin todistettu toimivaksi tapahtumaympäristöksi esimerkiksi eksistentiaalisessa animefiilistelyssä (Night on the Galactic Railroad, 1985), kauhussa (Horror Express, 1972) ja murhamysteerissä (Murder on the Orient Express, 1974).

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Jäistä ulkomaailmaa nähdään harmillisen (mutta perustellun) vähän. Itävallan Tirolissa kuvatun aidon taustan päälle tehty cgi ei aina vakuuta näissä jaksoissa, joten ehkä on hyväkin että valtaosa elokuvasta tapahtuu junan synkissä sisuksissa, jotka uhkuvat Caro & Jeunet ‑koulukunnan rähjäistä steampunk-estetiikkaa. Tummasävyinen ja ikkunaton junan takaosa tuo mieleen Das Bootin (1981) klaustrofobisen maailman.

Matkustajat on valittu huolella. John Hurt näyttää todella kärsineeltä, etuvaunulaisten äänitorvena toimiva Tilda Swinton tyypilliseen tapaansa eksentriseltä ja Chris Evans puhtaalta suoran toiminnan mieheltä. Korealaiskatsojien tarpeisiin vastaa Korean uuden aallon luottomies Kang‑ho Song, joka on aiemminkin ollut eristyksissä jään keskellä (Antarctic Journal, 2005). Muuten tuotannon etelä-korealaisuus näkyy ainoastaan yltiöpäisenä väkivaltana, jopa hieman vaivaannuttavalla tavalla. Suuri osa matkasta tuntuu menevän siihen, että erilaiset turvajoukot hakkaavat kapinallisia kirveillä päähän.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Bongin ohjauksessa alusta asti nivoutuu näppärästi yhteen kovaotteinen toiminta ja Metropolis (1927) ‑tyylinen alleviivaava luokkayhteiskuntapainajainen. Elokuvan alkupuoli puksuttaa silti turhan hitaasti ja tylsästi. Vähemmälläkin olisi käynyt ilmi, että yhteiskunnan pohjalla on kurjaa, ja toisaalta myöhempien vaiheiden mielenkiintoiset teemat ohitetaan nopeasti. Lisäksi uskottavuutta järsii se, ettei juna vaikuta mitenkään tarpeeksi isolta sisältämään toimivan yhteiskunnan. Sarjakuvassa vaunuja oli 1001, mutta elokuvassa vaikutelma on lähempänä 50 vaunua. Onneksi Snowpiercerin konseptissa on raakaa alkuvoimaa, jota harvoin näkee nykyaikana alkunsa saaneissa tarinoissa.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria