Helsingissä joka syksy järjestettävät, Suomen suurimmat elokuvafestivaalit vetivät tänä vuonna jälleen ennätysyleisön ohjelmistonsa pariin. Vaikka ohjelmisto oli taas kerran entistä massiivisempi (sisältäen 180 pitkää ja 160 lyhyttä elokuvaa), voi tulla mieleen, että vähempikin riittäisi. Ohjelmiston teemat ovat tätä nykyä hieman epämääräisiä, ja jyvien ja akanoiden ennakkoon seulominen valtavasta määrästä elokuvia on käynyt yhä haasteellisemmaksi.
Joka tapauksessa festivaali tarjosi tänäkin vuonna runsaasti kiinnostavia elokuvatapauksia ympäri maailmaa. Monia huippuhetkiä on käsitelty Elitistissä jo aiemmin. Näitä ovat kohudokumentti The Act Of Killing, Wong Kar‑wain historiaeepos The Grandmaster, Takashi MiikenFor Love's Sake, Kim Ki‑dukin trilleri Pieta, Ben Wheatleyn mustaa komediaa ja murhia yhdistelevät A Field In England ja Sightseers, sekä aikaisemmissa festivaalikatsauksissa käsitellyt Simon Killer sekä XL. Yllätyselokuvana Helsingin festivaaleilla nähtiin myös Steven SoderberghinSide Effects.
Sisällysluettelo
La vie d'Adèle (2013)
O: Abdellatif Kechiche
Palsa (2013)
O: Pekka Lehto
Monsoon Shootout (2013)
O: Amit Kumar
Cheap Thrills (2013)
O: E.L. Katz
Upstream Color (2013)
O: Shane Carruth
American Mary (2012)
O: Jen Soska & Sylvia Soska
Drogówka (2012)
O: Wojciech Smarzowski
Blancanieves (2012)
O: Pablo Berger
Comrade Kim Goes Flying (2012)
O: Nicholas Bonner, Anja Daelemans & Kim Gwang-hun
Ohjaaja Michael Winterbottom ja näyttelijä Steve Coogan yhdistävät voimansa jo neljännessä elokuvassaan. Tämänkertainen yhteistyö on elämäkertaelokuva pehmopornokeisari Paul Raymondista, joka nousi lehtitoiminnallaan Britannian rikkaimmaksi mieheksi. Raymondin elämään mahtuu tissikabareeta, heitukoiden kanssa heilastelua, kokkelin vetämistä ja ikuinen pyrkimys ylevöittää seksiviihde koko kansalle sopivaksi ajankuluksi.
Alkupuolella Winterbottomille tyypillisen nopean kollaasikerronnan vuoksi vie tovin ennen kuin Raymondin hahmosta saa otetta. Vasta kun tahti hieman hidastuu, ja elokuva alkaa pysytellä yhdellä aikajanalla kerrallaan, pornokeisarin kuva syventyy. Elokuvassa Raymondin elämälle oleellisena tekijänä on nähty miehen suhde hänen tyttäreensä Debbieen (Imogen Poots). Paul yrittää muovata perijättärestään itsensä kaltaista viihteen ja liiketoiminnan tasapainottelijaa, mutta ei kykene kieltämään tältä mitään. Debbien olemattomien laulajanlahjojen ympärille rakennetut show't epäonnistuvat kerta toisensa jälkeen ja nainen suistuu yltiöpäisessä miesten ja huumeiden käytössään täysin raiteiltaan. Paul ei silti puutu kovinkaan hanakasti asioihin, toisaalta koska on kiireinen muiden suhteidensa kanssa, toisaalta koska näkee Debbien sekoilussa niin paljon itseään.
Coogan tekee jälleen hyvän roolisuorituksen, mutta koko tarina jää turhan etäiseksi, vaikka värikkäitä tapahtumia riittää. Kertomus antaa hyvän syyn esitellä sekä tissejä että brittikomiikan tuttuja naamoja pikkurooleissa. Elokuvan parissa viihtyy, mutta mitään erityisen uutta näkökulmaa siitä ei saa niin Raymondiin kuin self-made ‑miljonääreihin yleensäkään. Ainoastaan sen, että huipulla on yksinäistä, eikä raha ei tuo onnea.
Ranskalaisen The Artistin (2011) Oscar-menestyksen vanavedessä pulpahtelee jälleen uusia mykkäelokuvia. Blancanieves on satuelokuva Espanjasta, joka ilmeisesti hakee mykkäkuvauksella herttaisuutta ja sadunomaista etäännytystä tarinaansa. Lähestymistavassa haiskahtaa hieman laskelmointi, koska tarinan sisällä ei ole hyvää syytä kertoa elokuvaa vanhanaikaisilla keinoilla. Espanjaa osaavat hoksannevat jo, minkä tunnetun sadun uomiin elokuva pikku hiljaa asettautuu.
Lumikin kertomus on siirretty keskiajalta 1900‑luvun alun Espanjaan ja härkätaistelun piireihin. Rikkaan härkätaistelijan omaisuutta havitteleva naikkonen (Maribel Verdú) turvautuu likaisiin keinoihin naidakseen alaraajahalvautuneen matadorin. Surmatun toisen naisen rakkaudesta syntynyt pieni Blancanieves-tyttönen kuitenkin jää äitipuolensa elätiksi ja riesaksi. Blancanieves on eläinten ja palvelusväen ystävä, ja hän päättää nousta isänsä tavoin alansa tähdeksi. Vartuttuaan hän selviää näiden ominaisuuksiensa ansiosta murhayrityksestä ja tapaa pakomatkallaan joukon härkätaistelija-kääpiöitä. Heidän avullaan unelman toteutuminen on askelta lähempänä, mutta Blancanieves on saanut jo runsaasti vihamiehiä ja ‑naisia.
Elokuva nostalgisoi menneitä aikoja ja eläinten brutaalia rituaaliteurastusta mauttomuuksiin asti. Ainakin kertomuksen "hyvien" hahmojen puolella on hankala olla, ja lopulta katsoja kannattaakin mieluummin Verdún hehkeää noitaa pyrkimyksissään hankkiutua matadorispedeistä lopullisesti eroon. Tarina etenee melko jaksoittaisesti, jolloin tuntuu että keskustarinan ympärille on ympätty paljon ylimääräistä. Kiinnostus ei tahdo pysyä. Elokuvan lopetus on kaikesta huolimatta kaikessa katkeransuloisuudessaan melko nokkela.
Puolalaisen liikennepoliisin viran mukana ei saa paljoakaan valtaa, mutta poliisilaitoksen miehet ja naiset osaavat ronskisti käyttää senkin vähän tehokkaasti hyödykseen. Prostituoitujen sakot maksatetaan luonnossa kaupungin laitamilla, leijonanosa työpäivästä kuluu hyvin kaljalla kiinalaisessa ravintolassa, ja vapaa-aikana mennään bordelliin vetämään kokkelia ja panemaan lisää huoria. Liikenteessä liikkuu yksi jos toinenkin vaarallinen roisto.
Perheen ja virkasekoilun välissä pallotteleva vanhempi konstaapeli Ryszard Król (Bartlomiej Topa) käräyttää tärkeän ministerismiehen rattijuopumuksesta. Kun iso herra soittaa ryyppykaverilleen poliisiylijohtajalle ja saa asian painettua saman tien villasella, päättää Król antaa ukolle pienen opetuksen liikenteen vaarantamisesta. Mutta pian hän saa nähdä vittuilleensa väärille ihmisille. Hänen kaverinsa murhataan ja hänet lavastetaan syylliseksi. Królin oma elämäkin on hiuskarvan varassa, jos ei vedenpitäviä todisteita syyttömyydestä löydy. Vaikuttaa että koko mädän yhteiskunnan kermalla on likaiset näppinsä pelissä. Onneksi laitoksen toverit avustavat hommassa sen verran kuin huorien panemiselta ehtivät.
Varsovan kadut ovat kylmän harmaita ja jäätävän koleita. Elokuvan maailma on ahdistava ja yllätyksellisiä kuolemia sattuu koko ajan. Mutta kaiken angstailun keskellä sykkii sysimustan huumorin sydän. Erityisesti erään huonosti käyttäytyvän kytän täysin puskista tuleva tragikoominen kohtalo jää pyörimään mielessä viikkokaupalla.
O: Nicholas Bonner, Anja Daelemans & Kim Gwang-hun
Pohjois-Koreasta ei ihasteltavaksemme pääse kovinkaan usein elokuvataiteen helmiä. Comrade Kim Goes Flying on poikkeuksellisesti brittiläis-belgialainen yhteistuotanto, joten se on saatu kiertämään festivaaleja ympäri maailmaa. Toki elokuva ylistää myös Suurenmoisen Johtajan alaisen valtion ylivertaista kansan yhtenäisyyttä, teollisuutta ja asukkaiden rautaista tahdonvoimaa. Hieman yllättäen elokuvan keskushenkilö on nuori nainen, joka haaveilee paremmasta huomisesta eikä suostu ottamaan sellaisenaan hänelle annettua osaa yhteiskunnasta.
Toki Kimillä (Han Jong‑sim) on varaa valita, koska hän on täydellinen kaivosnainen, jonka työpanos auttaa hänen louhintaryhmäänsä saavuttamaan tavoitteensa ennätysajassa. Palkkioksi hän saa matkustaa Pjongjangiin, jossa nainen aikoo toteuttaa toiveensa ja alkaa akrobaatiksi. Mutta voi, akrobaattiutta saa harjoittaa vain pääsemällä Pohjois-Korean maajoukkueeseen, jota varten tulisi olla jotain muitakin taitoja kuin kivihiilen louhinta.
Elokuva on höttöinen ja melko helposti unohdettava romanttinen komedia. Luultavasti enin osa katsojista odottaakin, että elokuvassa olisi jotakin poskettoman epätodellista propagandaa Pohjois-Korean oloista. Paikoitellen tämä odotus palkitaan, esimerkiksi Pjongjangin ankeiden nähtävyyksien matkailumainosmaisella esittelyllä tai hoksaamalla että kaikki elokuvan taustoilla näkyvät statistit hymyilevät maireasti. Näyttelijät ovat muutenkin hyvin syöneen ja korostetun onnellisen oloisia. Kim saa hyödynnettyä työläisten paratiisin yhteen hiileen puhaltamisen mentaliteettia. Hauskassa kohtauksessa Kim petkuttaa voittaneensa tehtaan vanhimman ja nuorimman työntekijän kädenväännössä, ja pääsee lopulta kamppailemaan tehtaanjohtajaa vastaan. Neuvokkuus on valttia, eikä yksilö turhaan nosta itseään yhteisön yläpuolelle vaan pitää työläishengen yhä tasapainossa.
NSFW-materiaali on piilotettu (voit vaihtaa asetusta sivun yläreunasta tai klikkaamalla kuvaa)
Rutger Hauer esittää Macistea, peplum ‑elokuvien muskelitähteä! Premissi on jo itsessään melko vastustamaton. Olkoonkin, että kyseessä ei ole alkuperäinen Maciste, joka kuoli jo 1947, vaan fiktiivinen amalgaami 60‑luvun Italiassa uraa tehneistä amerikkalaisista bodaajatähdistä. Hauerin Maciste on menneen ajan Italian symboli, vanhentunut, raihnainen ja sokeutunut ukkorahjus Roomaan sijoittuvassa nuorisokuvauksessa.
Nimensä mukaisesti elokuva käsittelee muutenkin menneen ja tulevan ajan ristiriitoja. Maciste tulee kuvaan vasta kun roomalaiset orpolapset Tomas (Luigi Ciardo) ja Bianca (Manuela Martelli) ovat aikansa haahuilleet pahoilla teillä vailla suuntaa elämilleen. Kartanoonsa sulkeutunut rikas erakko näyttäytyy teineille ensin helpon rahan lähteenä, joten Bianca lähetetään kotiapulaisena viettelemään ukko.
Karismaattinen Maciste ei heiveröisyydestään huolimatta lopulta vaikuta Biancan silmissä säälittävältä, vaan aidon italialaisen machon perikuvalta. Tomaskin alkaa harrastaa bodausta. Nuoriso saa kuitenkin huomata, ettei elämää voi enää rakentaa jo rapistuneen vanhan pohjalle, vaan sitä on mietittävä täysin uudelta kantilta. Visuaalisesti elokuva elää parhaimmillaan vähävaloisessa, tunnelmallisessa Macisten kartanossa. Pieni budjetti paistaa läpi muiden lavasteiden yksitoikkoisuudessa. Tarinankerronnan rakenne taas on turhan kirjallinen, sillä ilmeisesti tarina perustuu melko suoraviivaisesti Roberto Bolañon romaaniin.
Ohjaaja Alicia Schearson ei moralisoi tai pelkää näyttää kiusallisiakaan asioita nuorison haparoinnissa. Veljen ja siskon suhde vaikuttaa välillä etenevän turhankin syväksi. Myös ikivanhan äijäpahan ja reilusti alaikäisen tytön fyysistäkin suhdetta kuvataan turhia kainostelematta. Elokuvaa ei ole kuitenkaan rakennettu kohua herättämään, vaan kuvaamaan uuden elämän alkua. Aikuisia ei oikeasti kiinnosta Tomasin ja Biancan pärjääminen, vaikka sossun tantta tunnollisesti heidän luonaan käykin urkkimassa. Kun aikuisilta ei saa mitään käytännöllisiä neuvoja tai hellyyttä, tulevaisuus on täysin nuorten oman neuvokkuuden varassa.
Niittymarien taivaalliset vaimot (O: Aleksei Fedortšenko)
NSFW-materiaali on piilotettu (voit vaihtaa asetusta sivun yläreunasta tai klikkaamalla kuvaa)
Varsin vaihteleva episodielokuva suomalaissukuisista mari-kansan naisista on erikoinen potpuri erilaisia kansankertomuksia. Roy Andersson ‑tyylisellä vähäeleisyydellä kerrotut jaksot kertovat kukin naisesta, jonka nimi alkaa O‑kirjaimella. Takapajuisessa mari-kylässä ollaan yhä taikauskoisia ja tehdään erilaisia loitsuja erilaisissa tilanteissa. Nämä limittyvät normaaliin rytmiin vuoden ajanjaksolla siinä missä muukin elämä rakkaudesta seksiin ja sairastelusta ruokapöytään.
Elokuvan hahmoja ei yllätä outokaan tilanne, kuten puun kanssa jutteleminen metsässä, vaginaan pesiytyvä pikkulintu tai lemmenkipeä karhunainen. Mukana on muutama mainio pätkä, kuten kohtaus, jossa pikkulapset näkevät kylän poikien (tai kenties pahojen henkien) loihtivan kiisseliä viskelemällä nuoret tytöt riisuutumaan ja aloittamaan kuuman limatanssin. Usein jaksot kuitenkin ovat paljon arkisempia, vailla sen suurempaa yliluonnollista tarinaa, ja ohi ennen kuin huomaakaan.
Jos folkloristinen ote mari-perinteeseen kiehtoo, elokuva voi voittaa katsojan syvemminkin puolelleen.
3.0
(PI)
Julkaistu: 2013-11-15T10:50:35+03:00
Paavo Ihalainen
La vie d'Adèle (Adèlen elämä – osat 1 ja 2, 2013)
Ohjaaja:
Abdellatif Kechiche
elokuva arvostelu
arvosana 4.5/5
Ohjaus: Abdellatif Kechiche
Naisen iho, hiki ja sylki. Spagettikastike, raa'at simpukat ja valkoviini. Yön aikana kuolaantunut tyyny, likaiset lakanat ja pesemätön tukka. Kyynelet, räkä ja leviävä maskara. Cannesin kultaisen palmun voittanut elokuva Adélen elämä on niin pikkutarkka ja aistillinen, että sitä katsoessa voi tuntea nämä hajut. Rakkaustarina kahden naisen välillä kestää noin kolme tuntia ja on pohjimmiltaan tuttuakin tutumpi. Silti elokuvassa jokin aiheuttaa katsojassa syvää samaistumista. Sitä katsoessa muistuu mieleen omia hapuiluitaan ensirakastumisen pauloissa.
Elokuva kattaa kaksi merkittävää jaksoa ranskalaistyttö Adélen elämästä. Kummankin lopussa Adélella on henkisen kasvun paikka ja hän tulee sinuiksi itseään riivaavan asian kanssa – ensimmäiseksi oman seksuaalisuutensa. Elämän ympyröiden sulkeutumisen myötä Adéle kasvaa luontevasti aikuiseksi. Lopun tuskaista, väsynyttä hahmoa on jo hankala tunnistaa samaksi koulun pihalla juoruilevaksi ujoksi pikkutytöksi, joka alussa tavattiin. Tärkeä osa muodonmuutoksessa on myös Adèle Exarchopoulos'n uskomattoman intensiivisellä näyttelijätyöllä.
Kavereidensa painostuksesta koulutyttö Adéle ajautuu teinisuhteeseen komean Thomas'n (Jérémie Laheurte) kanssa. Vaikka poika on kiva ja suhde syvenee, Adéle tuntee olonsa tyhjäksi. Lopulta Adéle rohkenee kokeilla toisen tytön suutelua ja pitää siitä. Ensi-ihastuksesta ei koidu mitään sen syvempää, mutta mielikuvituksen ja unet täyttävät mystinen sinitukkainen nainen, jonka hän kerran näki vilaukselta. Eräänä iltana homobaarissa hän törmää tähän unelmiensa naiseen, joka esittäytyy taideopiskelija Emmaksi (Léa Seydoux). Nuorten välille syttyy syvä ja kiihkeä rakkaus. Mutta Adéle ei uskalla olla rehellinen omasta suuntautumisestaan tai rakkaudestaan muille läheisilleen.
Puolessa välissä elokuvaa aika hyppää muutaman vuoden eteen päin, jossa ensirakastumisen huuma on vaihtunut jo parisuhteen arkeen. Adéle työskentelee lastentarhan opettajana, eikä vieläkään uskalla avoimesti myöntää elävänsä toisen naisen kanssa parisuhteessa. Suhdetta Emmaan rasittaa myös tämän taiteilijauran eteneminen. Lapsuus alkaa vaikuttaa jo yksinkertaisemmalta ja helpommalta ajalta.
Pitkät seksikohtaukset ovat elokuvan kohutuin anti. Niissä on tietoisesti koitettu välttää tyypillistä miehen katsetta stimuloivaa sukupuolielimiin kohdistuvaa kuvausta. Kuitenkin tietty realismi kokee näissä kohtauksissa kolauksen. Sekstaillessa muun romanssin kömpelö hapuilu on punoittavaa naamaa lukuun ottamatta poissa ja eri asennot vaihtuvat tasaisesti ja luonnistuvat kuin pornoelokuvassa konsanaan. Korostetussa asemassa ovat myös huohotukset, älähtelyt ja ihon toista vasten hinkkaantumisen ääni. Rakkaus on monia aisteja stimuloiva tunne.
Ohjaaja Abdellatif Kechiche on samaa realistis-impressionistisen eurooppalaisen taide-elokuvan koulukuntaa esimerkiksi Dardennen veljesten kanssa. Kohtaukset on kuvattu käsivarakameralla ja niiden taustalla ei yleensä kuulla musiikkia. Kuvauksessa valo on tärkeässä osassa. Kun taidetta opiskeleva Emma saa Adélenkin kiinnostumaan taiteesta, syttyy koko maailma rakkauden myötä myös värikkäämpään keväiseen eloon. Surullisemmilla hetkillä palataan betonin harmauteen. Elokuvassa toistuvat muutenkin tietyt symbolit ja motiivit. Esimerkiksi ruuan laittaminen ja syöminen on merkittävä tapa ilmaista hahmojen kehittyvää suhdetta toisiinsa. Tärkeässä osassa ovat tietenkin myös sänkyyn sijoittuvat kohtaukset, olipa kyseessä nukkuminen, valvominen tai seksin harjoittaminen. Monipuolinen kuvallinen anti, intensiiviset roolisuoritukset ja Kechichen tapa osata käsitellä nuoruuden ajanjaksoa totuudenmukaisesti tekevät elokuvasta paljon muutakin kuin pelkän kohua herättävän suorasukaisen lesboseksielokuvan.
Teoksen tiedot:
Blue Is the Warmest Color
Elokuvan muut nimet
Adèlen elämä – osat 1 ja 2
Elokuvan muut nimet
Blå är den varmaste färgen
Blå är den varmaste färgen – kapitel 1 & 2
Blue Is the Warmest Colour
Adèle's Life
Blau ist eine warme Farbe
La Vie d'Adèle – Chapitres 1 & 2
La vita di Adele
La vita di Adele – Capitoli 1 & 2
La vida de Adèle
La vida d'Adèle
La vie d'Adèle
La vie d'Adèle – Chapitres 1 et 2
Ohjaaja
Abdellatif Kechiche
Käsikirjoittaja
Abdellatif Kechiche
Ghalya Lacroix
Jul Maroh
producers
Brahim Chioua
Laurence Clerc
François Guerrar
Abdellatif Kechiche
Genevieve Lemal
Vincent Maraval
Andrés Martín
Olivier Thery Lapiney
Näyttelijät
Léa Seydoux
Adèle Exarchopoulos
Salim Kechiouche
Aurélien Recoing
Catherine Salée
Benjamin Siksou
Mona Walravens
Alma Jodorowsky
Jérémie Laheurte
Anne Loiret
Benoît Pilot
Sandor Funtek
Fanny Maurin
Maelys Cabezon
Samir Bella
Tom Hurier
Manon Piette
Quentin Médrinal
Peter Assogbavi
Wisdom Ayanou
Philippe Potier
Virginie Morgny
Stéphane Mercoyrol
Lucie Bibal
Baya Rehaz
Marilyne Chanaud
Camille Rutherford
Michael Skal
Sandrine Paraire
Justine Nissart
Kuvaaja
Sofian El Fani
Levittäjä / Jakelija
Quat'sous Films
Wild Bunch
France 2 Cinéma
Scope Pictures
Vértigo Films
Radio Télévision Belge Francophone (RTBF)
Canal+
Ciné+
France 2 (FR2)
Eurimages
Région Nord-Pas-de-Calais
Centre national du cinéma et de l'image animée (CNC)
Pictanovo
France Télévisions
Tax Shelter du Gouvernement Fédéral Belge
Centre du Cinéma et de l'Audiovisuel de la Fédération Wallonie-Bruxelles
Maa
Ranska
Belgia
Espanja
Genre
Draama
Romantiikka
Kategoria
Aikuistuminen
Alastomuus
Erotiikka
HLBTIQA+
Koulu
Lesbolaisuus
Parisuhde
Perhesuhde
Perustuu sarjakuvaan
Julkaistu: 2013-11-15T10:50:48+03:00
Paavo Ihalainen
Palsa (Kalervo Palsa ja kuriton käsi, 2013)
Ohjaaja:
Pekka Lehto
elokuva arvostelu
arvosana 2.5/5
Ohjaus: Pekka Lehto
Kuvataiteilija Kalervo Palsa (1947–1987) oli harvinaisen tinkimätön ja suorasukainen tekijä suomalaisessa kulttuurimaailmassa. Taiteilijan kolkot kuoleman ja sairauksien kyllästämät maalaukset sekä Markiisi de Saden inspiroima poliittinen räävittömyys ja seksuaalisten perversioiden kuvaukset eivät tietenkään aikanaan uponneet umpimielisille maalaisille, eikä Palsa edelleenkään ole erityisen suosittu kotikaupungissaan Kittilässä. Tästä huolimatta hänen pikimustalla huumorilla höystetyt, rajoja rikkovat työnsä niin sarjakuvien kuin kuvataiteenkin maailmassa ovat keskeisiä suomalaiselle alakulttuurille.
Kyseessä oli siis suuri taiteilija, jonka elämä oli vähän hankalaa ja päättyi liian nuorena. Täten oli vain ajan kysymys, koska ensimmäinen kotimainen elokuvantekijä hoksasi tehdä aiheesta elämänkertaelokuvan. Päälle päin dokumentaristina kannuksensa hankkinut Pekka Lehto vaikutti olevan osaava tekijä työhön. Erikoisiin kulttihahmoihin erikoistunut ohjaaja kuitenkin joutui itsekin kokemaan Palsa-elokuvan tekemisessä enemmän kuin tarpeeksi luomisen tuskaa, sillä tekijöiltä loppui rahoitus kesken ja elokuva jäi jälkituotantovaiheeseen lähes kymmeneksi vuodeksi.
Kun jo vuonna 2003 aloitettu teos on nyt viimein valmis, voidaan nähdä, että liian pitkä vatvominen on saanut aikaan hyvin ristiriitaisen lopputuloksen. Palsan tarina esitetään hieman katkeransuloisena ja episodimaisena. Itse päähenkilö on väärinymmärretty, riutuva romantikko, joka on omien kiusallisten viettiensä armoilla. Taiteen tekemisestä tulee venttiili liikojen höyryjen ulos laskemiseen, kunnes lopulta pakkomielteinen maalailu syö taiteilijan viimeisetkin voimat.
Lopputulos on kaukana tyypillisistä suomalaisista suurmieskuvauksista. Toden ja fantasian rajamaastoa useilla eri tasoilla niittävä odysseia perehtyy enemmän taiteilijan mieleen kuin elämän päätapahtumiin. Huonona puolena elokuvasta on hankala tunnistaa oikeaa Palsaa, osin budjetin riittämättömyyden, osin poukkoilevuuden ja osin turhan siveellisyyden takia. Tässäpä olisi ollut elokuva, joka olisi kaivannut jörgbuttgereitmaista pienen budjetin räävitöntä ilkikurisuutta.
Tarina alkaa jouluna. Palsan perheen luo ilmestyy yksi jos toinenkin joulupukki lahjoja jakamaan. Tilanne saa irvokkaita piirteitä, kun siankärsäinen pukki yrjöää juomansa glögit niin, että ryynit pursuavat kuminaamarin reikien läpi. Kalle-poika (jota esittää iästä riippumatta koko elokuvan Janne Reinikainen) tekee lahjojen vaihtokaupat isoveljensä (Antti Raivio) kanssa ja saa villasukistaan vastineeksi taiteilijatarvikkeet. Tämän jälkeen hän tuhertelee jatkuvasti ja villi mielikuvitus pääsee valloilleen. Taiteilijan kehittyminen kulkee rinta rinnan viehkeään luokkatoveriinsa (Maria Järvenhelmi) ihastumisen kera.
Taiteilijan elämää kuvastaa myös värikkäämpi sarjakuvatarina, jossa Tex Willer (Reinikainen) ja Kit Carson (Raivio) matkaavat kesyttämättömään korpeen raiskaamaan ja ryöväämään alkuasukkaita intiaanipäällikön johdattamana. Palsan isän ja intiaanipäällikön kaksoisrooli ei varsinaisesti ollut näyttelijä Markku Peltolan viimeinen elokuvatyö. On yllättävää nähdä vuonna 2007 kuollut kivikasvo yhä valkokankaalla, siitä huolimatta, että kumpikaan roolityö ei vaadi häneltä juuri muuta kuin läsnäoloa.
Vaikka elokuvan huumori hieman hirtehistä onkin, ei mukana ole mitään oikealle Palsalle ominaista iskua vyön alle. On turha odottaa, että elokuvassa esimerkiksi Eläkeläinen muistelee ‑sarjakuvan tavoin raiskattaisiin omaa kärpässienimyrkytykseen kuolevaa tytärtä. Lehdon elokuva ei mene kovin syvälle missään, mitä se kokeilee. Ei fantasiavisioissa, ei romanttisessa taiteilijaihannoinnissa, ei kokeellisuudessa, eikä etenkään röyhkeydessä. Tulos on osin muotopuoli tapaus, joka on kyllä melko viihdyttävä, mutta tuskin tyydyttää ketään täysin. Lopputekstien aikana esitetyt oikean Palsan maalaukset ovat aivan eri maailmasta, vaikka niiden visioita on toisinnettu elokuvaan.
Teoksen tiedot:
The Surrealist and His Naughty Hand
Elokuvan muut nimet
Kalervo Palsa ja kuriton käsi
Elokuvan muut nimet
Kalervo Palsa – egensinnig surrealist
Ohjaaja
Pekka Lehto
Käsikirjoittaja
Iiro Küttner
Pekka Lehto
Mika Purola
Terttu Rousu
producers
Pekka Lehto
Pauli Pentti
Näyttelijät
Janne Reinikainen
Maria Järvenhelmi
Antti Raivio
Markku Peltola
Tiina Weckström
Tuomas Uusitalo
Aimo Räsänen
Tomi Salmela
Margit Lindeman
Jari Pehkonen
Armas Baltzar
Reijo Kela
Tapio Liinoja
Laura Pylvänäinen
Qumma
Kirsi Halttunen
Heikki Hytönen
Jari Ihalainen
Krista Kankkunen
Arvo Kauppinen
Veikko Koljonen
Martti Kurki
Elina Makkonen
Jaakko Manninen
Tuula Nikkola
Kimmo Paju
Aki Rintamaa
Antti Rissanen
Aarre Ritola
Helena Räsänen
Säveltäjä
Raoul Björkenheim
Joona Louhivuori
Tuomari Nurmio
Jyrki Rahkonen
Alamaailman Vasarat
Kuvaaja
Kasimir Lehto
Levittäjä / Jakelija
First Floor Productions
Maa
Suomi
Genre
Elämäkerta
Komedia
Draama
Kategoria
Joulu
Maaseutu
Perustuu sarjakuvaan
Perustuu tositapahtumiin
Päihteet
Julkaistu: 2013-11-15T10:50:56+03:00
Paavo Ihalainen
Monsoon Shootout (2013)
Ohjaaja:
Amit Kumar
elokuva arvostelu
arvosana 3.5/5
Ohjaus: Amit Kumar
Jos ei ole tullut jo muuten selväksi, että Intiassa tehdään muutakin kuin pelkkiä Bollywood-tanssielokuvia, niin suhteellisen näppärä poliisitrilleri Monsoon Shootout viimeistään selvittää asian. Todelliseen ampumistapaukseen perustuva rikoselokuva sisältää Juokse Lola (1998) ‑tyylisen vaihtoehtoisten jatkumoiden kerrontatavan, joista suurimmassa osassa nopean päätöksen seuraukset ovat turmiollisia.
Mystinen rikollispäällikkö Slummien lordi pitää salamurhillaan Mumbaita kauhun vallassa ja alueen poliisipäällikkö Khan (Neeraj Kabi) ottaa henkilökohtaiseksi asiakseen napata äijän ja tämän lähimmät kätyrit elävinä tai kuolleina. Nuori ja idealistinen poliisi Adi (Vijay Varma) kauhistuu kokiessaan omakohtaisesti ensi kertaa poliisikunnan kovaotteiset tavat: kunnon todisteiden puutteessa pikkurikolliset lasketaan juoksemaan erämaahan ja heitä ammutaan selkään. Virallisiin kirjoihin syyksi annetaan Gestapo-tyyliin pakoyritys. Tutkinnan edetessä ja verkon kiristyessä palkkatappaja Shivan (Nawazuddin Siddiqui) ympärillä Adi joutuu pohdiskelemaan, kuinka pitkälle rikollisten nappaamiseksi on mentävä. Pohdinta kärjistyy sateiselle slummikujalle, jossa Adi saa Shivan lopulta nalkkiin ja aseen piipun väärään päähän. Mutta poliisityön etiikan tutkiskelu on käytävä läpi nopeasti, sillä muuten Shiva pötkii pakoon.
Adin pohtimat eri skenaariot eivät seuraa samaa jatkumoa, vaan riippuvat täysin päähenkilönsä näkemyksistä ja tiedoista. Esimerkiksi koska Adi ei ole täysin varma Shivan syyllisyydestä, saattaa tämä näyttäytyä eri jaksoissa joko verenhimoisena murhaajana tai väärinymmärrettynä slummien hyväntekijänä, jonka kuolema saattaisi aiheuttaa paikallisten kääntymisen poliisia vastaan. Keskeisessä asemassa kaikissa skenaarioissa on myös Adin syvenevä romanssi Anun (Tannishtha Chatterjee) kanssa. Adi pelkää hänelle viattomuutta edustavan neitokaisen turvallisuuden puolesta, ja useampi mahdollinen tulevaisuuskatsaus povaa naiselle huonoa onnea poliisin seurassa liikkumisen ansiosta.
Apeatunnelmainen elokuva näkee modernissa intialaisyhteiskunnassa pelkkää korruptiota ja keskenään nokittelevat poliisit ja gangsterit saman kolikon molempina puolina. Parasta raa'an pelin pelaajaa odottaa maine ja kunnia. Mutta nekään eivät voi suojata alati levittäytyvältä väkivallalta, jossa ihmishenki on halpa ja nopeasti viety. Kunnon neo‑noirin henkeen elokuva pysyttelee mielellään heikosti valaistuilla takakujilla, rähjäisissä baareissa ja kuolemankalpean keinovalon kylpemissä poliisiarkistoissa sulkemisajan jälkeen. Mumbain päivien aurinkoiset kadut luovat näihin yllättävää kontrastia.
Intialaisen elokuvan tapaan verta ei ole mukana kovinkaan paljoa, mutta väkivallan annetaan olettaa olevan paljon karumpaa kuin mitä nähdään. Shivan suosikkiase on kirves, joka uppoaa nopeasti hänen vihollistensa selkään. Siddiquin katulapsia komentava, rähjäisissä diskoissa viihtyvä ja ankeriaan tavoin hankalasti napattava emäkelmi on muutenkin elokuvan kirkkain valopilkku.
Teoksen tiedot:
Elokuvan muut nimet
Schüsse im Monsun
Mousson Rouge
Ohjaaja
Amit Kumar
Käsikirjoittaja
Amit Kumar
producers
Gitika Aggarwal
Shahnaab Alam
Martijn de Grunt
Naved Farooqui
Isabelle Huige
Trevor Ingman
Achin Jain
Asif Kapadia
Anurag Kashyap
Guneet Monga
Arun Rangachari
Vivek Rangachari
Meraj Shaikh
Lee Stone
Näyttelijät
Vijay Varma
Nawazuddin Siddiqui
Neeraj Kabi
Geetanjali Thapa
Farhan Mohammad Hanif Shaikh
Tannishtha Chatterjee
Sreejita De
R. Balasubramaniam
Iravati Harshe
Onkar Das Manikpuri
Jayant Gadekar
Prithvi Zutshi
Surya Mohan Kulshreshtha
Niranjan N. Asrani
Rohit Nitin Arekar
Pravina Bhagwat Deshpande
Shruti Bapna
Chandrakant Taneja
Honey Chhaya
Akhilesh Tiwari
Bhagwan Das
Mukesh Kumar
Raj Rao
A.R. Rama
Mohit Chauhan
Akriti
Raghuvir
Virendra
Banwari Lal Jhol
Neha Gupta
Säveltäjä
Atif Afzal
Rochak Kohli
Gingger Shankar
Kuvaaja
Rajeev Ravi
Levittäjä / Jakelija
Yaffle Films
Sikhya Entertainment
Pardesi Films
AKFPL
Dar Motion Pictures
ARTE
British Film Institute (BFI)
Kriti Productions
Maa
Intia
Iso-Britannia
Alankomaat
Ranska
Genre
Toiminta
Rikos
Draama
Trilleri
Kategoria
Järjestäytynyt rikollisuus
Korruptio
Neo-noir
Paranoia
Poliisi
Julkaistu: 2013-11-15T10:51:00+03:00
Paavo Ihalainen
Cheap Thrills (Halvat huvit, 2013)
Ohjaaja:
E.L. Katz
elokuva arvostelu
arvosana 4/5
Ohjaus: E.L. Katz
Cheap Thrills on näppärä pikku konseptielokuva. Vähintään puolet sen viehätyksestä tulee siitä että konsepti aukeaa pikku hiljaa elokuvaa katsottaessa eikä paljasteta etukäteen. Siispä lukijoiden kannattaa katsoa elokuva ensin ja vasta sitten lukemaan arvostelun. Tuskin tulette pettymään. Jos olisin raharikas, voisin lyödä vaikka 250 000 eurosta vetoa, että kyseessä oli tämän vuoden R&A:n hauskin elokuva (en lyö).
Jos nyt välttämättä haluatte tietää, niin elokuva pyörii yllätyshulluuden ympärillä. Rutiköyhä tuore isä Craig (Pat Healy) saa aamulla huomata ulosottomiehen käyneen lätkäisemässä oveen pakkolunastuslapun. Kämppä menee alta, jollei viikonlopun aikana löydy tuhtia tukkoa tuohta. Craig poikkeaa baarissa kaljalla jotta pääsisi hetkeksi eroon huolistaan, ja törmää vanhaan lukiokamuunsa Vinceen (Ethan Embry), joka on nykyään inhoamassaan paskaduunissa puurtava entinen linnakundi. Ei hyvin mene hänelläkään.
Molempien katkera illanvietto muuttaa täysin suuntaa kun miesten seuraan lyöttäytyy ökyrikas hämärämies Colin (David Koechner) lapsivaimonsa Violetin (Sara Paxton) kanssa. Koska on pimatsun syntymäpäivä, sikailee pariskunta ihan olan takaa. Julkisesta huumeidenvedosta tai strippareiden ahdistelustakin pääsee kuin koira veräjästä heittelemällä tarpeeksi hynää ympäriinsä. Colin keksii lyödä kaverusten välisiä vetoja, joissa yllytyshulluudesta tienaa aina rapiat rahat. Kipeästi käteistä tarvitseva Craig lähtee mukaan vastahakoisesti, kun kaverinsa Vince on mielissään. Hänen pohjimmaisena ajatuksenaan on tyhjentää koksupäisen miljonäärin kassakaappi. Mutta rikkaat ryökäleet ovat askeleen edellä duunareita. He aloittavat leikin, jossa heitä pelataan tylysti toisiaan vastaan.
Konsepti sisältää toinen toistaan överimmäksi lyöviä, nöyryyttäviä, röyhkeitä, kivuliaita ja hengenvaarallisia temppuja. Muutamaa loppupuolen häijyyttä lukuun ottamatta useimmat temput ovat valitettavan tuttuja alimpaan yhteiseen nimittäjään vetoavista tv‑ohjelmista. Tärkeimpänä erona näihin ohjelmiin on se, että jokseenkin sympaattiset keskushenkilöt eivät ole vain rahanahneita hyypiöitä, vaan kynsin hampain kelvollisesta tulevaisuudesta kamppailevia elämän häviäjiä. On hankala uskoa, että jo kaiken menettäneet miehet saisivat ostettua isollakaan summalla rahaa minkäänlaista onnea tai turvaa haparoivaan elämäänsä.
Tietysti elokuvan ilo on törkeässä sikailussa, jossa paskotaan lattialle, vedetään viinaa ja huumeita ja karjutaan kurkku suorana tuskasta. Rikkaiden ääliöiden koskemattomuus ja sydämettömyys voidaan nähdä aikalaiskommenttina tähän aikaan, jossa lähes koko maailman omistava prosentti näyttää muille kivaa, hymyilevää naamaa. Samalla he voivat julmasti leikitellä itseään pahemmassa tilanteessa olevien ihmisten kanssa vailla juuri mitään pelkoa seurauksista.
Teoksen tiedot:
Elokuvan muut nimet
Halvat huvit
Elokuvan muut nimet
Jocs bruts
Juegos sucios
Défis extrêmes
Ohjaaja
E.L. Katz
Käsikirjoittaja
David Chirchirillo
Roald Dahl
Trent Haaga
producers
Gabriel Cowan
Curtis Raines
Jonathan Schurgin
Travis Stevens
John Suits
Jon D. Wagner
Gena Wilbur
Näyttelijät
Pat Healy
Ethan Embry
Sara Paxton
David Koechner
Amanda Fuller
Laura Covelli
Todd Farmer
Elissa Dowling
Eric Neil Gutierrez
Ruben Pla
Claudia Salinas
Brighton Sharbino
Eli McLaughlin
Butch
Val Emanuel
Samantha Ketcherside
Will Leon
Danny Minnick
Sandra Valladares
Säveltäjä
Mads Heldtberg
Kuvaaja
Andrew Wheeler
Sebastian Winterø
Levittäjä / Jakelija
New Artists Alliance
Snowfort Pictures
Maa
USA
Genre
Komedia
Rikos
Draama
Trilleri
Kategoria
Gore
Murha
Musta huumori
Päihteet
Sikailu ja perseily
Julkaistu: 2013-11-15T10:51:05+03:00
Paavo Ihalainen
Upstream Color (2013)
Ohjaaja:
Shane Carruth
elokuva arvostelu
arvosana 2.5/5
Ohjaus: Shane Carruth
Vaikka Shane Carruthin (Primer, 2004) elokuvat jakavat suvereenisti mielipiteitä, ei liene kiistäminen että tuo kanadalainen käsikirjoittaja-ohjaaja on varsin omaperäinen tekijä. Miehen uutukainen on huumeiden ja parasiittien aiheuttaman paranoian sumentama tarina identiteettien hämärtymisestä ja sitä kautta syttyvästä rakkaudesta. Toki kyseessä on myös ajoittain todella kuumottava elokuva, joka ikävä kyllä mössöytyy jonkin verran matkan varrella.
Tällä kertaa juonen selventämiseen ei tarvita kynää, paperia tai useita katselukertoja, vaikka kaikkea ei pureskella katsojalle valmiiksi. Ensiksi esitellään outoa bisnestä tekevä botanisti lapsiapureineen. Tiedemies noukkii orkideakasvien juurista matoja ja sekoittaa niistä sinistä huumetta. Tätä ainetta juomaan sujauttamalla voi kokonaan häivyttää uhrinsa oman tahdon ja kietoa kenet vain sormensa ympärille.
Tämän aineen uhriksi joutuu ensin mainostoimiston graafinen suunnittelija Kris (Amy Seimetz), joka menettää baareissa hengaavalle tyrmäystippamiehelle koko omaisuutensa ja asuntonsa. Jälkensä kelmi häivyttää hämäävällä suunnitelmalla, jossa Kris joutuu kirjoittamaan erilaisia papereita, jotka perustuvat Henry David Thoreaun romaaniin Elämää metsässä. Romaanin ideahan on korostaa yksilön individualismia ja omaa tahtoa yksinkertaisen elämän avulla.
Kris alkaa irtautua omilleen leikkaamalla ihon alleen sijoitetun madon keittiöveitsellä irti. Kaikista parasiiteistaan hän ei kuitenkaan pääse eroon, ennen kuin omituinen sikafarmari (Andrew Sensenig) kutsuu madot ja hypnoosissa olevan emäntänsä luokseen infraäänin, ja siirtää Krisin dna:ta sisältävät lierot erääseen porsaaseen. Hämmentynyt ja kauhuissaan oleva Kris herää pian kaiken menettäneenä. Lopulta hän törmää samankaltaisen kohtalon kokeneeseen Jeffiin (Carruth).
Elokuva lähtee huimalla vaihteella käyntiin. Osuvan epämääräisesti ja kiivaasti leikattu alkujakso hämmentää, kiehtoo ja upottaa katsojan keskelle tapahtumia. Harmi kyllä Krisin hyväksikäytön jälkeen juonen vauhti alkaa hyytyä. Kris ja Jeff murjottavat menneisyydestään ja alkavat haparoiden luottaa toisiinsa. Varmasti post-traumaattinen romanssi olisi jännittävä elokuvan aihe, mutta hahmot jäävät niin etäisiksi, ettei heidän suhteensa syveneminen jaksa isommin kiinnostaa. Paljon mielenkiintoisempi on sikatarhan maajussi epämääräisine suunnitelmineen, jota esitetään sopivan säästeliäästi. Hänen mysteerinsä, samoin kuin Krisin selvitykset siitä, mitä hänelle on tapahtunut, jäävät elokuvassa pahasti taka-alalle.
Lopulta kyseessä on paljon lupaavia aineksia sisältävä elokuva, jossa on paikoin tiukkaa audiovisuaalista otetta, mutta lopulta useammin pitkäpiimäistä surumielistä indie-romanssia tavanomaisine uima-allas ‑metaforineen. Sisällön limittäminen Thoreaun teksteihin ei ole läheskään niin nerokas idea, kuin tekijät vaikuttavat luulevan. Carruth ei oikein saa sovitettua keskenään elokuvansa sanomaa ja sen omaperäisiä ideoita. Sopiva painotus on hukassa.
Teoksen tiedot:
Elokuvan muut nimet
Upstream Colour
Ohjaaja
Shane Carruth
Käsikirjoittaja
Shane Carruth
producers
Meredith Burke
Shane Carruth
Scott Douglass
Casey Gooden
Brent Goodman
Toby Halbrooks
Ben LeClair
Näyttelijät
Amy Seimetz
Frank Mosley
Shane Carruth
Andrew Sensenig
Thiago Martins
Kathy Carruth
Meredith Burke
Andreon Watson
Ashton Miramontes
Myles McGee
Carolyn King
Kerry McCormick
Marco Antonio Rodriguez
Brina Palencia
Lynn Blackburn
John Walpole
Dave Little
Julie Mayfield
Ben LeClair
Gerald Dewey
Leticia Magaña
Rebecca Frances
Lindsey Roberts
Cody Pottkotter
Julie Santosuosso
Steve Jimenez
Jack Watkins
Ted Ferguson
Juli Erickson
Karen Jagger
Säveltäjä
Shane Carruth
Kuvaaja
Shane Carruth
Levittäjä / Jakelija
erbp
Maa
USA
Genre
Draama
Scifi
Trilleri
Romantiikka
Kategoria
Parasiitti
Päihteet
Julkaistu: 2013-11-15T10:51:10+03:00
Kalle Karinen
American Mary (2012)
Ohjaaja:
Jen Soska
Sylvia Soska
elokuva arvostelu
arvosana 4/5
Ohjaus: Jen Soska, Sylvia Soska
Body modifications ‑kulttuurista kauhua ja jännitystä ammentava American Mary on sympaattinen elokuva mutta rankkaa katsottavaa. Sillä on enemmän yhtäläisyyksiä Hostelin (2005) ja The Human Centipeden (2009) kanssa kuin harmittomien jenkkitusinakauhujen, joihin nimi ja markkinointi helposti johdattelee sen lokeroimaan.
Rahahuolet ajavat lääketieteenopiskelija Maryn (täydellisen muotoinen Katharine Isabelle, Ginger Snaps, 2000) duuniin strippiklubille, ja sattuman kautta hän päätyy suorittamaan pimeää kirurgikeikkaa alamaailman tarpeisiin. Pian vastahakoisen Maryn palveluja saapuu ostamaan itsensä Betty Boopin kopioksi laittauttanut Beatrice (burleskiesiintyjä Tristan Risk). Beatricen kautta Mary tutustuu muihinkin kehonmuokkaajiin, joiden toiveita eivät lisensoidut lääkärit suostu toteuttamaan. "Ruby Realgirl" haluaa täysin nuken näköiseksi – ja nukeillahan ei ole nännejä tai ulkosynnyttimiä... Nämä satiiriset hahmot suoraan uncanny valleysta tuovat mieleen juorulehtien glamour-botox ‑kummajaisten lisäksi Bruce Campbellin hillittömän "Surgeon General of Beverly Hills" ‑roolin Carpenterin Escape From L.A.:ssa (1996).
Maryn maine leviää netin kautta underground bodmod ‑piireissä ja jopa pahamaineiset "Demon Twins of Berlin" (ohjaaja-käsikirjoittajat Jen ja Sylvia Soska) kiinnostuvat uudesta tulokkaasta. Mary, jolla itsellään ei ole tatuointeja tai lävistyksiä, on muiden silmissä pitkään kiltti ja harmiton. Hän tulee aliarvioiduksi. Jättimäinen portsarikorsto jopa ojentaa tälle kahvilassa vaniljapirtelön asiaa korostamaan. Viattoman ulkokuorensa alla Mary on kuitenkin kaikkein friikein koko porukasta ja itse Dieter Laserkin olisi vaikuttunut siitä, mitä kirurgisia rangaistuksia nuori neito keksii vihollisilleen.
Elokuva on lopputeksteissä omistettu Eli Rothille, mikä ei tule yllätyksenä – terävää ja yllättäviin suuntiin etenevää juonta karmaisevan brutaaleihin ihmiskohtaloihin yhdistävä tyyli tuo väistämättä mieleen Rothin tuotannon. Vancouverissa toimivat Jen ja Sylvia Soska ovat imeneet inspiraatiota Fangoriasta ja oppia Robert Rodriguezin budjettitaiturointia kuvailevasta kirjasta Rebel Without a Crew (1995). Soska-debyytti Dead Hooker In a Trunk (2009) oli hurja mutta teknisesti amatöörimäinen. American Mary on jo täysin "oikea" elokuva: kuvaus on harkittua, efektit yllättävän hyviä ja kannattelevat näyttelijät ammattimaisia. Ohjaajien kokemattomuuden huomaa kahdesta asiasta: Ensinnäkin, hahmojen välisessä dynamiikassa on hieman epäuskottavuuksia ja muutamassa kohtaa kerronta töksähtää oudosti – 15 kuvauspäivää ei tainnut olla tarpeeksi. Toiseksi, koko elokuvasta paistaa läpi tekemisen meininki ja inspiroitunut energia. Myös syvällinen perehtyminen aihealueeseen näkyy yksityiskohdissa ja siinä kuinka erikoisten yksilöiden alakulttuuria kuvataan samanlaisella ylpeydellä kuin Tod BrowninginFreaksissä (1932) ja Álex de la Iglesian Acción mutantessa (1993).
Identtiset kaksoset ohjaamassa elokuvaa on mielenkiintoinen konsepti. Hoituvatko hommat tosiaan tuplateholla ja yhden mielen mukaisesti? Lopputuloksesta päätellen kyllä. Kaksosilla oli selvä yhteinen visio siitä mitä haluttiin tehdä, ja toinen Soska pystyi aina ohjaamaan sillä välin kun toinen hoiti muita tuotannon haasteita. "Working together is absolutely seamless", toteaa Jen Soska.
Vancouver on nykyään jonkinlainen "Pohjoisen Hollywood", pitkälti koska British Columbia tarjoaa reilun 33% veroedun elokuvantekijöiden palkoille. Tietysti se ei ole laadun tae, kuten esim. umpisurkea The King of Fighters (2010) osoittaa, mutta yrittäminenhän on tärkeintä. American Maryssa rahat käytettiin hyvin ja tämä nautinnollisen kiero kauhuhelmi ansaitsee paikkansa Kanadan pienen budjetin suurteosten sarjassa Hobo with a Shotgunin (2011), Father's Dayn (2011) ja Beyond the Black Rainbow'n (2010) rinnalla.