Julkaistu: 2004-11-28T00:00:00+03:00
Ohjaaja:
elokuva arvostelu
Ohjaus: Mario Van Peebles
Melvin van Peeblesin Sweet Sweetback's Baad Asssss Song on merkittävä elokuva. Suomesta katsottuna on mahdotonta edes ymmärtää, miten merkittävä. Elokuvataiteellisesti kyse oli ehkä enemmän kuriositeetista, mutta afroamerikkalaiselle identiteetille elokuva on kuin Tuntematon sotilas suomalaisille. Se oli ensimmäinen mustan ohjaajan mustalle yleisölle tekemä independent-elokuva. Myös eksploitaatiolle Sweet Sweetback antoi kokonaisen genren, blaxploitaation.
Melvinin pojan Marion elokuva Baadasssss! kertoo tämän elokuvan syntyvaiheista. Se on intohimoisesti ja kunnianhimoisesti rakennettu taiteilijakuvaus, jossa ohjaaja esittää projektin mielipuolisuuden rajamaille ajanutta isäänsä. Elokuva ei ainoastaan kuvaa aikaa, jolloin Yhdysvallat oli ainakin FBI:n johtajan Hooverin mielestä lähellä sisällissotaa ja militantit mustien kansalaisoikeustaistelijat, mustat pantterit olivat public enemy number one, vaan myös erittäin mielenkiintoisesti nollabudjetin riippumatonta elokuvantekoa tukahduttavan rasistisessa ympäristössä. Ohjaaja Melvin van Peebles nähdään demonin ja soturin risteytyksenä, jonka pakkomielle saada afroamerikkalaisen kansan ääni vihdoinkin valkokankaalle ylittää kaikki inhimillisyyden rajat. Mario käyttää elokuvassaan paljon Sweet Sweetback'sistä tuttuja psykedeelisiä tehokeinoja, jotka yhdistettynä vahvaan tunnelataukseen ja sydänverenmakuisiin näyttelijäsuorituksiin saavat aikaan hypnoottisen ahdistavan, lähes hyperventilaatioon ajavan elokuvakokemuksen. Toki Mario Van Peeblesin aiemmista elokuvista tuttu b‑elokuvahenkisyys on vahvasti läsnä tässäkin tuotoksessa, mutta kuten aina ennenkin tinkimättömyys ja reipas motherfucker-henki saavat kotikutoisuudenkin näyttämään asialliselta. Nuorempi Van Peebles on erittäin omalaatuinen tapaus. Näyttelijänä hän lähes poikkeuksetta esiintyy todella tökeröissä pullisteluelokuvissa, mutta ohjaajana hän on jatkanut isänsä tiellä luoden useita fantastisia kuvauksia afroamerikkalaisten sankariteosta, joissa rasvatun hauiksen sijasta nokkeluus ja urheus ovat saaneet rotusortajat vapisemaan. Hän on usein itse pääosassa elokuvissaan esittäen ristiriitaista sankarihahmoa, esiintyen usein myös aika gay‑kledjuissa. En tiedä, viittaako jälkimmäinen mihinkään muuhun kuin melko timmissä kondiksessa olevan bodyn narsistiseen esilletuomisen iloon.
Baadasssss! sisältää niin paljon mielenkiintoisia yksityiskohtia Sweet Sweetback'sin syntyhistoriasta, että se on pakkokatsottavaa kaikille, joiden puhti ei riitä elokuvan pohjana olevan kirjan lukemiseen. Rikkaasta henkilögalleriasta erikoismaininnan ansaitsee television sinitrikoisena Lepakkomiehenä paremmin tunnettu Adam West, joka jatkaa riemastuttavalla tavalla svengaavien seksuaalisten vähemmistöjä tulkitsevia rooleja tuottajana, joka melkein antoi pääoman Sweet Sweetbackin tekemiseen.
Tyylillisesti Baadasssss! on melko lähellä P.T. Andersonin Boogie Nightsia, vaikka onkin paljon pienimuotoisempi ja tunteellisempi kokonaisuus. Uusista amerikkalaisista ohjaajista Mario Van Peebles ei ehkä ole lahjakkain, mutta sielua ja munaa hänen elokuvistaan löytyy tusinan taidehörhön kikkeliintuijotteluteoksen verran.
Elokuvan muut nimet
Ohjaaja
Käsikirjoittaja
producers
Näyttelijät
Säveltäjä
Kuvaaja
Levittäjä / Jakelija
Maa
Genre
Kategoria