Julkaistu:


Men from the Monastery (1974)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3/5

Ohjaus: Chang Cheh

Changin Chehin jatko‑osa ensimmäiselle shaolin-elokuvalleen Heroes Two (1974) sekoittaa heti pakkaa jättäen jatkamatta sarjaa kronologisesti. Sen sijaan Men from the Monastery niputtaa yhteen liudan Heroes Twon esittelemien Hung Hsi Kuanin (Chen Kuan Tai) ja Fong Sai Yukin (Alexander Fu Sheng) aikaisempia, itsenäisiä seikkailuja, uuden sankarin Hu Wi Chinin (Chi Kuan Chun), edellisestä filmistä suoraan napatun (kirjaimellisesti) Shaolin-temppelin tuhon ja finaaliksi miestemme luostarista yhteisen suurhyökkäyksen Ching-joukkoja vastaan.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Chang Cheh jakaa elokuvan neljään jaksoon, joissa kolmessa ensimmäisessä seuraamme vuoron perään patrioottitrion pullistelijoiden erillisiä edesottamuksia ja viimeisessä isoa yhteistä koitosta. Alkutekstitkin on ripoteltu pitkin kestoa, elokuvan nimen ilmestyessä ruutuun vasta tunnin kohdalla. Seikkailu jatkaa Heroes Twon jalanjäljissä turhan huolellisesti, eikä Men from the Monasteryn onnistu Hun roolissa debytoivan Chi Kuan Chunin lisäksi tuomaan kungfu-soppaan uusia mausteita. Tällä kertaa toiminnan massiivinen osuus elokuvan kestosta rokottaa kerronnan ja draamapuolen tehoja huomattavasti.

Siirtymäosuudet taisteluiden välissä tuntuvat kovasta pääroolituksesta huolimatta latteilta, eikä Heroes Twossa aikaansaatua sankarillista draivia pääse kunnolla syntymään. Runsaat kungfu-ottelut ovat kuitenkin samaa, aikakauden standardein erinomaista Liu Chia-liang ‑laatua (kumppaniaan Tang Chiaa unohtamatta) mutta pääsevät muodostumaan hieman pitkästyttäviksi ehtymättömyydessään. Samojen liikkeiden toistoa on liikaa, käytössä ei ole tunnistettavasti eriäviä taistelutyylejä, harjoittelun osuutta ei vielä keksitty korostaa ja elokuvan pahikset ovat suorastaan unohdettavia. Yksikään matsi ei painu mieleen erikoisen vaikuttavana. Lopussa kuva muuttuu raaimman jakson ajaksi kokonaan mustavalkoiseksi, jossa verisimmät teurastushetket nähdään vielä punaisen filtterin läpi.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Men from the Monasteryn saapuminen dvd:lle laadukkaana laajakangasesityksenä ei yllättäen anna elokuvalle lisäarvoa, vaan tarkka ja täysleveä kuva päinvastoin paljastaa teoksen visuaalisen köyhyyden. Kameraa hädin tuskin jaksetaan liikutella ja pääasiallisina taustoina toimivat lavasteet ovat Chang's Film Co. ‑tuotantojen ankeimmasta päästä (avarammille mannuille Taiwaniin muutettiin vasta myöhemmin vuoden 1974 aikana Five Shaolin Mastersin myötä). Rahoitus on ollut selvästi Heroes Twoa pienempi, mistä kertoo jo tuhopolttokuvaston kierrättäminen. Epäkohta paikattiin heti seuraavaan osaan päästessä, ja todellisen (tosin osittain vasta tulevan) all stars ‑kokoonpanon tähdittämä Shaolin Martial Arts (1974) vaikuttaakin Men from the Monasteryyn verrattuna varsinaiselta suurtuotannolta. Sanomattakin lienee silti selvää, että alkuperäisessä leveydessään toimintakohtaukset ovat tylsästä kameratyöskentelystä huolimatta selkeämmin seurattavia.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Kritiikin painottuminen Men from the Monasteryn epäonnistumisiin johtuu siitä, että sen parhaat puolet ovat käytännössä täysin samat kuin jo käsitellyn Heroes Twon – 70‑luvun alkupuolen historiallisena kungfu-seikkailuna se on vähintään hyvä. Katsomista puoltaa myös se, että paitsi jatkona Heroes Twolle, Men from the Monasterya voi myös pitää esiosana Liu Chia-liangin hienolle Executioners from Shaolinille (1977). Elokuvan viimeinen kohtaus pysäytetään kuvasta ulos kävelevään Hungiin ja ruudulle nouseva teksti kertoo muutamalla sanalla niistä Hungin myöhemmistä vaiheista, joita Executioners from Shaolin kuvaa. Changin myöhemmän shaolin-syklin (ilman Liuta 1976 filmatut elokuvat) aloittanut The Shaolin Avengers palasi vielä kertaaman Fong Sai Yukin ja Hu Wei Chienin urotöitä, sisältäen useita jo Men from the Monasteryssa näyteltyjä kohtauksia.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Yhtälailla kuin Men from the Monastery oli Changin shaolin-sarjan ensimmäisen aallon huonoin taloudellinen menestyjä, on se lisäksi elokuvallisesti puisevin. Rytmitykseltään teoksen neljä minifilmiä eivät löydä tasapainoa pahimmillaan puuduttavaksi käyvän, vaikkakin aina taidokkaasti koreografioidun kungfu-taistelemisen ja päähenkilöidensä sankaripotrettien kiillotuksen väliltä.

Changin Men from the Monasteryn jälkeiset, viimeiset yhdessä Liu Chia-liangin kanssa tehdyt shaolin-elokuvat Shaolin Martial Arts, Five Shaolin Masters ja virallisen syklin ulkopuolinen Disciples of Shaolin (1975) nostivat sarjan tason jälleen erinomaiseksi.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria