Julkaistu: 2007-04-01T00:00:30+03:00
Ohjaaja:
elokuva arvostelu
Ohjaus: Charles Saunders, W. Lee Wilder
50‑luvun amerikkalaisesta scifikauhusta voi yleensä ilman sen suurempaa vaivaa kaivaa esiin mielin määrin kommunismi-subtekstiä. Ed Woodin kulta-aikoihin valmistuneesta The Man Without a Bodysta tällaista on perin vaikea löytää – kuten tosin paljon muutakaan hillittömän streittinä esitetyn surrealismin lisäksi.
Öljymagnaatti Carl Brussard (George Couloris) on kuolemassa aivokasvaimeen ja lentää Lontooseen tapaamaan aivospesialisti Philip Merrittiä (Robert Hutton). Joko Merritt ei ole aivan tavallisimmasta päästä lekureita tai sitten Briteissä lääketiede oli saapunut merkilliseen pisteeseen 50‑luvulla, sillä tohtorin laboratoriosta löytyy mm. jättimäinen irtosilmä kehyksessä pyörimässä, sekä elävä apinan pää.
Merrittillä olisi myös tarjota ratkaisu Brussardin dilemmaan, mutta se vaatisi tuoreita ihmisaivoja sekä irtokehoa. Tässä vaiheessa tipahdin ensimmäisen kerran niin kärryiltä kuin teatterin penkiltä, sillä Merrittin mukaan toisille aivoille voi luoda uuden identiteetin, tässä tapauksessa Brussardin. Pohatta tekee sen mitä kuka tahansa kuolemaisillaan oleva ja lähtee visiitille Madame Tussaudin vahakabinettiin, jossa yhtä vahanukkea näyttelee naisen hengittävä rinta. Nostradamukseen päästessä Brussard saa idean, värvää baarista vanhan juoppopuoskarin, lentää Ranskaan ja varastaa profeetan pään tämän haudasta.
Ei ole täysin selvää, miten nelisen vuosisataa mädäntyneen pään aivot ovat yhä tallella, mutta elämä on ihmeellistä. Sitten pää elvytetään ja kovasti Fu‑Manchulta näyttävä Nostradamus alkaa juonia omiaan antamalla Brussardille tahallaan vääriä pörssivinkkejä. Brussard yrittää samalla epätoivoisesti vakuuttaa Nostradamuksen aivoja siitä, että ne ovat itse asiassa Carl Brussardin – kertomalla irtopäälle kengänkiillotukseen ja öljyyn liittyvää elämäntarinaansa aina välillä huutaen "Sinä olet Carl Brussard!" Suuri ennustaja kuitenkin vastaa yllättäen joka kerta olevansa Nostradamus.
Mukana on myös kiehtovia sivujuonia liittyen Merrittin assistentin himoon tätä kohtaan sekä Brussardin ranskatar-suojatin ja toisen lääkärin ihastumiseen. Kliimaksissa toiseen kehoon liitetty Nostradamuksen pää vaeltelee Lontoon sumussa iso neliömäinen kipsi ympärillään.
Kaiken muun ohella naurua herättää tohtori Merrittin uskomattoman ammattimainen, kliinisen rauhallinen ja hyväksyvä suhtautuminen kaikkeen ympärillään. Christian Nybyn ja Howard Hawksin The Thing From Another Worldissa (1951) tiedemiehet nähtiin outoja muukalaisia yliymmärtävinä, kansalliselle turvallisuudelle vaarallisina nysvöinä, mutta esim. Them! (1954) ja tämä tapaus näyttävät nämä logiikan lääketieteelliset edustajat yli‑ihmisinä, joilla on vastaus aivan kaikkeen. Usko teknologiaan lensi korkealla, joten sitäkin hämmentävämpää että elokuvassa asetetaan niin mahdottoman paljon painoarvoa Nostradamuksen horinoille.
Hieman yllättäen The Man Without a Body ei ole joka osa‑alueeltaan kokonaisvaltainen kalkkuna, sillä kerronta on läpi elokuvan erittäin sujuvaa ja jopa loogista. Ainakin ottaen huomioon tapahtumien laadun. Ohjaajina toimivat Charles Saunders sekä W. Lee Wilder, Billy Wilderin isoveli. Ei elokuva ehkä ihan Sunset Boulevardille vedä vertoja, mutta kyllä W. Leen veressä jotain outoja lahjoja ilmiselvästi virtaa. Käsikirjoittaja William Grote ei sen sijaan ole tehnyt mitään muuta, mikä on sääli ottaen huomioon sanavirran paikoin uskomattomat käänteet.
Elokuvan muut nimet
Ohjaaja
Käsikirjoittaja
producers
Näyttelijät
Säveltäjä
Kuvaaja
Levittäjä / Jakelija
Maa
Genre