Post-apokalyptinen kioskikirjallisuus kuului ns. miesten seikkailukirjallisuuteen (Men's Adventure). Kirjallisuudenlaji oli helppolukuista työväenluokalle suunnattua roskakirjallisuutta, jota dominoi väkivalta, maailmankuvalliset yksinkertaistukset ja miehisyyttä ylikorostavat toimet.
Kioski‑ ja pulp‑kirjallisuuden juuret ulottuvat aina 1900‑luvun alkuun ja erilaisten lajityyppien suosio on vaihdellut aikakausien mukaan. Post-apokalyptinen kioskikirjallisuus oli suosituimmillaan Yhdysvalloissa 80‑luvun jälkipuoliskolla; näihin aikoihin ilmestyi jopa tusinaa erilaista sarjaa. Lajityyppiin on aina kuulunut ideologinen ja poliittinen lataus.
Sisältö on militaristisen kioskikirjallisuuden ja sci‑fin risteytystä. Tieteiselementit ovat tosin useimmiten pelkkä väline luoda olosuhteet, joissa kirjailija pääsee esittelemään näkemyksiään sosiaalisista kysymyksistä, erilaisista yhteiskuntajärjestyksistä ja poliittisista ideologioista. Maailmankuva on usein voimakkaan libertaristinen, individualismia palvova ja pääosin valtiovastainen. Kritiikki kohdistuu myös Yhdysvaltoihin itseensä, jonka konkreettinen ilmentymä on jo lähtötilanne, jossa maa on yleensä miehitettynä; Yhteiskunta ei siis ollut kansalaistensa luottamuksen arvoinen.
Libertaristiseen aatteeseen kuuluu valtion roolin minimointi ja yksilön laajojen oikeuksien kannattaminen darwinistisessa hengessä. Tarinoissa näkyy hyvin aatteen ristiriitainen suhde valtiokäsitteen, ideaalisen kansalaisen ja kollektiivisen yhteistyön välillä. Haluttuun näkökulmaan pyritään välillä hyvinkin halpamaisesti ja tarkoitushakuisesti nojaamalla lähinnä karikatyyreihin ja äärimmäisiin vastakkainasetteluihin. Vaikka ideologinen ja maailmankuvallinen saarnaavuus kärjistyy ns. "miehitetty amerikka" ‑teemassa, niin myös muissa näkyy taustavaikuttimena samankaltaisia teemoja, joskin hillitymmin.
Lajityyppi syntyi aikana, jolloin Yhdysvallat oli altavastaajan asemassa Neuvostoliittoon nähden. 80‑luvun alussa Yhdysvallat poti edelleen nöyryytystä Vietnamin sodan jälkeen ja Neuvostoliiton mahti oli laajimmillaan juuri alkaneen Afganistan-invaasion myötä. Alitajuntaisesti hyväksyttiin Neuvostoliiton massaan perustuva (teoreettinen) voitto, mutta sen vastapainoksi tarjottiin yksilön peräänantamattomuutta ja kuolemaan asti jatkuvaa taistelua. 80‑luvun alussa syntynyt survivalistis-post-apokalyptinen kioskikirjallisuus toimi eskapistisena fantasiana ja lisäarvon tuojana kaikille niille eloonjäämis‑ ja aselehdille, joiden menestystä ajan ilmapiiri tuolloin ruokki. Nykynäkökulmasta katsoen lajityyppi tarjoaa uniikin ja mielenkiintoisen retromatkan kommunismin demonisoinnin syvimpiin vesiin.
Post-apokalyptisen Eaglepath-sarjan aito mainoslause "Action, Romance and Mutants" tiivistää hyvin lajityypin sisällölliset kliseet:
Action: Pitkiä toiminnallisia ja tarkasti kuvattuja taistelukohtauksia sekä ns. asepornoa: aseiden tai varusteiden tarkkoja teknisiä kuvauksia, miten niitä käytetään ja mitä jälkeä ne tekevät vastustajaan.
Romance: Lähes yksinomaan pelkkää naisten päähenkilöön kohdistamaa halua ja palvontaa sekä tosikkomaisen maskuliinisuuden korostuksen seurauksena syntyvää tahatonta homoerotiikkaa.
Mutants: Eläimellisiä ja regeneroituja raakalaisia, joita lahdataan antaumuksella ja vailla inhimillisyyden häivääkään. Mutanteiksi lasketaan myös fyysisesti normaalit, mutta henkisesti vioittuneet kuten kommunistit.
Koko kirjallisuuden laji on lähes kokonaan amerikkalaista alkuperää ja Survivalist (1981–1991) ‑sarjan menestyksellä ja linjauksilla oli merkittävä rooli teemojen ohjautumisessa libertaristiseen suuntaan. Genre oli oman aikansa lapsi ja lähes kaikki sarjat loppuivat 90‑luvun alkuvuosina.
80‑luvulla alkaneista sarjoista vain Deathlands on jatkunut tähän päivään asti. Deathlands on brittiläistä alkuperää, eikä se koskaan lähtenyt yhtä jyrkille linjoille kuin amerikkalaiset vastineensa. Sarja oli seikkailullista ja nihilististä tuomiopäivän scifiä vailla ideologisia tarkoitusperiä. Deathlands-sarjaa on julkaistu tällä hetkellä yli 100 kappaletta ja se on poikinut myös Outlands ‑spinoff-sarjan, pokkariminisarjoja sekä tv‑elokuvan. Tarinoiden takana on lukuisa joukko eri kirjoittajia, kaikki saman James Axley pseudonyymin alla.
Hieman kärjistäen post-apokalyptisen kioskikirjallisuuden voi jakaa kolmeen erilaiseen teemaan, vaikka sarjojen sisällöissä on toki paljon päällekkäisyyksiä:
"Mad Max" – Sivilisaation romahdus, ns. villi länsi / rajaseututeema
Kirjat perustuvat yleensä ydinsodan jälkeiseen lähitulevaisuuteen ja ne kuvaavat pääosin sivilisaation romahtamisen jälkeistä selviytymistä. Sisältö on useimmiten nihilististä ja realistishenkistä Mad Max ‑rip-offia, joskin jonkin verran saattaa esiintyä erilaisia säteilyn aikaansaamia mutaatioita.
Lähtötilanne on yleensä suurvaltojen käymä ydinsota, jonka seurauksena Yhdysvallat on vihollisen miehittämä. Kirjojen patrioottiset kapinalliset jatkavat taistelua Neuvostoliiton tai muiden ideologisesti väärien seuraajien joukkoja vastaan – jopa vuosisatoja tuhon jälkeen. Sisältää usein runsaasti poliittista kommentaaria ja kirjoittajan omien ideologioiden esittelyä. Vastapuolen demonisoinnissa mennään jo korneihin ulottuvuuksiin. Kirjojen edetessä rakennetaan myös ihanneyhteiskuntaa päähenkilön toimesta.
"Fallout" – Maailma tuhon jälkeen, fantasiaväritteinen maailma erilaisine yhteiskuntajärjestyksineen ja kaupunkivaltioineen.
Sisältöä leimaa fantasiasävytteisyys, tuhosta on jo pidemmän aikaa ja maailma on muuttunut perinpohjin säteilyn ja sivilisaation romahduksen seurauksena. Erilaiset mutaatiot ovat muodostaneet uusia lajeja maan päälle. Ihmiset asuvat yhdyskunnissa joita erottaa yleensä tappava erämaa. Yhdyskuntien rakenne ja mekanismit poikkeavat radikaalisti toisistaan ja ovat olennainen osa tarinoiden juonikuviota.
Suomessa julkaistiin kolmea eri sarjaa 90‑luvun vaihteessa: Survivalist (Voittaja), Endworld (Eloonjääneet) ja Traveler. Ne sijoittuvat mukavasti jokainen omiin teemallisiin lokeroihinsa tarjoten määrällisestä suppeudesta huolimatta melko kattavan otoksen genren sisällöllisestä varianssista.
Suomalainen nimi: Voittaja
Ajankohdat
198x, kolmannen maailmansodan jälkimainingit (kirjat 1–9)
2480‑luku, 10. kirjasta eteenpäin.
Tuhon hetket
198x Kolmas maailmansota, rajoitettu ydinsota.
Kuukausia (?) myöhemmin ilmakehän palaminen ydiniskujen jälkiseurauksena.
Survivalist-sarjan lähtötilanne on Neuvostoliiton ja Yhdysvaltojen välinen ydinsota, jonka jälkiseurauksena Yhdysvallat on miehitettynä. Yhdysvaltojen takamailla on vielä armeijan rippeitä, jotka jatkavat taistelua miehittäjiä vastaan. Syrjäseuduilla mellastavat myös biker-jengit, vandaalit, seonneet hipit ja muut ryhmittymät.
John Rourke on kirjojen keskushahmo joka omaa kaikki alfauroskarikatyyrit. Hän on myös samalla CIA:n eloonjäämis‑ ja ase‑ekspertti sekä kirurgi. Rourkella on suuri varustekätkö ja tukikohta Georgian vuoristossa. Anekdoottina voi mainita, että Rourken kirjastossa on videoelokuvia yli tuhat tuntia. Kirjoitusajankohdan mittapuilla se lieneekin melko hyvän kokoinen arkisto. Kahdeksassa ensimmäisessä kirjassa John Rourke auttaa maanmiehiään miehittäjiä vastaan, sekaantuu KGB:n sisäiseen valtataisteluun ja etsii perhettään. Sivujuonteena hän törmää outoihin vihjeisiin salaperäisestä Eden-projektista.
Kalifornia ja Miami irtoavat mantereesta maanjäristysten seurauksena ja taivas on oudon punahehkuinen. Vähitellen selviää, että ilmakehä on palamassa juuri käydyn ydinsodan seurauksena. Kohta selviää myös Eden-projektin päämäärä: sodan alkuhetkillä avaruuden laitamille laukaistiin aluksissa horroksessa olevia ihmisiä ja geenimateriaalia. Alukset ohjelmoitiin palaamaan takaisin viidensadan vuoden kuluttua. Neuvostoliittolaiset ovat avaruuden arkeista tietoisia ja valmistautuvat ampumaan alukset alas, kun ne viidensadan vuoden päästä palaavat.
John Rourke kumppaneineen vaipuu keinotekoiseen horrokseen odottamaan avaruusalusten palaamista. Viidensadan vuoden päästä paljastuu, että tuhosta selvisi muitakin. Neuvostoliittolaisia ja Argentiinan saksalaisia selviytyi isoissa pommisuojissaan vaivalloisesti lisääntymällä sukupolvesta toiseen. Jälkimmäiset ovat myös elvyttäneet kansallissosialismin. Myös muita pienempiä yhteisöjä selviytyi. Ranskalaiset nousivat liian aikaisin heikoista pommisuojistaan ja nyttemmin regeneroituneet alkuihmiset kansoittavat Eurooppaa.
Suomentamatta jääneissä kirjoissa löytyy lisää eloonjääneitä eri puolilta maailmaa, jopa kokonaisia kaupunkeja. Näitä löytyy mm. Islannista ja Kiinasta. Ja tietenkin myös lisää tykinruokaa Neuvostoliitosta. Alati futuristisemmaksi muuttuvassa tulevaisuudessa on loppuaikoina mm. vedenalaisia kaupunkeja ja kloonattuja natseja.
Jerry Ahernin kirjalliset taidot eivät ole kehuttavia. Kokonaiskuvaa tuhoutuneesta maailmasta ei muodostu, vain pieniä detaljeja yksittäisistä alueista, joilla Rourke liikkuu. Juoni edistyy hitaasti ja tarinat ovat pikemminkin sarja samankaltaisia ja itseään toistavia taistelukohtauksia höystettynä saippuaoopperamaisella melodraamalla. Rourken matkassa liikkuu kaunis KGB:n majuri, joka luonnollisesti rakastuu Rourkeen. Rourke tietenkin pysyy vaimolleen uskollisena, mutta seurustelee platonisesti naissoturin kanssa sotaretkillä. Tähän kolmiodraaman tapaiseen uhrataan todella paljon sivuja ja aikaa. Juonikuvioissa toistuu taas liiankin usein "mennään paikkaan b ja pelastetaan henkilö x" ‑tyyppinen rakenne.
Kirjojen yksi tunnistettavimmista piirteistä on Rourken varusteiden harras ja tuotesijoittelukonseptin omainen kuvaamistapa. Rourken syvin olemus tuntuu realisoituvan tarkasti määritettyihin ja puhdasta tarkoituksenmukaisuutta hehkuviin brändeihin. Normaali lukija voi vain yrittää hahmottaa sitä etulyöntiasemaa jonka Rourke saa käyttämällä muun muassa A.G. Russell Sting 1A ‑veistä, Alessin nahkakoteloita ja Detonicsin Combatmaster-runkoja .45 pistooleissaan, Thad Rybkan valmistamaa ristiselässä roikkuvaa taskuasekoteloa, Harley Davidson ‑moottoripyörää, Leviksiä ja Mountain Devin retkimuonaa. John Rourke ei koskaan katso kelloa, hän katsoo aina Rolex Submarinea.
Survivalist-sarjan kulttimaine perustuu sen edelläkävijyyteen teemojen risteyttämisien suhteen. Tämä tapahtui sarjan aikana kahdesti. Ensimmäiset kirjat olivat uudenlainen sekoitus toimintaa ja sotaa; militaristista kioskikirjallisuutta miehitetyssä Amerikassa. Yhdeksännen kirjan maailmanpalon jälkeen taas (1984) post-apokalyptistä kirjallisuutta. Jälkikäteen voidaan nähdä, että osa sisällöstä jätti pysyvän jäljen genreen.
Sarjasta oli 80‑luvulla suunnitteilla elokuva. Dino de Laurentiis osti yhdeksän ensimmäisen kirjan oikeudet. Näiden tarinoiden sisältö yritettiin saada mahtumaan kahden tunnin käsikirjoitukseen. Useita käsikirjoitusversioita tehtiin, mutta projektista ei koskaan kuitenkaan tullut mitään. Ohjaajaksi oli jo valittu Lewis Teague (Cujo, 1983).
80‑luvulla ilmestyi myös samanniminen (Survivalist, 1987) elokuva, mutta se ei perustu sarjaan – ainakaan virallisesti. Siinä tosin haisee vahvasti yritys hyödyntää Survivalist-brändiä. Hahmo on Rourken kaltainen ja tarinassa liikutaan sivilisaation romahtamisen alkuasteilla ydinlatauksen laukeamisen jälkeen.
Suomessa Survivalist nimettiin Voittajaksi. Sarjan tarinoita julkaistiin 13 kappaletta. Niitä ilmestyi ensin omassa Voittaja-sarjassa ja myöhemmin Action‑ ja Kuukauden Action ‑sarjoissa. Vaikka alle puolet alkuperäisteoksista suomennettiin, niin suomijulkaisuja lukemalla voi kuitenkin kokea olennaisemmat käänteet, kuten sarjan muuttumisen aidoksi post-apokalyptiseksi kirjallisuudeksi.
Maininnan arvoisin suomennettu kirja on Uuden maailman alku (Action #5, 1989). Ahern unohtaa kerrankin kommunismin vihaamisteemansa hetkeksi ja kirjoittaa omaperäisimmän tarinansa, jolla on kompakti rakenne. Tarina voisi olla yksi Fallout-pelisarjan (1997–2010) tehtävistä. Lisänä Rourken tekemä (inhimilliseltä kantilta) kusipäinen temppu lapsilleen ja vaimolleen.
Survivalist on saatavilla alkuperäiskielellä kuunnelman tyyppisinä audiokirjoina Graphic Audio ‑sivustolta. Samasta paikasta voi ostaa myös muita post-apokalyptisiä audiokirjoja (mm. äärimmäisen ylilyötyä Doomsday Warrioria tai jo mainittua Deathlandsia). Suomalaisia kioskipokkareita taasen on edelleen verrattain helppo löytää divareista ja huuto.netistä.
Suomeksi Jerry Ahernilta on ilmestynyt myös Axel Kilgore ‑pseudonyymillä kirjoitettua Palkkasoturi-sarjaa. Lisäksi on suomennettu kaksi osaa Takers-sarjaa, jotka hän on kirjoittanut yhteistyössä vaimonsa kanssa. Sarjassa seurataan pariskuntaa Indiana Jones ‑henkisissä seikkailutarinoissa.
Jerry Ahern
Jerry Ahern on tunnettu eloonjäämisalan auktoriteetti vielä tänäkin päivänä. Hän kirjoittaa useisiin aselehtiin kolumneja ja toimittaa lehtien mukana tulevia oppaita. Hän toimi Detonicsin johtajana vuosina 2003–2009; yrityksen jonka tuotteita hän oli kiihkeästi mainostanut sarjassa yli 20 vuotta aiemmin. Ahern kirjoittaa edelleen myös opaskirjoja kriiseistä selviytymiseen; Parisen vuotta sitten ilmestyi yleisopas Survive!: The Disaster, Crisis and Emergency Handbook (2010). Ironista kyllä, Ahernin CV:ssä ensimmäinen maininta on edelleen Survivalist-sarja.
20 vuotta rautaesiripun murtumisesta Ahern on edelleen kiihkeä survivalist-aatteen kannattaja, asefanaatikko ja jumalaapelkäävä anti-demokraatti, jonka arvomaailmassa aseet ovat luonnollinen osa arkea. Neuvostoliiton rauhanomaisesta hajoamisesta huolimatta Ahern on entistä vakuuttuneempi, että sivistyneen maailman tuho on lähempänä kuin koskaan. Hän uhkuu oikeistolaiskonservatiivista paranoiaa ja julistaa auliisti poliittisia mielipiteitään ja ovella odottavan armageddonin agendaa. Asteroidien törmäykset tai Yellowstonen purkautuminen ovat kuitenkin pieniä riskejä siihen nähden millainen tuho on tulossa valkoisessa talossa istuvan "mustan kommunistin" sosiaalisista uudistuksista.
Ahernilla on mukana aina radioaktiivisuuden tunnistin, veitsi ja pistooli. Pistooli on .45 Detonics CombatMaster. Se on samanlainen kuin Survivalist-sarjan John Rourkella, jolla näitä .45 kaliiberin pistooleja oli kaksi spesiaaleissa kainalokoteloissaan. Ahern on edelleen kiintynyt John Rourke ‑hahmoonsa ja välillä jopa siteeraa häntä haastatteluissa. Voidaan siis väittää perustellusti, että John Rourke ei ole vain pelkkä (roska)kirjallisuuden hahmo vaan Jerry Ahernin ideaali.
Survivalist-bibliografia
Viihdeviikarit Oy julkaisi sarjaa ensin Voittaja-nimikkosarjassa (1986–1987) seitsemän tarinan verran. Tämän jälkeen neljä tarinaa Action-hybridisarjassa (1988–1990), jonka alla julkaistiin vaihtelevasti muitakin eri alasarjoja (esim. Mustat Baretit, Matt Helm yms.). Sarjan nimi muuttui vuonna 1990 Kuukauden Actioniksi ja tässä lyhytikäisessä sarjassa ehdittiin julkaista vain yksi Survivalist-tarina.
Ensimmäistä tarinaa ei koskaan julkaistu Suomessa.
Listan ensimmäisessä sarakkeessa järjestysnumero, alkuperäisnimi, julkaisuvuosi, suomennos ja julkaisuvuosi meillä sekä sarja, jossa tarina ilmestyi.
1
Total War
1981
2
The Nightmare Begins
1981
Painajainen alkaa
1986
Voittaja #1
3
The Quest
1981
Koston enkeli
1986
Voittaja #2
4
The Doomsayer
1981
Tuomiopäivä
1986
Voittaja #3
5
The Web
1983
Kuoleman verkko
1986
Voittaja #4
6
The Savage Horde
1983
Ihmismetsästys
1987
Voittaja #6 *
7
The Prophet
1984
Profeetta
1987
Voittaja #5 *
8
The End is Coming
1984
Loppu lähestyy
1987
Voittaja #7
9
Earth Fire
1984
Maailmanpalo
1988
Action #1
10
The Awakening
1984
Uuden maailman alku
1989
Action #5
11
The Reprisal
1985
Koston hetki
1990
Action #8
12
The Rebellion
1985
Kapina
1990
Action #10
13
Pursuit
1986
Takaa‑ajo kuoleman kanssa
1991
Kuukauden Action #1
14
The Terror
1987
15
Overlord
1987
Mid‑Wake
1988
16
The Arsenal
1988
17
The Ordeal
1988
18
The Struggle
1989
19
Final Rain
1989
20
Firestorm
1989
21
... To End all War
1990
The Legend
1991
22
Brutal Conquest
1991
23
Call the Battle
1992
24
Blood Assassins
1992
25
War Mountain
1993
26
Countdown
1993
27
Death Watch
1993
* Huomioi lukujärjestys. Suomessa julkaistiin numerolla 5. myöhempi tarina #7 The Prophet ja numerolla 6. aikaisempi #6 The Savage Horde.
Suomessa ilmestyneet tarinat
Painajainen alkaa (1986)
Jerry Ahern
Sarja: Voittaja #1
Alkuteos: The Survivalist #2: The Nightmare Begins (1981)
III Maailmansota on enää vain verinen siivu Amerikan historiassa. Neuvostoliiton miehitysjoukot ovat saapuneet poltettuun maahan ja aloittaneet sen 'normalisoinnin'. Kaikki ne, jotka saattavat uhata miehittäjien asemaa, on määrä likvidoida. Listan ensimmäinen nimi on Samuel Chambers, ainoa eloon jäänyt kabinetin jäsen, joka asemansa perusteella on nyt myös maan tilapäinen presidentti. Kun Amerikan KGB etsii Chambersia, se törmää entiseen CIA:n agenttiin John Thomas Rourkeen, joka etsii kadonnutta perhettään. Rourken ja KGB:n välille syntyy taistelu, jossa voi olla vain yksi Voittaja...
Koston enkeli (1986)
Jerry Ahern
Sarja: Voittaja #2
Alkuteos: The Survivalist #3: The Quest (1981)
III Maailmansota on päättynyt ja entinen CIA:n agentti John Thomas Rourke jatkaa kadonneen perheensä etsimistä. Tietoisuus siitä, että hänen vaimonsa ja kaksi lastaan ovat selviytyneet hengissä ydinsodan kauhuista, saa Rourken jatkamaan taisteluaan. Mutta maan miehittänyt Neuvostoliitto ja sen pelätty tiedustelupalvelu KGB kiristävät jatkuvasti otettaan poltetusta maasta. KGB haluaa hinnalla millä hyvänsä selvittää, mitä ennen sotaa käynnistetty salaperäinen Paratiisi-projekti pitää sisällään. Saadakseen siihen vastauksen sen on ensin löydettävä ainut henkiinjäänyt NASA:n viranomainen, joka osaa vastata kysymykseen. USA:n maaperällä on käynnissä raivoisa taistelu, jossa voi olla vain yksi Voittaja...
Tuomiopäivä (1986)
Jerry Ahern
Sarja: Voittaja #3
Alkuteos: The Survivalist #4: The Doomsayer (1981)
III Maailmansota on päättynyt ja entinen CIA:n agentti John Thomas Rourke jatkaa yhä kadonneen perheensä etsimistä. Taistellessaan samalla maan miehittänyttä Neuvostoliittoa ja sen muodostamaa Amerikan KGB:tä vastaan hän kohtaa nuoren naistutkijan, joka kertoo että Sodan Yö on aiheuttanut maaperässä muutoksia. Näiden muutosten takia lähipäivinä, ehkä jopa tunteina on odotettavissa historian suurin maanjäristys, joka uhkaa erottaa koko Floridan muusta mantereesta. Rourke joutuu keskeyttämään perheensä etsinnän auttaakseen Floridan avakuoinnissa. Hänen on myös löydettävä Paul Rubenstein, joka on jossain päin osavaltiota selvittääkseen, onko hänen perheensä jäänyt kuin ihmeen kaupalla eloon ydinsodan kauhuista. Ja koko ajan Amerikan maaperällä käydään taistelua, jossa voi olla vain yksi Voittaja...
Kuoleman verkko (1986)
Jerry Ahern
Sarja: Voittaja #4
Alkuteos: The Survivalist #5: The Web (1983)
III Maailmansota on enää vain verinen siivu historian lehdillä. Neuvostoliitto on miehittänyt USA:n ja hallitsee sitä kovalla äänellä. Entinen CIA:n agentti John Thomas Rourke on yksi niistä harvoja taistelijoita, jotka vielä jaksavat – ja pystyvät – tekemään vastarintaa. Taistelunsa ohella hän etsii yhä epätoivoisesti sodan pyörteisiin kadonnutta perhettään. Ja koko ajan kuoleman verkko kiristyy kiristymistään hänen ympärilleen, sillä tässä pelissä voi olla vain yksi Voittaja...
Profeetta (1987)
Jerry Ahern
Sarja: Voittaja #5
Alkuteos: The Survivalist #7: The Prophet (1984)
Kolmas maailmansota oli vasta alkusoittoa sille mitä tuleman piti. Ja jopa he, jotka selvisivät hengissä maailmanpalosta, kuten John Thomas Rourke, ovat tuomittuja, kun seuraava verilöyly alkaa. Rourke ei kuitenkaan aikonut kamppailla säilyäkseen hengissä tässä julmassa maailmassa vain kuollakseen näytöksen viimeisessä osassa. Kun kuusi ydinohjusta on valmiina laukaistavaksi, Rourken taistelu tuntuu epätoivoiselta. Jos suunnitelma toteutetaan, yksikään ihminen ei enää koskaan kävele maan pinnalla... ei edes Voittaja.
HUOM. Suomessa Voittaja ‑sarjan tarinat #5 ja #6 ilmestyivät väärässä järjestyksessä. Lue Voittaja #6 ennen tätä.
Ihmismetsästys (1987)
Jerry Ahern
Sarja: Voittaja #6
Alkuteos: The Survivalist #6: The Savage Horde (1983)
John Thomas Rourke, entinen CIA‑agentti ja ase‑ekspertti on jälleen vauhdissa. Hänen on löydettävä Uudelle Länsirannikolle kätketyt kahdeksankymmenen megatonnin ydinkärkiohjukset. Kaikki alkaa tulitaistelusta maantierosvojen ja Yhdysvaltain II:n armeijan osaston välillä. Rourke ja vakavasti haavoittunut Natalia pääsevät pakenemaan sukellusveneelle. Näkymä raunioituneesta San Franciscosta on karmea muistutus Sodan Yöstä; rannalla odottavat puolipukeiset villi-ihmiset ovat vaarallinen esimerkki sodan jälkeisen maailman mielettömyydestä. Murhanhimoisten mielipuolien ja salaperäisen upseerin uhkaamana Rourken on laitettava kaikkensa peliin päästäkseen pakenemaan ja jatkamaan perheensä etsimistä. Hänen on pakko jatkaa eteenpäin – Hän on Voittaja.
HUOM. Suomessa Voittaja ‑sarjan tarinat #5 ja #6 ilmestyivät väärässä järjestyksessä. Lue tämä ennen Voittaja sarjan osaa #5.
Loppu lähestyy (1987)
Jerry Ahern
Sarja: Voittaja #7
Alkuteos: The Survivalist #8: The End is Coming (1984)
Kolmas maailmansota oli vain alkua lopulliselle tuholle. Väistämätön kuolema odottaa jokaista joka koki ydinsodan kauhut, kun maapallo uhkaa muuttua yhdeksi valtavaksi tulimereksi. Mutta yksi mies kieltäytyy kuolemasta ja on valmis taistelemaan tulevaisuuden puolesta viimeiseen hengenvetoon: John Thomas Rourke, entinen CIA:n ase‑ekspertti joka tunnetaan paremmin nimellä Voittaja. Etsiessään epätoivoisesti vaimoaan ja lapsiaan hänen on murrettava ensin venäläisten saartolinja ja sen jälkeen päästävä Amerikan KGB:n päämajaan. Tehtävä tuntuu mahdottomalta mutta kun taivas on syttymäisillään ilmiliekkeihin, Voittaja on valmis yrittämään...
Maailmanpalo (1988)
Jerry Ahern
Sarja: Action #1 (Voittaja)
Alkuteos: The Survivalist #9: The Earth Fire (1984)
Neuvostoliittolaiset pitävät Amerikkaa säälimättömässä otteessaan kolmannen maailmansodan jälkeen. Valtaansa lujittaakseen he suunnittelevat niin ilkeätä tekoa, että ihmiskunta ei ehkä koskaan selviytyisi iskusta. Entinen CIA:n agentti, aseasiantuntija ja henkiinjäämisen mestari John Thomas Rourke on ainoa, jolla on toiveita saada heidät pysäytetyksi. Mutta neuvostoliittolaiset eivät pelkää Rourkea. He pelkäävät samaa kuin hän: maapallon ilmakehä on vaarassa syttyä tuleen, leimahtaa äkisti globaaliksi kuolettavaksi maailmanpaloksi! Vaikka Rourke on lopulta löytänyt perheensä, jälleennäkeminen jää lyhyeksi, ellei hän keksi keinoa selviytya maailmanpalosta. Kun koko ihmiskunta on vaarassa palaa itse luomassaan helvetissä, seuraa viimeinen – ja ehkä kohtalokas – koe Rourken kyvyistä Voittajana...
Uuden maailman alku (1989)
Jerry Ahern
Sarja: Action #5 (Voittaja)
Alkuteos: The Survivalist #10: the Awakening (1984)
Yksikään ihminen ei voi välttää kuolemaa kun maapallon ilmakehä räjähtää globaalisen tulen aalloksi. Mutta John Rourke, entinen CIA:n agentti, aseasiantuntija, ja henkiin jäämisen asiantuntija, ei suostu luopumaan toisesta mahdollisuudesta elämään. Hän, hänen perheensä ja ystävänsä ovat elossa, valmiina astumaan julmaan, autioituneeseen uuteen maailmaan. Rourke luulee piilopaikkaansa maapallon elämän viimeiseksi pakopaikaksi ennen Eeden-projektin paluuta, mutta järkyttyy huomatessaan, että raivoisasta maailmanpalosta on selviytynyt muitakin. Nämä ihmiset kuitenkin elävät tappaakseen ja tappavat elääkseen ja syövät uhriensa lihan. Rourkesta ja hänen rakkaistaan ei ole pian jäljellä muuta kuin kaluttuja luita, ellei hän taas kerran osoita parhaita kykyjään... Voittajana.
Koston Hetki (1990)
Jerry Ahern
Sarja: Action #8 (Voittaja)
Alkuteos: The Survivalist #11: the Reprisal (1985)
Kolmas maailmansota ja sitä seurannut ilmakehän kaikennielevä palo veivät sivilisaation lopun partaalle. Mutta John Thomas Rourke – entinen CIA:n agentti, asespesialisti ja henkiin jäämisen asiantuntija – elää yhä ja taistelee luonnonvoimia ja vaikeuksia vastaan. Ja vaikeudet käyvät entistäkin ylivoimaisemmiksi kun Rourke löytää poikansa kuolemanvaarallisesti haavoittuneena ja toteaa, että jo kauan sitten kuolleeksi luultu venäläinen vihollinen on ryöstänyt Natalian ja koko hänen perheensä. Kun Michael häälyy elämän ja kuoleman rajamailla Paul Rubensteinin hoivaamana, Rourke lataa aseensa ja lähtee matkalle autioituneen Amerikan poikki. Hänen määränpäänsä on leiri, jossa vihollinen kiduttaa säälimättä hänen rakkaitaan. Rourkella ei ole varaa epäonnistua, sillä tällä kertaa hän ei tule saamaan toista tilaisuutta.
Kapina (1990)
Jerry Ahern
Sarja: Action #10 (Voittaja)
Alkuteos: The Survivalist #12: the Rebellion (1985)
Entinen CIA:n agentti, aseiden asiantuntija ja eloonjäämisen mestari John Thomas Rourke joutuu yhteistyöhön entisen natsin kanssa. Hän toivoo siten estävänsä kommunisteja valtaamasta autioitunutta planeettaa. Rourke ei ole varma pystyykö luottamaan uuteen liittolaiseensa, mutta hänen on ryhdyttävä leikkiin mukaan saadakseen edes jonkinlaisen mahdollisuuden pelastaa Eeden-projekti. Siitä hetkestä alkaen kuolema vaanii Rourkea joka käänteessä, kun hän vaarantaa oman ja rakkaidensa hengen uhkarohkeassa yrityksessä vapauttaa maa ikuisiksi ajoiksi sekä punaisista että natseista. Kärsineen ihmiskunnan vapauttaminen on Rourken pääasiallinen päämäärä. Tässä Kolmannen Maailmansodan jälkeisessä autiomaassa vapaus on ainoa syy elää, jos olet... Voittaja.
Takaa‑ajo kuoleman kanssa (1991)
Jerry Ahern
Sarja: Kuukauden action #1
Alkuteos: The Survivalist #13: Pursuit (1986)
TUHO Kolmas maailmansota teki USA:sta viidakon, ydinaseiden saastuttaman viidakon, jossa vallalla on vain vahvimman oikeus ja jossa kenenkään henki ei ollut penninkään arvoinen. KIDNAPPAUS Kun John Rourken, joka tunnetaan paremmin nimellä Voittaja, tytär kidnapataan venäläisten toimesta, hän päättää käydä vastaiskuun, jonka hän tietää jo etukäteen toivottomaksi. Mitä hän voisi yksinään hampaisiin asti aseistetulle venäläiselle armeijalle? KUOLEMA Rourke jäljittää tyttärensä ja hänen sieppaajansa. Voittaja käy taisteluun jonka lopputulos on ennalta selvä – ainakin venäläisten mielestä – mutta hän päättää kuolemaantuomittunakin viedä mukaansa niin monta vastustajaa kuin mahdollista.
Ajankohta
2005, hieman yli 15 vuotta tuhon jälkeen
Tuhon hetki
1988, maailmanlaajuinen ydinsota
Traveler on ehtaa Mad Max ‑meininkiä. Travelerin maailmassa tiet ovat täynnä murhanhaluisia ja ryösteleviä moottoripyöräjengejä. Ammukset, säilyketölkit sekä polttoaine taasen rahan lähin vastine. Päähenkilö itse on entinen sotilas ja nykyinen palkkasoturi, jonka hermosto vaurioitui kaasuhyökkäyksestä Keski-Amerikan operaatioissa hieman ennen ydinsodan syttymistä. Tämän ansiosta hänen aistinsa ovat herkentyneet ja reaktionopeus parantunut. Traveler matkaa Yhdysvaltojen erämaissa omine agendoineen ja joutuu uusiin konflikteihin. Osasyynä näihin on hyvin varusteltu ja haluttu nelivetoinen ajoneuvo aseineen.
Entisistä Yhdysvalloista on enää jäljellä vain suuruudenhullu presidentti, joka on linnoittautunut NORADin tukikohtaan Coloradoon. Maa on pirstoutunut erilaisiin kaupunkivaltioihin ja sotapäälliköiden hallitsemiin alueisiin. Maailmasta löytyy mutantoituneita ihmisiä ja tappavia eläinlajeja, mutta osa näistä on vain pakoon päässeitä koe‑eläimiä hallituksen laboratorioista. Ihan täydellistä realismia ei kirjojen sisältö siis ole.
D.B. Drumm ‑pseudonyymin takaa löytyy kaksi kirjoittajaa: Ed Naha ja John Shirley. Ed Nahan Traveler-tarinoita ei ole suomennettu. Hän toimi alkuaikoina Fangorian päätoimittajana, Starlogin toimittajana ja on tehnyt myös muutaman elokuvakäsikirjoituksen. Nykyisin Naha pitää poliittista blogia, joka on nimeltään yllätyksettömästi "News and commentary from the vast left-wing conspiracy".
John Shirley on ehdottomasti kaikista artikkelissa esiintyvistä kirjailijoista se mielenkiintoisin. Hänet tunnetaan mm. yhtenä cyberpunkin alkuaikojen auktoriteeteista ja genren muovaajista. Hän on lisäksi käsikirjoittanut tv‑sarjoja, elokuvien ja pelien novellisointeja sekä musiikkia. Shirley osaa kirjoittaa ja maailma hahmottuu myös lukijalle paljon paremmin kuin muissa verrokeissa. Toisaalta koko sarja tuntuu olevan Shirleylle vain väkivaltaista iloittelua ilman suurempia kirjallisia vaateita. Suomentajan sekoilut ja hälläväliä-asenne tuovat mukavaa vastapainoa: Välillä puhutaan sivukaupalla treveller:stä, "Jim Morrisonin iskelmistä" tai muuten vaan oudoista lauseista. Toisaalta roskaisempi suomennos sopii tähän kirjallisuuden lajiin paremmin kuin veitsi mutanttiin. Traveler-pokkarien kolme viimeistä kirjaa on ehdottomasti parasta apokalyptistä kioskikirjallisuutta mitä meillä on julkaistu. Ensimmäinen tarina (Taistelija #3, Henkesi Edestä) on melko tylsä ja kliseinen Yojimbo-klooni.
Traveler-bibliografia (John Shirley ja Ed Naha)
Taistelija oli samankaltainen pokkaribrändi kuin Viihdeviikareiden Action. Siinä julkaistiin useita eri sarjoja saman päänimikkeen alla. Taistelija-sarjaa julkaisi Winthers Forlag. Kaikki Travelerit julkaistiin alun perin D.B. Drumm ‑nimellä. Suomeksi ehdittiin julkaista neljä ensimmäistä tarinaa (joskin väärässä järjestyksessä).
Listan ensimmäisessä sarakkeessa järjestysnumero, alkuperäisnimi, julkaisuvuosi ja oikea kirjoittaja, suomennos ja julkaisuvuosi meillä sekä sarja, jossa tarina ilmestyi.
1
First, You Fight
1984
John Shirley
Henkesi Edestä
1986
Taistelija #3
2
Kingdom Come
1984
John Shirley
Matka Kauhuun
1987
Taistelija #14 *
3
the Stalkers
1984
John Shirley
Joukkotuhon jälkeen
1986
Taistelija #8 *
4
To Kill a Shadow
1984
John Shirley
Murhaavat varjot
1987
Taistelija #11 *
5
Road War
1985
John Shirley
6
Border War
1985
John Shirley
7
the Road Ghost
1985
Ed Naha
8
Terminal Road
1986
John Shirley
9
the Stalking Time
1986
Ed Naha
10
Hell on Earth
1986
Ed Naha
11
the Children's Crusade
1987
Ed Naha
12
the Prey
1987
Ed Naha
13
Ghost Dancers
1987
Ed Naha
*) Suomennetut tarinat ilmestyivät väärässä järjestyksessä. Taistelija sarjan numerointia ei kannata tuijottaa. Oikea lukujärjestys on: Henkesi edestä (Taistelija #3), Matka kauhuun (Taistelija #14), Joukkotuhon jälkeen (Taistelija #8) ja Murhaavat varjot (Taistelija #11)
Atomisodan jälkeen kaikki muuttui pahemmaksi. Ne harvat kaupungit, jotka olivat säästyneet tuholta, joutuivat uusien sotaherrojen ja heidän ryöstelevien vasalliensa haltuun. Hehkuvissa autiomaissa mutanttien maantierosvojen joukot vainosivat uhkarohkeita... ja keksivät näppäriä keinoja lopettaa näiden tuskat lyhyeen.
Vain yksi mies on kyllin kova ja mieletön kiitääkseen Amerikan halki. Hänen ainoa toiveensa on pysyä hengissä. Maailmassa, jossa raiskaus ja ihmisteurastus ovat satunnaisia huvituksia. Hän on kunnon mies ja käyttää itsestään nimeä Traveler!
Joukkotuhon Jälkeen (1986)
D.B. Drumm (John Shirley)
Sarja: Taistelija #8
Alkuteos: Traveler #3: the Stalkers (1984)
Traveler pysäytti autonsa ja tuijotti tietä. Se taipuili kuin joku siirtelisi kannatinpalkkeja sen alla. Ne tulivat esiin ja kävivät hänen kimppuunsa. Häntä kuvotti. Ne olivat epäsikiöitä, kaksi metriä pitkiä ja pöhöttyneitä. Niiden päässä oli ylimääräisiä reikiä kuin sieraimia ja silmät olivat keltaiset ja pyöreät kuin pöllön silmät.
Ja ne olivat nälissään. Ihmisen lihasta ne saivat aterian helpommin...
Murhaavat Varjot (1987)
D.B. Drumm (John Shirley)
Sarja: Taistelija #11
Alkuteos: Traveler #4: To Kill a Shadow (1984)
Kostaakseen vanhan maailman tuhon Travelerin oli kohdattava uuden maailman oudot kauhut.
Kun saaste lankesi, useimmille ihmisille oli kylliksi tekemistä säilyäkseen elossa. Travelerille elossa pysyminen merkitsi lopullista välien selvittämistä majuri Vallonen kanssa.
Mutta Vallonella oli mahtavia liittolaisia. Kun Traveler väijyi vihollisiaan, viholliset vaanivat häntä ja heidän palkkalistoillaan oli ydinsaasteiden tuottamia kammottavia hirviöitä.
Matka Kauhuun (1987)
D.B. Drumm (John Shirley)
Sarja: Taistelija #14
Alkuteos: Traveler #2: Kingdom Come (1984)
Traveler oli tottunut vaaroihin. Sen vuoksi hevosvetoisen autosaattueen opastaminen radioaktiivisen laskeuman saastuttaman ja verenhimoisia tierottia vilisevän alueen läpi tuntui helpolta tehtävältä.
Mutta pian Traveler sai huomata, että kaunis naismatkustaja oli paljon arvokkaampi kuin kulta, polttoaine tai panokset ja että tierottiakin pahemmat oliot tavoittelevat häntä...
Suomalainen nimi: Eloonjääneet
Ajankohta
2089, sata vuotta tuhon jälkeen
Tuho
1989, maailmanlaajuinen ydinsota
Endworldin maailma sijoittuu sata vuotta ydintuhon jälkeen. Se kertoo ihmisyhteisöstä, joka on asunut eristyksissä pienessä linnoituksessa maailmanpalosta lähtien. Linnake on äärimmäisen hyvin varusteltu ja sen on rakentanut miljonääri, joka näki 80‑luvulla ennalta mitä tuleman pitää. Linnakkeen yhteisön sisäiset säännöt on rakennettu 50‑lukulaisen perheidyllin mukaan. Tukikohtaa kutsutaan kodiksi ja yhteisöä perheeksi. Linnakkeen asukkaat valitsevat itse etunimensä tietyssä iässä historiallisten hahmojen mukaan, joihin ovat voineet tutustua hyvin varustellussa kirjastossa. Päällikkö on tietysti Platon.
Linnakkeessa naimattomat asuvat omilla alueillaan ja pariskunnat omissa asunnoissaan. Linnakkeen rakentaja, mediamoguli Kurt Carpenter jätti myös jälkeensä laajan säännöstön erilaisiin konfliktitilanteisiin, joita noudatetaan orjallisesti. Yhteisöllä on eräänlainen soturikasti, jotka noudattavat perinteisiä soturikarikatyyrejä: on samuraita, intiaanitaistelijaa jne. Kirjojen mielenkiintoisin ja samalla mielisairain osio onkin tämä perherakenteinen yhteiskunta ja sen dynamiikka.
Linnakkeen ulkopuolinen maailma on täynnä mutantteja, väkivaltaa ja nihilismiä. Ulkopuoliset puhuvat itsestään kolmannessa persoonassa ja tämä kirjailijan keksimä tyyliveto on vaivaannuttavaa luettavaa. Tarinoiden alkaessa ryhmät lähtevät ensimmäistä kertaa ulkomaailmaan aurinkopaneeleilla toimivalla erikoisajoneuvolla.
Kirjat muistuttavat halpaa fantasiaa ja ryhmä tekeekin niissä vain eräänlaisia iskuja ympäristöönsä varusteita haeskellen. Jokaisessa kirjassa joukko käy eri kaupungeissa kohdaten aina uusia uniikkeja lajeja ja yhteiskuntia. David Robbins maalailee mielellään erilaisia hallintojärjestelmiä yhteisöille ja luokittelee asukkaiden käyttäytymisen niiden perusteella karikatyyrimäisesti ja lapsellisesti. Suurimman osan kirjoista täyttävät taistelut ja niitä pitkitetään vielä rasittavalla tavalla: yleensä kolmen hengen sankarijoukko hajaantuu jossain vaiheessa ja jokaisen hahmon samankaltaista taistelua seurataan erikseen. Tämä sarja on ROSKAA sanan varsinaisessa merkityksessä. Oikeastaan ei ole väliä minkä kirjan lukee, koska kirjojen rakenne ja sisältö on täysin samankaltaista.
David Robbins on kirjoittanut satoja kertomuksia science fictionista kauhuun. Endworld on hänen menestynein sarjansa. Endworldin ohella hän kirjoitti samaan aikaan myös Blade-spinoff-sarjaa, jossa seurataan erästä linnakkeen sotureista. Robbins kirjoitti tarinoita hurjalla tahdilla: Endworld sarjan 27 tarinaa kirjoitettiin vuosina 1986–1991 ja Blade-sarjaakin kolmentoista tarinan verran 1989–1991. Pari vuotta sitten hän palasi sarjan ääreen ja kirjoitti esiosan sarjalle nimeltä Doomsday (2009). Suomeksi ilmestyi vain neljä ensimmäistä tarinaa. Ne julkaistiin omassa sarjassa nimeltä Eloonjääneet.
Endworld-bibliografia (David Robbins)
Winthers Forlag julkaisi David Robbinsin Endworld-sarjaa neljän tarinan verran omassa Eloonjääneet sarjassaan (1990–1991). Vuonna 2009 sarjalle kirjoitettiin prequel-jakso.
Listan ensimmäisessä sarakkeessa järjestysnumero, alkuperäisnimi, julkaisuvuosi, suomennos ja julkaisuvuosi meillä sekä sarja, jossa tarina ilmestyi.
1
The Fox Run
1986
Operaatio Fox
1990
Eloonjääneet #1
2
Thief River Falls Run
1986
Kamppailu Ryövärinputouksilla
1990
Eloonjääneet #2
3
Twin Cities Run
1986
Rottien Sota
1991
Eloonjääneet #3
4
The Kalispell Run
1987
Tehtävä Kalispell
1991
Eloonjääneet #4
5
Dakota Run
1987
6
Citadel Run
1987
7
Armageddon Run
1987
8
Denver Run
1987
9
Capital Run
1988
10
New York Run
1988
11
Liberty Run
1988
12
Houston Run
1988
13
Anaheim Run
1988
14
Seattle Run
1988
15
Nevada Run
1989
16
Miami Run
1989
17
Atlanta Run
1989
18
Memphis Run
1989
19
Cincinnati Run
1989
20
Dallas Run
1990
21
Boston Run
1990
22
Green Bay Run
1990
23
Yellowstone Run
1990
24
New Orleans Run
1991
25
Spartan Run
1991
26
Madman Run
1991
27
Chicago Run
1991
28
Doomsday
2009
Suomessa ilmestyneet tarinat
Henkesi edestä (1990)
David Robbins
Sarja: Eloonjääneet #1
Alkuteos: Endworld #1: The Fox Run (1986)
Aika: Sata vuotta Kolmannen maailmansodan jälkeen.
Paikka: Maa, jota ennen nimitettiin Amerikaksi. Siellä asuivat eloonjääneet. Ne jotka olivat selvinneet ydinkatastrofista hengissä. He joutuivat jatkuvasti suojautumaan säteilyltä ja myrkkypilviltä. Mutta suurimpana uhkana ovat kammottavat mutantit ja naisia saalistavat, partaiset jätit.
Blade, Hickok ja Geronimo saavat tehtäväkseen pelastaa jättien ryöstämät naiset, jotka nämä ovat kuljettaneet saastaiseen tukikohtaansa, Fox‑nimiseen kaupunkiin.
Kamppailu Ryövärinputouksilla (1990)
David Robbins
Sarja: Eloonjääneet #2
Alkuteos: Endworld #2: Thief River Falls Run (1986)
Bladen johtama Triad Alfa suuntaa kaksoiskaupunkeihin etsimään elintärkeitä lääkkeitä ja laitteita voidakseen elää eristyneessä yhteisössään. He uskoivat olleensa ainoita eloonjääneitä ydinsodan jälkeen.
He olivat väärässä.
He uskoivat, että ihmissyöjämutantit olivat heidän pahimmat vihollisensa. He olivat väärässä.
He joutuivat armottomien, raskaasti aseistettujen luopiosotilaiden, Vahtien, sekä tappamaan koulutettujen Petojen hyökkäyksen kohteeksi.
Koko yhteisön tulevaisuus on pelissä...
Rottien Sota (1991)
David Robbins
Sarja: Eloonjääneet #3
Alkuteos: Endworld #3: Twin Cities Run (1986)
Aika: Sata vuotta Kolmannen maailmansodan jälkeen.
Paikka: Muinainen suurkaupunki maassa, joka ennen oli Amerikka.
Neljä miestä ja yksi nainen ovat etsimässä varusteita, jotka pelastaisivat eloonjääneiden yhdyskunnan; kourallinen ihmisiä, jotka elävät eristäytyneinä metsien syvyyksissä.
Rottien kaupungissa heitä odottavat uskomattomat kauhut. Neljä toisilleen vihamielistä joukkoa taistelee toisiaan, hirviöitä ja miljoonapäistä rottalaumaa vastaan. Rotat himoitsevat ihmislihaa...
Mutta Triad Alfan hyvinaseistautuneet ja harjoitetut taistelijat ovat vakaasti päättäneet pelastaa yhdyskuntansa ja ihmisyyden...
Tehtävä Kalispell (1991)
David Robbins
Sarja: Eloonjääneet #4
Alkuteos: Endworld #4: The Kalispell Run (1987)
Sata vuotta suuren ydintuhon jälkeen kamppailevat eloonjääneet hengestään villien barbaarien ja kammottavien mutanttien ympäröiminä.
Blade, Hickok ja Geronimo ovat koulutettuja taistelijoita yhdyskunnassa, jota nimitetään Perheeksi.
Mutta nyt perheenjäsenet ovat sairastuneet ja vanhenevat salaperäisesti ennen aikojaan. Lääke on haettava tuntemattomasta maailmasta. Kysymys on elämästä ja kuolemasta...
Kioskikirjallisuuden lukemisessa on hieman samat ongelmat kuin vanhojen roskaelokuvien katsomisessa. Sisältö vaikuttaa mielenkiintoiselta, kun niitä tiivistetyssä muodossa käydään läpi, mutta omakohtainen kokemus saattaa olla suuri pettymys. Aika on usein ajanut ohi tuotannollisten ja sisällöllisten arvojen.
Post-apokalyptinen lajityyppi oli erikoinen nyanssi kioskikirjallisuuden laajassa kirjossa. Tämän, kuten niin monen muunkin vastaavan lajityypin suurin heikkous on sen mielikuvituksettomuus ja itseään toistavuus. Tarinoiden heppoiset juonikuviot ovat helposti käyty läpi muutamalla virkkeellä. Kirjojen sisältö on useimmiten pelkkää tosikkomaista ja samankaltaista taistelukuvausta. Edes tieteisteema ei luo sisältöön juurikaan yllätyksiä. Osin nämä olivat taloudellisten realiteettien sanelemia ratkaisuja; kirjoituspalkkiot olivat pieniä ja moni aloitteleva kirjailija kirjoitti tarinoita henkensä pitimiksi. Tarinoita kirjoitettiin nopeaan tahtiin ja samalla kaavalla. Sisältö oli lukijalle tuttua jo etukäteen ja jokainen kirja vain vahvisti olemassa olevia stereotypioita. Puhdasta genrekirjallisuutta siis.
Kioskikirjallisuuden merkitys on kuitenkin paljon suurempi kuin yksittäisten kirjojen laatukriteerit. Kun elokuva ilmaisun jarruna oli yhteiskunnan ja teollisuuden omat sisäiset normit, niin kioskikirjallisuudessa pystyi revittelemään ja kuvaamaan rankkojakin tapahtumia vapaammin. Kioskikirjallisuus ja elokuvat elivät pitkään jonkinlaisessa symbioosissa ja toisiaan ruokkivassa tilassa. Lopulta elokuvat ja televisio imivät kirjallisuuden eksploitaatiohenkisen sisällön kuiviin ja korvasivat kohderyhmänsä ajankäytön. Nykyisin kioskikirjallisuuden perintö on siirtynyt osin tietokonepeleihin, jotka jatkavat sen puolivuosisataisen perinnön jalostamista loputtomassa uusien ideoiden etsinnässään.