Julkaistu: 2013-05-23T13:17:28+03:00
Ohjaaja:
elokuva arvostelu
Ohjaus: Busby Berkeley, Robert Z. Leonard
Broadwaylla toiminut Flo Ziegfeldin legendaarinen musiikkiteatteri tarjosi 1900‑luvun ensimmäisinä vuosikymmeninä kansalle mahtavia revyyspektaakkeleita, joissa esiintyminen oli kaikkien amerikkalaisten kaunokaisten unelmien täyttymys. Kyseisen teatterin lavalla pyörivistä suurisuuntaisista MGM:n tuottamista elokuvista vuoden 1941 painos on keskimmäinen. Siinä seurataan kolmen Ziegfeldin teatterin palkeille pyrkivän revyytytön erilaisia kohtaloita. Jokaisella niistä on moraalinen opetuksensa: yhdestä tulee tähti autettuaan hyljeksityn isänsä takaisin parrasvaloihin, toinen nai köyhän viuluniekan mieluimmin kuin lankeaisi komean laulajan rakastajattareksi ja kolmas vajoaa ryypiskelyllään viemäriin potkaistuaan rehdin sulhasensa gangsterisakin autokuskiksi.
Hitaasti käynnistyvä naisten nyyhkydraama piristyy musikaaliksi vain hetkittäin. Rinnakkain etenevät tarinat venyttävät asetelmiaan laskelmoiduiksi saarnoiksi rikkauden ja maineen turmeluksista, josta vain vilpitön rakkaus pelastaa takaisin kaidalle tielle. Tämän tekopyhän rituaalin verkkaista kulkua jaksaa katsella muutamien Busby Berkeleyn suunnittelemien ja ohjaamien, kimmeltävässä tuhlailuissaan melkein surrealististen tanssinumeroiden takia.
Vain MGM:n kaltainen studio saattoi rahoittaa naurettavuuksiin asti glamourilla koristeltua lavastekoneistoa. Mielikuvitukseltaan Revyytytön kamerakoreografiat eivät lukeudu Berkeleyn huipputöihin, mutta lyövät sentään sentimentaaliset lavaluritukset laudalta. Näistä kohokohdistaan huolimatta juttu kokonaisuutena edustaa varsin keskinkertaista Hollywoodin luksustuotantoa.
Elokuvan muut nimet
Elokuvan muut nimet
Ohjaaja
Käsikirjoittaja
producers
Näyttelijät
Säveltäjä
Kuvaaja
Levittäjä / Jakelija
Maa
Genre